• Anonym (utbränd)

    Kan man få utskrivet sömnmedecin till en bebis?

    jag har alltid bvarit imot allt var sömnmedel heter likaså  att låta barnet gråta sig till sömns, men det var innan jag fick upppleva detta helvete!

    jag har en bebis på 5 mån. han somnar lugnt själv i sin säng för natten men 5 min efter att han somnat så börjas det. han gallskriker var 3-5 minut hela natten, ögonen är stängda o jag måste gå dit var 3-5 minut för att buffa rumpan eller stoppa in nappen. så håller det på tills dess att han tas upp på morgonen efter. jag har skrivit ner exakta tider o den längsta sträckan han sovit utan att jag behövt gå dit är 6 min.
    Detta innebär att jag aldrig kan gå o lkägga mig för natten. utan jag sitter fullt påklädd bredvid hans säng hela natten.

    jjag kan heller inte ha honom i  in säng för då gallskriker han utan paus.

    eftersom jag aldrig får lägga mig på natten så skulle man ju klara sig om man fick sova på dagen, men då är det likadant. han kan inte sova om inte sängen eller vagnen hela tiden är i rörelse. stannar vaggningen av så gallskriker han.

    Jag har ingen ork eller kraft, energi kvar, jag lider av extrem sömnbrist, flera gånger under  dagen svartnar det för ögonen o jag svimmar till (sjunker ihop men vaknar till efter några sekunder)

    jag måste undvika att sitta still o hela tiden försöka gå runt annars somnar jag av utmattning. jag orkar inte mer! jag är totalt utbränd! kan inte o vill inte mera. jag hade aldrig i världen skaffat ett andra barn om jag visste detta.
    har även dåligt samvete för att jag inte orkar bry mig om min älsta dotter tillräckligt. min sambo jobbar hela dagarna o måste sova om nätterna för att klara av sitt arbete som kräver mycket koncentration.

    kan man få utskrivet sömnmedecin till en 5 månaders med sånna här extrema sömnproblem? han är ju dessutom så övertröttad att han är missnöjd o grinig hela dagarna.

  • Svar på tråden Kan man få utskrivet sömnmedecin till en bebis?
  • ninnione
    Helenamittbena skrev 2010-09-23 15:16:42 följande:
    Först måste jag bara få svära och skrika lite, för FAN vad arg jag blir på er som sitter här som några j ä v l a vetabästivärlden och moraltanter och förfasar er över att TS en kan TÄNKA på att ge sömnmedel till en bebis. Man ska INTE behöva skylla sig själv hela tiden bara för att man skaffat barn och det är inte ALLS "så här det är att ha barn" jämt. 
    Är man trött och knäckt ska man få be om hjälp utan att bli idiotförklarad!

    Jävla puckon, ärligt talat. Har ni inget vettigt att komma med så tycker jag att ni kan gå ut och gräva ned er nånstans i skogen så slipper vi andra (som har lite empati) era osympatiska inlägg. Och framför allt, de som ber om hjälp utan att ha gjort nåt fel slipper bli påhoppade!

    Så, och nu till saken. Jag tänkte tipsa om tassarna som skakar sängen, men det hade nån gjort. Ok.
    Sen var det det där med magen. Jag har inte haft nån kolikbebis, men när sonen (9 månader) började gallskrika på natten med minuters mellanrum för några veckor sedan så köpte jag Minifom på apoteket och halleluja - det funkade!
    Nu kanske det inte är så enkelt för dig, TS, men har du inte provat - gör det. Beteendet som din son har stämmer väldigt bra in på min gasfyllda skrikhals.

