• Anonym (utbränd)

    Kan man få utskrivet sömnmedecin till en bebis?

    jag har alltid bvarit imot allt var sömnmedel heter likaså  att låta barnet gråta sig till sömns, men det var innan jag fick upppleva detta helvete!

    jag har en bebis på 5 mån. han somnar lugnt själv i sin säng för natten men 5 min efter att han somnat så börjas det. han gallskriker var 3-5 minut hela natten, ögonen är stängda o jag måste gå dit var 3-5 minut för att buffa rumpan eller stoppa in nappen. så håller det på tills dess att han tas upp på morgonen efter. jag har skrivit ner exakta tider o den längsta sträckan han sovit utan att jag behövt gå dit är 6 min.
    Detta innebär att jag aldrig kan gå o lkägga mig för natten. utan jag sitter fullt påklädd bredvid hans säng hela natten.

    jjag kan heller inte ha honom i  in säng för då gallskriker han utan paus.

    eftersom jag aldrig får lägga mig på natten så skulle man ju klara sig om man fick sova på dagen, men då är det likadant. han kan inte sova om inte sängen eller vagnen hela tiden är i rörelse. stannar vaggningen av så gallskriker han.

    Jag har ingen ork eller kraft, energi kvar, jag lider av extrem sömnbrist, flera gånger under  dagen svartnar det för ögonen o jag svimmar till (sjunker ihop men vaknar till efter några sekunder)

    jag måste undvika att sitta still o hela tiden försöka gå runt annars somnar jag av utmattning. jag orkar inte mer! jag är totalt utbränd! kan inte o vill inte mera. jag hade aldrig i världen skaffat ett andra barn om jag visste detta.
    har även dåligt samvete för att jag inte orkar bry mig om min älsta dotter tillräckligt. min sambo jobbar hela dagarna o måste sova om nätterna för att klara av sitt arbete som kräver mycket koncentration.

    kan man få utskrivet sömnmedecin till en 5 månaders med sånna här extrema sömnproblem? han är ju dessutom så övertröttad att han är missnöjd o grinig hela dagarna.

  • Svar på tråden Kan man få utskrivet sömnmedecin till en bebis?
  • Anonym (...)
    Anonym skrev 2010-09-22 11:02:12 följande:
    Det finns medicin ditt barn kan få, men jag tror han är för liten. Melatonin eller theralendroppar. MEN som sagt, jag tror han är för liten.

    Se till att din man sjukskriver sig så ni får sova i omgångar. Min son sov i en period 2-3 timmar per dygn. I flera veckors tid. Då han är ensam barn gick det okej för oss. Men när man är mitt inne i det så är det hemskt.
    Min son har provat en massa olika medicin för att få lugn i kroppen. Dessvärre är det en som har fungerat. Men det är inget som ni kommer få utskrivet. Min son har andra problem än bara sömnlöshet.

    Skippa bvc och kontakta barnkliniken istället! BVC är bara skit när det gäller detta problem.
    Det skadar ju inte att ta upp detta med BVC! 
    Även om barnkliniken kanske är bättre att ta kontakt med för att starta en utredning.
    Men under tiden kan det vara bra att få stöd från BVC.
    Dom kan hjälpa till med mer än vad man tror ibland.
  • längtan09
    Anonym (utbränd) skrev 2010-09-22 11:05:59 följande:
    tack för svar! jag har ingen som kan avlasta tyvärr. saken är den att ag inte får någon somhelst sömn själv, jag går alldrig o lägger mig, jag kan nog vara en livsfara för mina barn. tänk om jag skulle svimma av när jag bär på lillen eller storasyster eller vad som helst, min hjärna är så  utmattad att jag inte fungerar längre, jag är så totalt trött att jag kräks nästan varje dag o har frossa så att jag skakar. lillen är trött o missnöjd på dagen eftersom att han inte får någon som helst djupsömn.
    Men ni delar väl på helgen hoppas jag?! Du kan ju inte behöva gå sömnlös hur länge som helst!
    Mamma sedan juni 2009
  • Bakeapple
    Anonym (utbränd) skrev 2010-09-22 11:05:59 följande:
    tack för svar! jag har ingen som kan avlasta tyvärr. saken är den att ag inte får någon somhelst sömn själv, jag går alldrig o lägger mig, jag kan nog vara en livsfara för mina barn. tänk om jag skulle svimma av när jag bär på lillen eller storasyster eller vad som helst, min hjärna är så  utmattad att jag inte fungerar längre, jag är så totalt trött att jag kräks nästan varje dag o har frossa så att jag skakar. lillen är trött o missnöjd på dagen eftersom att han inte får någon som helst djupsömn.
    Din stackare! Du kan inte ha det så här och stackars lille sonen som ska växa och utvecklas som människa kan inte heller ha det så här! Försök att få komma till närmate barnmottagning och be om en utredning. Theralen kan mycket väl vara det som behövs för att bryta mönstret och få börja jobba.  Utred allergier! Och du kan bli sjukskriven så att pappan kan vara föräldraledig så att ni får hjälpas åt och sova.
  • Anonym (stackare!!)

