• Victor­ia70
    Äldre 17 Sep 20:38
    395507 visningar
    1375 svar
    +2
    1375
    395507

    Downs syndrom - Vi gjorde abort

    Idag är det 11 dagar sedan aborten. Tårarna rinner fortfarande på mig varje dag och jag känner en sån stor sorg och förlust. Visst har det blivit bättre, man jag vill så gärna ha ett till barn, men tiden rinner iväg. Har tidigare haft ett missfall och det har tagit tid att bli gravid igen och så slutar det i en abort.

     Hur lång tid tar det innan mensen är tilbaka igen och vågar jag försöka igen?

    Gjorde aborten efter 17 veckor och det var inte roligt. Orkar jag gå igenom samma sak igen, jag jag tror det, men då vill jag göra moderkaksprov istället för fostervattenprov då man kan göra det betydligt tidigare. Är det någon som har varit i samma situation som jag?

    Sorgsen

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-09 11:43
    I början av februari för 1 år sedan var det tänkt att vårt barn skulle ha kommit. Känner att jag vill uppdatera tråden med hur jag mår nu när det har gått en tid för er alla som behöver stöd i ert beslut. Livet går vidare och jag mår bättre.

    Klart att jag tänker på det barn som jag inte fick, men för mig var det ett val som var rätt för mig. Vi som är här och har varit i den här tråden har funnit ett stort stöd genom att känna att man inte är ensam. Här kan man älta, vara ledsen, glad, frusterad, arg eller bara läsa.

    Det finns många som gärna vill påpeka att det val vi gjort inte är rätt. Du som besöker den här tråden och tycker att vi fel som gjort abort pga. DS har rätt att tycka så och jag är medveten om att man kan tycka så, men skriv det inte här.

    Låt tråden vara ett stöd för alla som tagit detta svåra beslut att avstå från ett barn.

    Kramar till er alla superkvinnor!

  • Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort
  • Victor­ia70
    Äldre 11 Feb 09:19
    Kattflickan skrev 2011-02-11 08:34:28 följande:
    Hej,

    Varför togs mitt inlägg bort? Om jag skrev något som sårade så vill jag gärna veta.

    Millan 
    Ditt inlägg försvann nog i bara farten tror jag...

     Allt som Granit har skrivit och som vi har citerat verkar ha tagits bort.
     
  • Limpan 83
    Äldre 11 Feb 10:15

    Mina inlägg är också borta.. skumt. Men men, det gör inget. Ha en bra dag allihopa, nu ska jag hem till min mamma och fika :) Kram

  • Victor­ia70
    Äldre 11 Feb 10:37

    Detsamma till er alla!!
    Storstädning har skett på tråden, skönt!

    Solen skiner igen efter snöstormen och det är fredag...vad mer kan man begäraGlad.
    Ha en bra dag och helg allihopa och var rädda om varandra.

  • Äldre 11 Feb 12:22

    Ja verkligen skönt att dom tog bort inläggen!!!

    Passar på att önska er alla en trevlig helg!!! Här blir det en lugn helg...Glad

    Tror det är som du skrev Victoria, många som läser här i tråden och sen går vidare men vissa måste bara kommentera! Tyvärr så är det väl vanligt att det är så, men skönt att det är ur världen nu och vi som finns här inne vet och stöttar varann!!!

    Kram!!!

  • Lindis­1974
    Äldre 11 Feb 17:51

    I dag ska jag ta mig ut :) åka ner på stan och titta på när min man har en spelning. Ska bli så skönt att komma ut lite. Måste försöka ta mig ur sorgen lite grann ...
    Kanske t o m ett glas vin. Känns konstigt bara som om att jag gör något fel ...
    Vad konstigt man / jag är ..

  • Mollie­77
    Äldre 11 Feb 18:16
    Victoria70 skrev 2010-09-17 20:38:07 följande:
    Idag är det 11 dagar sedan aborten. Tårarna rinner fortfarande på mig varje dag och jag känner en sån stor sorg och förlust. Visst har det blivit bättre, man jag vill så gärna ha ett till barn, men tiden rinner iväg. Har tidigare haft ett missfall och det har tagit tid att bli gravid igen och så slutar det i en abort.