    Funkar det inte, och du inte hittar nån annan lösning - riv upp himmel och jord, för så här förtjänar ingen att ha det. Hoppas det löser sig för dig, jag håller tummarna!
    bra skrivet. men tror att om man får sova någorlunda (även om man upplever de jobbigt att gå upp någon gång per natt) så har man otroligt svårt att sätta sig in i situationen att man inte får sova alls. man kan säga att visst man förstr att de är jobbigt att inte få sova, men inte förrän man varit i samma sits som ts, jag o många med oss varit i kan man helt fullt förstå vad de handlar om. de är absolut inte att; man får väl ta att man får sova dåligt när man får barn, de orden räcker itne ens till att beskriva hur de är.
  • Doodies

    Nu har jag inte läst något i tråden alls, men ville säga hur vi gjort.
    Min son är 8 år idag men när han föddes fick han kolik. Och efter 4 månader när den försvann så fortsatte eländet. Han sov inte på nätterna om han inte fick ha tutten i munnen hela tiden.
    Efter 8 månader var jag helt nedbruten (hade även en depression samtidigt). Vi sökte läkare och han skrev ut tavegyl (allergimedicin). Den har en biverkning som gör att man blir trött/dåsig.
    Sen gjorde vi upp ett schema hur vi skulle gå tillväga. Vi började med en dos och tog sedan bort lite för varje dag. Gav det i vällingen och sedan gick in och la honom i hans spjälsäng. Efter 2 veckor hade vi brutit mönstret och han sov hela nätter. Jag slutade amma i samma veva.

    Så jag förstår TS och man ska inte döma andra efter vilka val dom gör.

    Lycka till!

  • Miha

    Hej. Jag har inte läst alla inlägg men en tanke som slår mig är om ditt har ont i magen? Min dotter hade det för hon inte tålde mjölkproteinet och hon gjorde som du beskriver med ditt barn. Hon vaknade konstant var och varannan minut, dygnet runt, hon sov aldrig och bara skrek och skrek. Detta höll i sig i 3 veckor till jag köpte mjölkfri ersättning på apoteket (Nutramigen) efter bara 0,5 dag slutade hon ha ont i magen.

  • Kluttbajs

    Vet du vad? Jag ryser verkligen av att bara läsa det du skriver.
    Vår pojk hade kolik i fyra månader och herregud vilket HELVETE det var alltså. Då var vi ändå två som delade på allt, jag var hemma på dagarna och min sambo och jag delade på nätterna. Efter tre månader orkade jag inte mer. Min sambo blev pappaledig och jag var också hemma, det absolut bästa som kunde hänt vår familj. Jag kunde extrajobba lite och visst blev det tight i ekonomin men vi prioriterade detta. Är jävligt glad för det idag, annars hade jag inte orkat mer och typ... stuckit?! Det kändes så just då i alla fall.
    Allas tröskel är mer eller mindre hög, jag själv hade aldrig stått ut i fem månader utan brytit ihop för länge sen. Jag fick oerhört mycker skuldkänslor över att han aldrig var glad, över att jag var en så dålig mamma, över att "jag inte älskade honom" (har fattat nu att jag gjorde det trots att jag tyckte att det pest att vara mamma eftersom han skrek jämt)...

    Det är iaf absolut inte okej eller normalt som du har det nu. Sömnbrist använder de som tortyrmetod på massor med håll runt om i världen mot exempelvis politiska fångar, det är lika mycket tortyr hemma hos dig.

    Stor kram från en som vet hur det är och tycker att du verkar vara en mycket bra och kärleksfull mamma.

  • Anonym (funderar)

    Förstår verkligen hur jobbigt du har det TS!


    Vår dotter sov knappt alls under sina första 5-6 månader. Hon sov i princip bara i rörelse, i vagnen (kul att bo tre tre trappor upp utan hiss då!) och somnade framåt 3-4 på nätterna och vaknade igen vid 6-7. Så jag fick ändå LITE mer sömn än dig!


    Helammar du?
    När vår dotter var 5 mån började vi ge henne ersättning utöver amningen. Det tog ett par dagar sedan var hon som ett annat barn.
    Det är hemskt att säga det, men vår dotter fick nog inte tillräckligt med mjölk av mig... och när jag pratade med BVC så var det inget de ens nämnde som en möjlighet, eftersom hon gick upp i vikt som hon skulle.
    Så om du inte redan testat extra mat, så skulle jag testa det.

    En annan sak som jag provade, var att lägga vår dotter ganska tätt i en filt, med en flik av filten ner på pannan. HÖrde att barnet första tiden kan sakna att vara så omslutna som de är i livmodern, och då kan en filt runt och något som går ner över pannan fungera bra.