    Ta din son till Bvc eller till barnmottagningen på lasarettet och KRÄV att få din son undersökt! Gå inte därifrån innan de gjort massa tester och gett dig svar! Så gjorde jag med min gosse. Han led av kolik vilket jag misstänkte men ville ändå veta att det verkligen var det så jag inte missade nåt annat.

    Lycka till! Jag lider med dig!
    Mvh en f.d. helt utmattad mamma

  • Anonym

    Sover bebis varken dag eller natt? Hur orkar den lile/lilla då? Nån gång per dygn måste den ju sova?

  • Mamma till två mirakel

    Hej TS lider oerhört med dig,jag kan säga att mitt första år som mamma såg ut ungefär så som du beskriver...
    Min son hade till en början kolik (ca 5 månader) vilket störde både nattsömnen och gjorde dagarna till ett bokstavligt helvete!
    Efter koliken la sig vid 5 månaders åldern kvarstod ändå sömn störningarna...min son vaknade ungefär var 10-15 min under hela natten varje natt...
    Tillslut kunde jag inte ens somna,min kropp var så inställ på att bli väckt hela tiden så den slutade helt enkelt koppla av och jag gick in i väggen fullständigt...
    Tillråga på allt hade jag haft en tuff förlossning och efter tid fysiskt så jag hamnade i depression...
    Vi fick aldrig någon hjälp av BVC trots upprepade försök och upprepade kontroller...
    Min son va 14 månader första gången han sov 4 tim i sträck...
    Jag förstår dig verkligen!!!!

    Det du kan göra är en fullständig hälsokontroll av sonen,gå via BVC och barnmedicin och gör det genast!!
    Sen undrar jag,ammar du eller ger du ersättning?vilken ersättning isf? och om du ammar kanske du bör överväga att börja med välling eller ersättning istället!
    Sen är det ju så att det som sker på dagen för ditt barn utspeglar sig oftta på natten...
    Se över ex barnvagn,sitter han bak el framvänd? bär du honom mkt eller lite?
    Det finns massa saker man kan göra annorlunda som ökar tryggheten hos bebisen...
    Sen säger du att du går upp....på natten...det ska du GENAST sluta med!
    Din man om han behöver sova får sova i annat rum och du bör ställa barnets säng alldeles intill din sida så du enbart behöver luta dig fram el max sätta dig upp...
    Det är absolut inte bra för dit blodtryck att gå upp så ofta på natten...

    Andra tips vi fick var lavendel olja på kudden...funkade inte...
    Sedan började vi med Omega3 vid 12mån alder och då märkte vi av skillnad på hans sömn nästan direkt...
    Prata med din BVC och fråga om du kan börja tidigare med Omega än vid 12 mån...'Men sömnmedicin det kommer du inte få det kan jag lova och det är dessutom jätte farligt att ge små barn!

    Din make kanske kan a pappa ledigt en dag i veckan iaf så du får sova om du inte har någon som an hjälpa dig!!


    Adam 090108 & Lillebror i magen Bf 101225
  • Anonym (utbränd)
    Anonym skrev 2010-09-22 11:32:54 följande:
    Sover bebis varken dag eller natt? Hur orkar den lile/lilla då? Nån gång per dygn måste den ju sova?
    han sover men bara om vagnen eller sängen är i rörelse, direkt jag slutar vagga/gunga så gallskriker han utan slut.
  • Anonym

    Då är det ju någon som inte stämmer med bebis , kontakta en läkare på bvc för en undersökning , det kan ju ha medicinska orsaker .

    Du får väl hjälp av din man på helgerna hoppas jag ? 

  • Siamüsen

    Kolla allergier och reflux som de andra skrivit. Testa även med att höja huvudändan av sägen tills vidare fôr det kan hjälpa vid en eventuell reflux. Och ta barnet till en läkare så att det kollas upp. Annars fins det hjâlp att få så ge inte upp.

  • Anonym (utbränd)

    hej alla ni som tagit er tid att skriva till mig! tack!  jag har nu ringt barnmottagningen och förklarat exakt och läst upp min lista där jag skrivit ner exakta tider , längst tiden 6 han sovit var 6 minuter men det var flera dagar sedan. Kvinnan i telefonen sa att hon skulle prata med sin kollega, hon ringde sedan upp alldeles nyss o sa att vi bara hade fått en skrikig kille o att man inte kan göra något åt det, att vi ska fråga någon om avlastning nån natt, men vi har ingen som kan avlasta!


    det är bara att gilla läget sa hon, och sedan fick jag ingen mer hjälp. *ledsen**gråter*

Svar på tråden Kan man få utskrivet sömnmedecin till en bebis?