• Anonym (utbrä­nd)
    Äldre 22 Sep 10:45
    25353 visningar
    161 svar
    161
    25353

    Kan man få utskrivet sömnmedecin till en bebis?

    jag har alltid bvarit imot allt var sömnmedel heter likaså  att låta barnet gråta sig till sömns, men det var innan jag fick upppleva detta helvete!

    jag har en bebis på 5 mån. han somnar lugnt själv i sin säng för natten men 5 min efter att han somnat så börjas det. han gallskriker var 3-5 minut hela natten, ögonen är stängda o jag måste gå dit var 3-5 minut för att buffa rumpan eller stoppa in nappen. så håller det på tills dess att han tas upp på morgonen efter. jag har skrivit ner exakta tider o den längsta sträckan han sovit utan att jag behövt gå dit är 6 min.
    Detta innebär att jag aldrig kan gå o lkägga mig för natten. utan jag sitter fullt påklädd bredvid hans säng hela natten.

    jjag kan heller inte ha honom i  in säng för då gallskriker han utan paus.

    eftersom jag aldrig får lägga mig på natten så skulle man ju klara sig om man fick sova på dagen, men då är det likadant. han kan inte sova om inte sängen eller vagnen hela tiden är i rörelse. stannar vaggningen av så gallskriker han.

    Jag har ingen ork eller kraft, energi kvar, jag lider av extrem sömnbrist, flera gånger under  dagen svartnar det för ögonen o jag svimmar till (sjunker ihop men vaknar till efter några sekunder)

    jag måste undvika att sitta still o hela tiden försöka gå runt annars somnar jag av utmattning. jag orkar inte mer! jag är totalt utbränd! kan inte o vill inte mera. jag hade aldrig i världen skaffat ett andra barn om jag visste detta.
    har även dåligt samvete för att jag inte orkar bry mig om min älsta dotter tillräckligt. min sambo jobbar hela dagarna o måste sova om nätterna för att klara av sitt arbete som kräver mycket koncentration.

    kan man få utskrivet sömnmedecin till en 5 månaders med sånna här extrema sömnproblem? han är ju dessutom så övertröttad att han är missnöjd o grinig hela dagarna.

  • Svar på tråden Kan man få utskrivet sömnmedecin till en bebis?
  • Siamüs­en
    Äldre 22 Sep 22:07
    #71
    Syllen skrev 2010-09-22 22:03:10 följande:
    Flera har frågat men inga svar.

    TS hur äter din son? Ammar du? Ger du ersättning?
    Sover han om han ligger i din famn?

    Har det varit såhär sen han föddes eller nåt som kommit med tiden?

    Bärselen har räddat mig några ggr då har jag kunnat bulla upp mig och halvsittande fått sova lite utan att vara rädd att jag skall tappa barnet.

    Men jag är nyfiken på hur han äter.

    Någon nämner reflux men då spyr barnet väldigt mycket speciellt i liggande läge.
    Nej,inte alltid. Min son har reflux men spyr inte. Pa honom märks det som små hostningar som bara kommer ibland. behöver inte märkas speciellt mycket alls tyvârr, men ont gôr det pa barnet.
  • Anonym
    Äldre 22 Sep 22:10
    #72

    Tycker det är hemskt att många pappor inte verkar ta något ansvar alls.

  • Anonym (NEJ)
    Äldre 22 Sep 22:11
    #73

    Nej det kan du inte få och jag hoppas verkligen inte att det finns någon läkare som är så korkad att de skriver ut sömntabletter till ett barn på  5-månader!

  • Äldre 22 Sep 22:12
    #74
    Siamüsen skrev 2010-09-22 22:07:48 följande:
    Nej,inte alltid. Min son har reflux men spyr inte. Pa honom märks det som små hostningar som bara kommer ibland. behöver inte märkas speciellt mycket alls tyvârr, men ont gôr det pa barnet.
    Får din son någon medicin? Vår son fick herregud va minnet är bra ibland inte novalucol utan en annan sort fram tills vi fick börja med Enfamil AR då vår son spydde enormt. När vi bytte mat så slutade vi med medicinen men ibland när man tänker efter så kanske vi skulle fortsatt med den.
  • Äldre 22 Sep 22:14
    #75

    SHIT! Det d utsätter dig själv för är inte bra för varken dig eller barnet. DU måste sätta dig själv i främsta rummet nu. DU måste få sova....Som nån annan skrev, att inte få sova används som tortyrmetod! Få en tid till din vc (ÅK INTE TILL AKUTEN!!!!!!!!!!!) så de 1 skeiver ut insomningstabletter till dig samt sjukskriver dig under en längre tid. Anledningen till att du inte skall åka till akuten är för där kommer du träffa en läkare som "inte kan ta ställning" gällande sjukskrivning under en längre tid, de kommer säkerligen säga at du själv sjukskriver dig en vecka samt söker vc efter det. Om du går till din vc till en början får du kontakt med 1 (en) läkare som kan följa upp dig med telefonsamtal och möten. Fattar inte hur du pallat så här länge. Själv känner jag mig svimfärdig pga av två små som kommerin på nätterna samt vill upptidigt på mornarna MEN de sover ju iaf timmavis i sträck.
    När jag var spädbarn sov /somnade jag inte heller. Min mor fick ge mig Theralendroppar. VET INTE om liknande preparat skrivs ut längre men sömnbristen för dig och ditt barn måste få ett slut.

    Hoppas det löser sig för dig/er!

  • Siamüs­en
    Äldre 22 Sep 22:15
    #76
    Syllen skrev 2010-09-22 22:12:21 följande:
    Får din son någon medicin? Vår son fick herregud va minnet är bra ibland inte novalucol utan en annan sort fram tills vi fick börja med Enfamil AR då vår son spydde enormt. När vi bytte mat så slutade vi med medicinen men ibland när man tänker efter så kanske vi skulle fortsatt med den.
    Ja,han far nagot som heter Motillium. Bor dock inte i Sverige sa det kanske har nagot annat namn där. 3 ganger om dagen medicineras han och han ska fortsâtta även om han inte visar nagot symptom just för att det kan vara förrädiskt och inte visa sig. Och gar det omedicinerat kan det leda till inflammationer i bla luftvâgarna.
  • Martin­a1
    Äldre 22 Sep 22:17
    #77

    Har ni provat en batteridriven innegunga?

  • SeTa
    Äldre 22 Sep 22:17
    #78
    lol0809 skrev 2010-09-22 21:41:46 följande:
    ta ungen till läkaren,tänker mest på att din bebis inte kan må så bra om han/hon inte får sova ut. att du inte får sova ja du så är det att va förälder.
    Gudars skymning. Har du någon aning om vad det är du skriver? Tror du på fullaste allvar att det normala nattvakandet föräldrar får ta sej igenom går att jämföra med att _aldrig_ få sova ordentligt? Läste du ens vad Ts skrev?
  • Äldre 22 Sep 22:19
    #79
    Siamüsen skrev 2010-09-22 22:15:00 följande:
    Ja,han far nagot som heter Motillium. Bor dock inte i Sverige sa det kanske har nagot annat namn där. 3 ganger om dagen medicineras han och han ska fortsâtta även om han inte visar nagot symptom just för att det kan vara förrädiskt och inte visa sig. Och gar det omedicinerat kan det leda till inflammationer i bla luftvâgarna.
    Han åt bara medicinen ett kort tag och Losec hittar jag inte i Fass som flytande men det var säkert nåt liknande som ni får. Min son hade enormt stort navelbrock uppe på allt så det var lite svårt med vad som gjorde ont mm. och så kaskad spydde han.

    Men vill så gärna ge TS tips och råd då jag har 4 barn med olika magproblem och fått prova mig fram på olika sätt då inget barn är det andra lik men några mat vanor har vi ju inte fått några svar på. :(
  • Siamüs­en
    Äldre 22 Sep 22:22
    #80
    Syllen skrev 2010-09-22 22:19:43 följande:
    Han åt bara medicinen ett kort tag och Losec hittar jag inte i Fass som flytande men det var säkert nåt liknande som ni får. Min son hade enormt stort navelbrock uppe på allt så det var lite svårt med vad som gjorde ont mm. och så kaskad spydde han.

    Men vill så gärna ge TS tips och råd då jag har 4 barn med olika magproblem och fått prova mig fram på olika sätt då inget barn är det andra lik men några mat vanor har vi ju inte fått några svar på. :(
    Säkert nagot liknande sonen får.
Svar på tråden Kan man få utskrivet sömnmedecin till en bebis?