    Hoppas verkligen verkligen det ordnar sig för dig riktigt snart, förstår att du håller på att gå sönder i bitar!

    En sak till.. du kan inte ha bebissängen, precis bredvid din säng, så att du bara behöver sträcka ut handen och kan ligga kvar i sängen?

  • Kicks71

    Fy för den lede! Så ska du inte behöva ha det, hoppas du sökt hjälp nu, och fått den!
    Har inte läst alla svar, här kommer några som vi provat och fått att fungera någolunda..

    Barn 1, inga problem.
    Barn 2, mjölkallergi (väldigt sent påkommen) genomled helvetet först innan vi fick 'hjälpa oss själva'. Hon fick sova på mage för att överhuvudtaget sova alls. Inköpte ett andningslarm som trygghet, helt plötsligt sov hon några timmar i sträck varje natt - hallelulja!
    Barn 3 - också mjölkallergi, men vis av erfarenhet tidigt påkommen och han (5 månader nästa vecka) får en flaska nutramigen till natten, för min mjölk räcker inte till. Om du helammar så brukar det i den här åldern vara svårt att få i bebisen tillräckligt mycket mjölk om man inte har massor vill säga (och det har inte jag tyvärr..)

    Själv sov jag inte en hel natt tills jag blev 6 år har min mamma berättat, jag fick sömnmedel (tidigt 70-tal) men det hjälpte inte... stackars mor...

    Lycka till!

  • aurora1827

    Min son var lite likadan, det gick inte att lägga honom ner i tio minuter utan att han skrek. Det visade sig att han var laktosintolerant och även fick ont i magen om jag åt

    - citrusfrukter
    - nötter
    - choklad
    - broccoli

    På BVC sa de att det var normalt, trots att jag svimmade regelbundet av utmattning fick jag ingen hjälp.
    Det är inte normalt!

    Visst är det bra att utesluta sjukdomar, göra allergitester m.m., men det är ju ganska enkelt att testa att äta annorlunda, alternativt ge mjölkfri ersättning på prov.

    Exempel på snäll mat, (kan inget om gluten dock):

    Frukost: Mjölkfritt bröd med leverpastej, äppeljuice, ägg med bacon.
    Annat: Kött, fisk eller kyckling med potatis, ris eller pasta.

    Frukt och grönsaker är svårt, de flesta verkar klara gurka, tomat, morot, ärter, majs.
    I fruktväg är det värre, äpple brukar gå bra, men har hört flera som reagerar på citrusfrukt, banan, persika, plommon......

    När jag lade om min mat tog det knappt ett dygn så var han bra, det var som natt och dag, jag trodde inte det var sant - så det är helt klart värt att testa några dagar och se om det funkar.

    Slutligen: din man jobbar väl inte alla dagar i veckan? Får man bara sova ordentligt en dag i veckan överlever man, får man inte det kollapsar man ganska snart *på riktigt*.

  • THE MOM

    Jag har bara läst delar av tråden, så någon har kanske sagt det här redan. När man är så utmattad som man blir av att inte ha sovit på flera nätter så fungerar man inte. Du har rätt att bli sjukskriven, så får din man vara hemma. Man kan bli sjukskriven från föräldraledigheten om du inte visste det. Gå till en läkare, du är inte kapabel att ta hand om barnen i det här tillståndet. Du har definitivt rätt till sjukskrivning tills du återhämtat dig.
    Kolla även med BVC om dom kan hjälpa dig. Dom har säkert någon lösning.
    Hoppas det löser sig.

  • MyLovleyKids

    Hej!
    Har tyvärr inte hunnit läsa ALLA inläggen men jag har ett tips om inte någon har hunnit före :)
    VI har en Graco Sweetpeace en babysitter/gunga SUPER vi har användit den till våran 5 månaders sedan han var nyfödd och jag säger bara det utan den hade det inte varit roligt...den kostar en slant men det går att få tag på begagnad. den gungar och har vibrations funktion ljud mm helt underbar mer info finns på graco eller denna länk till graco Sweetpeace
    http://www.gracobaby.se/sv_SE/product/1G93/SWP/

    GE INTE UPP DET FINNS HOPP :)

Svar på tråden Kan man få utskrivet sömnmedecin till en bebis?