• Anonym (utbränd)

    Kan man få utskrivet sömnmedecin till en bebis?

    jag har alltid bvarit imot allt var sömnmedel heter likaså  att låta barnet gråta sig till sömns, men det var innan jag fick upppleva detta helvete!

    jag har en bebis på 5 mån. han somnar lugnt själv i sin säng för natten men 5 min efter att han somnat så börjas det. han gallskriker var 3-5 minut hela natten, ögonen är stängda o jag måste gå dit var 3-5 minut för att buffa rumpan eller stoppa in nappen. så håller det på tills dess att han tas upp på morgonen efter. jag har skrivit ner exakta tider o den längsta sträckan han sovit utan att jag behövt gå dit är 6 min.
    Detta innebär att jag aldrig kan gå o lkägga mig för natten. utan jag sitter fullt påklädd bredvid hans säng hela natten.

    jjag kan heller inte ha honom i  in säng för då gallskriker han utan paus.

    eftersom jag aldrig får lägga mig på natten så skulle man ju klara sig om man fick sova på dagen, men då är det likadant. han kan inte sova om inte sängen eller vagnen hela tiden är i rörelse. stannar vaggningen av så gallskriker han.

    Jag har ingen ork eller kraft, energi kvar, jag lider av extrem sömnbrist, flera gånger under  dagen svartnar det för ögonen o jag svimmar till (sjunker ihop men vaknar till efter några sekunder)

    jag måste undvika att sitta still o hela tiden försöka gå runt annars somnar jag av utmattning. jag orkar inte mer! jag är totalt utbränd! kan inte o vill inte mera. jag hade aldrig i världen skaffat ett andra barn om jag visste detta.
    har även dåligt samvete för att jag inte orkar bry mig om min älsta dotter tillräckligt. min sambo jobbar hela dagarna o måste sova om nätterna för att klara av sitt arbete som kräver mycket koncentration.

    kan man få utskrivet sömnmedecin till en 5 månaders med sånna här extrema sömnproblem? han är ju dessutom så övertröttad att han är missnöjd o grinig hela dagarna.

  • Svar på tråden Kan man få utskrivet sömnmedecin till en bebis?
  • phillipha

    Stackars dig!

    Finns det ingen i din närhet som kan hjälpa dig? Så att du åtminstonde kan få sova lite...

    Prata med Bvc, de kan hjälpa dig. Det finns droppar för barn som kan hjälpa dem att koppla av (kommer inte ihåg vad de heter)

    Någon lösning måste det ju finnas. Bor du i Stockholmstrakten kan jag hjälpa dig, så du får sova lite!

  • lightfish

    Min son var nästan likadan, visade sig att han var allergisk. Efter ett par månader hade det rättat till sig. Men jag vet, det är tungt.

    Har du något annat BVC som du kan ringa till? Eller leta efter en barnläkare vida vardguiden.se? Jag fick oerhört lite hjälp och stöd på mitt första BVC så til slut sökte jag läkare själv och då gick det  bra. Nu har jag nytt BVC och minst 2 kompetenta barnläkare som jag kan prata med vad det än  gäller.

  • längtan09

    det ska finnas någon astmamedicin som har en sövande effekt som man kan få utskrivet, men jag skulle nog kolla närmare på varför han är missnöjd. Är det gaser, någon allergi eller något annat. Man börjar med att hitta problemet och sen lösningen. Men förstår att du är trött. Finns det någon som kan avlasta dig? Du får väl iaf sova någon natt på helgen?


    Mamma sedan juni 2009
  • Helene70

    Glömde tillägga att både jag och min man har också mycket utmanande arbeten som kräver enormt stor koncentration men det har varken jag eller han sett som en ursäkt för att inte ta varannan natt oavsett vem som jobbar.

    Jag tycker gott att din man kan avlasta dig emellanåt. Det är inte meningen att du ska dra det tyngsta lasset och bli utbränd. Han är också förälder!

  • Bakeapple

    Ja, man kan få sömnmedel utskrivet till bebisar. Be om en utredning via bvc/barnkliniken. Först måste man utreda ev allergier etc. Du ska inte ge dig, utan se till att du får hjälp, ring redan idag! Sedan får sambon ta hela helgerna när han är ledig så att du också får sova ordentligt, en natt räcker inte med så grav sömnbrist, utan du måste få sova flera nätter i rad. Sömnmedel skrivs inte ut pga att föräldrarna inte får sova ordentligt, utan pga att barnet inte får den sömn han/hon behöver.
    Ring till bvc nu och lycka till med sömnen därhemma!

  • Anonym

    Det finns medicin ditt barn kan få, men jag tror han är för liten. Melatonin eller theralendroppar. MEN som sagt, jag tror han är för liten.

    Se till att din man sjukskriver sig så ni får sova i omgångar. Min son sov i en period 2-3 timmar per dygn. I flera veckors tid. Då han är ensam barn gick det okej för oss. Men när man är mitt inne i det så är det hemskt.
    Min son har provat en massa olika medicin för att få lugn i kroppen. Dessvärre är det en som har fungerat. Men det är inget som ni kommer få utskrivet. Min son har andra problem än bara sömnlöshet.

    Skippa bvc och kontakta barnkliniken istället! BVC är bara skit när det gäller detta problem.

  • Lilla JJ

    Tycker du ska kontakta BVC eller nån form av barnmottagning för att få hjälp. Det finns nog extrema fall där läkare skriver ut lugnande till barn och kanske är det lösningen för att bryta ert mönster. Men vänd dig till en expert istället för att fråga här på FL.


    Mammas lille kille kom 100803
  • Flikkzz

    Oj! jag lider med dig. vi hade en sån period. Det får helt enkelt vara så att din man kan väl avlasta dig. även om han har ett jobb. det är ju inte bara att gå hemma för dig. det är ett heltidsjobb me barn.

    Jag skulle be mina föräldrar om hjälp. kanske nån kan sova hos er. som kan gå och vagga. så fick vi göra. vandra runt i huset varenda natt!!
    vagg och vagga och vagga! skitjobbigt. Hoppas det löser sig för er. skriv gärna och berätta hur det går. Kram

  • Anonym (Alex)

    När jag var liten så skrek jag mig till sömns och var allmänt missnöjd. Hade inga allegier. Jag fick Theralen droppar att sova på.
    Har nu bekanta som har det som du och dom har oxå fått Theralen droppar utskrivet till deras dotter.
    Effekten är olika på olika barn. En del sover på det och en del går i gång på det.

  • Anonym (utbränd)

    tack för svar! jag har ingen som kan avlasta tyvärr. saken är den att ag inte får någon somhelst sömn själv, jag går alldrig o lägger mig, jag kan nog vara en livsfara för mina barn. tänk om jag skulle svimma av när jag bär på lillen eller storasyster eller vad som helst, min hjärna är så  utmattad att jag inte fungerar längre, jag är så totalt trött att jag kräks nästan varje dag o har frossa så att jag skakar. lillen är trött o missnöjd på dagen eftersom att han inte får någon som helst djupsömn.

Svar på tråden Kan man få utskrivet sömnmedecin till en bebis?