     Hur lång tid tar det innan mensen är tilbaka igen och vågar jag försöka igen?

    Gjorde aborten efter 17 veckor och det var inte roligt. Orkar jag gå igenom samma sak igen, jag jag tror det, men då vill jag göra moderkaksprov istället för fostervattenprov då man kan göra det betydligt tidigare. Är det någon som har varit i samma situation som jag?

    Sorgsen
    Beklagar att de inte alltid blir som vi tänkt..Man gör sitt val men sorgen står där o knackar på ändå....hoppas på bättre lycka nästa gång..KRAM
    Jacob,Isac,Pontus;Miranda:mina skatter
  • Äldre 11 Feb 19:20
    Lindis1974 skrev 2011-02-11 17:51:07 följande:
    I dag ska jag ta mig ut :) åka ner på stan och titta på när min man har en spelning. Ska bli så skönt att komma ut lite. Måste försöka ta mig ur sorgen lite grann ...
    Kanske t o m ett glas vin. Känns konstigt bara som om att jag gör något fel ...
    Vad konstigt man / jag är ..
    Skönt att du ändå känner så! Kan kännas skrämande till att börja med, men jag tror det gör gott. Att sakta men säkert komma ut igen, sen får man ta det i sin egen takt. Ibland orkar man och ibland vill man bara ligga kvar i sängen. Men ta vara på de stunder då du känner så här...det behöver man de dagar då man inte vill/orkar nånting.

    Kram {#emotions_dlg.flower}
  • Kattfl­ickan
    Äldre 11 Feb 19:20

    Ok, då var det fler inlägg som försvann, gör inget, jag började bara undra om jag skrivit nåt dumt.

    Lindis: Jag hade också svårt att börja dricka vin igen efter graviditeten, kändes märkligt. En vän till mig sa strax efter att jag fick beskedet, men innan jag gjort aborten "Unna dig lite vin ikväll, kanske känns bättre då". Men jag kunde inte dricka alkohol, ville inte med barnet i magen, tänkte att den sista tiden barnet hade skulle hon inte må dåligt. Hoppas det kändes bra för dig att komma ut lite!

    Tack Mollie!

    Hur var det, hade nån av er hört talas om metoden att bara undersöka mammans blod för att se om barnet har DS?

    Millan 

  • Buster­78
    Äldre 11 Feb 19:25
    Kattflickan skrev 2011-02-11 19:20:27 följande:
    Ok, då var det fler inlägg som försvann, gör inget, jag började bara undra om jag skrivit nåt dumt.

    Lindis: Jag hade också svårt att börja dricka vin igen efter graviditeten, kändes märkligt. En vän till mig sa strax efter att jag fick beskedet, men innan jag gjort aborten "Unna dig lite vin ikväll, kanske känns bättre då". Men jag kunde inte dricka alkohol, ville inte med barnet i magen, tänkte att den sista tiden barnet hade skulle hon inte må dåligt. Hoppas det kändes bra för dig att komma ut lite!

    Tack Mollie!

    Hur var det, hade nån av er hört talas om metoden att bara undersöka mammans blod för att se om barnet har DS?

    Millan 
    Man kan ta blodprov, men då visar det bara risken för mamma att vänta ett barn med ds.
    Typ att risken är 1 på 100 eller typ 1 på 10

    säkraste är att ta fostervattenprov.....
  • Äldre 11 Feb 19:29

    Har int eläst hela tråden men jag gjorde själv fostervattenprov trots att jag "bara" var 30 år när jag blev gravid. Var rädd för att få ett barn med ds då jag har det mycket i släkten och de så fått dem varit under 30 samt det varit deras första barn. jag och minmin man har dessutom svårt för att få barn därav kände vi oss osäkra på omvi skulle orka med ett barn med ds.

    Nu hade vi turen att få ett helt friskt barn som vi älskar. Ett syskon är nåot vi hoppas på men inte vet om det kommer att bli. Har nu åter fösrökt bli gravid i 1år  utan resultat. Vet dock att om jag blir gravid så blir det fostervattenprov igen

Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort