• Anonym (lurad?)

    Får ej tillbaka pengar av "vän"

    Lånade ut pengar till en väninna för att vi skulle åka utomlands tillsammans och hon bedyrade att hon skulle få pengar att betala tillbaka skulden, vi skrev ett kontrakt att hon lånat pengar och att hon skulle betala tillbaka ett visst datum. Det datumet kom och inga pengar hade kommit henne till handa så vi sköt upp datumet då hon sa sig fått höra att hon helt säkert skulle få pengar att betala tillbaka skulden för det datumet, vi ändrade på kontraktet och hon har även fått låna mer pengar under tiden för hon sa att hon absolut skulle kunna betala tillbaka allt då.

    Nu så har hon inte alls några pengar och skulden ligger på ca 18 000kr Förvånad .

    Hur ska jag göra för att få betalt av henne?? Om jag vänder mig till kronofogden och hon ändå inte har några pengar då lär jag väl iaf inte få betalt för skulden eller?? Om hon inte kan betala till kronofogden så hamnar väl skulden bara på hög hos dem och jag får iaf inte betalt.

    Någon som vet om jag kan polisanmäla och kräva skadestånd eller hur sjutton ska jag göra för att få tillbaka mina pengar??

    Hon föreslog att betala månadsvis lite då och när jag frågade hur mkt hon kan betala denna månad så kunde hon inte betala nånting alls för hon hade så otroligt lite pengar att leva på sa hon.

    Nämnde att jag funderade på att stämma henne för skulden och hon sa att jag kommer aldrig få pengarna då iaf och förlorar både pengar och en vän... men jag ser inte henne som nån vän längre iaf så.. jag är grymt besviken och kan aldrig mer lita på henne och jag vill inte vara vän med någon jag inte litar på.

    Tacksam för alla svar ni kan ge mig i den här frågan!!!! 

  • Svar på tråden Får ej tillbaka pengar av "vän"
  • Den obotliga pessimisten

    Klart att du ska vända dig till KFM till att börja med, om inte annat för att hon ska fatta att det är allvar. Har hon inga pengar, kan du tyvärr inte få några heller. Efter det är det stämning som gäller.

    Så himla trist att bli utnyttjad. . .

  • Anonym (...)

    Jag skulle vara skitförbannad och kontakta kronofogden. Vet inte om skulder där kan dras direkt via hennes lön? När jag arbetade på en ekonomiavdelning var det så att vissa anställda hade avdrag på sin lön som arbetsgivaren var skyldig att dra av och betala in till Kronofogdemyndigheten för att betala deras skulder där. Utmätning på lön hette det. Ring myndigheten och fråga hur du kan gå till väga. Turligt nog har du papper på ert avtal. 

    Troligen har denna vän redan från början vetat om sina penningproblem och vänskapen med personer som lurar mig blir uppsagd. 

  • Anonym

    hade en vän som satt i samma sits för några år sedan. hon kontaktade en advokat som krävde pengarna av vännen.
    då gick de rätt fort och jag minns att tjejen som va skyldeig henne fick en av.bet plan om hon ville och behövde. men att det skulle uprättas och första betalningen skulle va inne om 30 dagar annars gick de till domstol. tog 2 månader, sedan va alla pengarna inne!

  • Anonym

    Var lite för snabb. När hon kontaktade och frådgjorde med KFM så sa dom att om de e så att hon har så dålig ekonomi så finns det säkert andra skulder hos dom som låg före. företag hamnar alltid före privat personer så därför kunde det dröja läääääääääänge innan hon skulle få några pengar. för man vet ju inte vad för ansökningar som kommer in från företag undertiden. därför rekomenderade dom henne att i första han kontakta advokat som försökte lösa det snabbt och smidigt istället.

  • Anonym (lurad?)

    Tydligen har hon redan skulder hos KFM och hon har inget jobb, hon skulle få retroaktivt bostadsbidrag som skulle täcka för att jag skulle kunna få tillbaka mina pengar men nu har hon inte ens råd med en avbetalning denna månad. Så om jag vänder mig till KFM och hon inte har några pengar hur blir det då?? Då lär jag ju inte få några pengar iaf, och om en advokat  tar tag i ärendet och hon inte har några pengar att betala med   så lär jag ju inte få några pengar heller. Vad ska jag göra?? Vänskapen är väl så gott som uppsagd dock bara inte sagt det direkt till henne ännu men från min sida är den det iaf, försöker bara hålla mig relativt sams med henne tills jag vet hur jag ska göra med allting!! 

    Har sagt att jag tänkte stämma henne.

    Men som sagt hur fan ska jag få pengar oavsett stämning eller via KFM om hon inte har några??? Risken är att skulden bara hamnar på hög hos KFM tillsammans med alla andra hennes skulder som hon har där.

    Pengarna som skulle komma från Försäkringskassan som hon skulle kunna betala  mig för ja  de drogs av till en skuld hos FK som låg på 30 0000kr tydligen. Jag frågade henne hur hon  inte kunde veta att hon hade en sån stor skuld hos dem,  då sa hon att hon visste att hon hade en skuld där men inte att pengarna skulle dras till det utan att de ju hade lovat henne en utbetalning men så drog de alla pengarna för skulden istället så jag kunde därför inte få betalt som hon lovat mig.

    Nu vet jag inte alls hur jag ska göra... jag är arg för jag har sett till att hon kunnat åka på två utlandsresor på kort tid,  jag har varit för snäll och jag sparkar mig i baken pga det nu. Jag är arg på mig själv som varit så dum att jag lånat ut och jag är arg på henne.

    Kan man inte göra en polisanmälan?? Kan en sån hjälpa ev?? Skiter totalt i vad hon tycker, ska skrämma upp henne riktigt också. När jag "hotade" med stämning så sa hon att då kommer jag förlora både pengarna och vän. Som om en vän som hon är nåt o förlora. Nä fy fan henne kan jag vara utan men det är ingen liten summa pengar det handlar om ju de tär 18 000kr !!!!!!

     

  • Michisen

    Ni har ett kontrakt som du kan ta med till KF - även om hon har skulder där som går före din så kommer hon förr eller senare bli tvungen att betala dig. Du har dessutom rätt till ränta på skulden från och med slutdatumet på kontraktet.
    Snygg "vän", för övrigt. Förstår att du inte vill ha henne kvar som det.


    För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • ardath bey

    Polisanmälan hjälper nog inte. Det är en civil sak mellan er två. Att vara sen med betalningen av en skuld är inte brottsligt.

  • tideloo

    Usch va tråkigt när det är en vän som
    Gör så! Känns ju för jävligt när man är snäll å lånar ut för att hjälpa å vara snäll!vilken jobbig situation!
    Men som andra skrivit gå till kronofogden,ta me
    Kontraktet ni skrivit! Hoppas verkligen
    Du kommer få pengarna tillbaka! Synd att din vän gör så! Håller tummarna för att allt löser sej!

  • beccagranen

    Hade jag vart i din sits så hade jag tagit kontakt med "vännen", förklarat att jag behöver få mina pengar. Om hon inte har dom så skulle jag göra upp en avbetalningsplan, hon kanske inte kan betala 18000 en månad. Men uppdelat på ett år eller halvår? Huvudsaken är väl att man får tillbaka dom. Säg även att du blir tvungen att kontakta KMF om det inte betalas?

Svar på tråden Får ej tillbaka pengar av "vän"