• Äldre 28 Sep 08:20
    39484 visningar
    693 svar
    693
    39484

    ~*~ 30+ som fick barn i oktober 06, del 13 ~*~

    Välkomna till tråd nummer 13! 



    Tiden går - här förbereder vi oss för att fira våra fyraåringar.

    Vi är ett gäng mammor som hängt ihop sedan barnen var nyfödda. Vi följs åt i barnens fantastiska utveckling och diskuterar syskon, gränsdragningar och föräldraskap.

    I tråden pratar vi om våra liv som mammor, kvinnor och fruar/sambos. Inget ämne är för högt, inget för lågt. Vissa av oss är tvåbarnsmammor medan andra fortfarande överväger saken. Någon sägs visst även fundera på en trea vilket vi andra applåderar.

    Första tråden:  www.familjeliv.se/Forum-11-265/m21186971.html
    Tvåan:  www.familjeliv.se/Forum-11-265/m24193317.html
    Trean: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m27267076.html
    Fyran: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m30075894-4.ht...
    Femman: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m33051403.html
    Sexan: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m35581000.html
    Sjuan: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m38670698.html
    Åttan: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m41844698.html
    Nian: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m44252155.html
    åsså tolvan!: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m51044479.html
    Medlemmar vid TS 28/9-10
    Daimis - Emmy 30 sep (Upplands Väsby)
    bussig - Felix 6 okt (Stockholm)
    Mejja75 - Thea 7 okt (Malmö)
    Annelitan - Josefine 18 okt (Söderhamn)
    Snarkofagen - Ella 18 okt (Gröndal)
    1 tu 3 - Amanda 19 okt (Bromma) och lillebror Gustav 27 maj -08
    "Nollan" - Félix 24 okt (Montreal) och lillebror Elliot 14 mars -08
    teasa - Louie 30 oktober (Karlskoga)

  • Svar på tråden ~*~ 30+ som fick barn i oktober 06, del 13 ~*~
  • Äldre 28 Sep 08:26
    #1

    Jag skriver första inlägget

    mejja - hur går det med er husförsäljning?

    nollan - hur går det på Svenska skolan? Ellas förskolekompis flyttar till Finland och de har också tänkt söka upp Svenska skolan.

    Vi skrev i förra tråden om att rita och skriva. Ella ritar fortfarande huvudfotingar. Ritning är inte hennes starka sida. Däremot skriver och räknar hon. ALLT ska räknas.

    I helgen åker vi till Finland en sväng. Jag är lite besviken för mina systrar skulle bjudit mig på en Barcelona-helg men de tyckte att biljetterna blev för dyra. Så det var mitt förslag att vi skulle åka till Finland i stället. Nu blir det en kryssning med övernattning på hotell. Lyx! Ska precis sätta mig och kolla på spa-behandlingar på båten och hotellet.

    Burr, nu börjar det bli lite kyligt ute. Nu börjar mellantiden då jag alltid tycker att det är så svårt att klä på Ella. Vad sätter ni på för kläder en dag som den här?

  • mejja7­5
    Äldre 28 Sep 13:30
    #2

    Sådär ja, då har jag hittat hit

    Snarko: Ja du, husförsäljningen... Vi hade en andra visning i söndags. Det är ett antal familjer som är intresserade och en som har lagt ett bud. 200 000 under vårt utgångsbud, men han ska tydligen vara väldigt sugen på huset och kommer att höja när det kommer andra bud (säger han i alla fall). Får hoppas det kommer in fler bud i veckan.

    Thea ritar också huvudfotingar, men jag tycker de liknar mer och mer riktiga gubbar. Hon är också superintresserad av bokstäver och siffror. Hon kan de flesta bokstäverna i alfabetet, skriver sitt eget och resten av familjens namn. Jag är väl som f.d "fröken" lite arbetsskadad och tycker det är kul att sitta med henne och traggla.

    Trist att det inte blev någon Barcelonaresa, det hade nog varit skönt med lite varmare väder. Men en kryssning är väl inte fel det heller. Skönt att bara komma iväg och glömma allt vad obstinata 4-åringar och gnälliga bebisar heter för ialla fall 24 timmar 

    Angående kläder en dag som denna (vi har 11 grader och rätt blåsigt) så tog jag på Thea vindstopper och skaljacka när hon cyklade till dagis. Vantar fick vi också ta, det var lite bitigt ute. Måste köpa nya överdragsbyxor till henne, de andra var visst bara 98 och alldeles för korta, trodde ju att de var i 104 och att skulle slippa köpa nya nu i höst.

    Vad drar era för storlekar nu förresten? Thea har fortfarande mest 104, men köper jag nytt blir det oftast 110.

  • Äldre 28 Sep 14:17
    #3

    Jag har oxå hittat hit.

    felix vill oxå rita huvudfotingar, med långt hår och olika fäger på byxorna =) bokstäver kan han och siffror, men är väldigt osäker på sig själv när han skriver..

    felix är en liten kille så det är 104 på honom, tröjer funkar 110, men byxor, han är så smal så det är svårt att hitta byxkor som passar både på längden och bredden..


    Felixmamman
  • Äldre 28 Sep 18:18
    #4

    Hej hej!  Kläder ja... hmm... hon har långärmat och jacka...är det kallare blir det en jacka ovanpå det... byxor o överdragsbyxor... Mössa o vantar
    Men det har varit så varmt på dagen nu...mest bara kallt på morgonen... -1 här imorse och fick skrapa rutorna på bilen
    Storlek har hon 104 men köper jag nytt blir det oftast 110.... overallen blir nog en 104 för de är oftast så stora ändå...

    Snarko; har du missat att jag flyttat igen inte för att det gör så mkt...upplands väsby låter roligare än kramfors*hihi*

  • Äldre 28 Sep 22:30
    #5

    sniffar runt - vad rent det var har & hej pa er!

    Felix ar nog runt 104cm tror jag. Vi har fortfarande ganska varmt (18'c) men langarmat, fleece och en tunnare jacka brukar fungera - sa kan dagmamman valja ocksa. Bamse-regnstall (speciellt byxorna!!) kommer valdigt val till pass under helgerna eftersom det ar ratt blott hos oss just nu.

    Idag drommer jag om en ny sang, en King Size.... Lillebror kommer heela tiden in till oss, ska absolut ligga mellan oss och sen sparka av sig tacket och harja runt - jag blir galen! I natt fick jag sova 00-03 och 5-6:30, sista timmen i lillebrors sang MED tacke!!

    Idag fyller mannen ar och jag har varit hemma pa eftermiddagen och lagat gourmemiddag! Ortkryddad soppa pa rostade gronsaker, marinerad biff m. smorstekta morotter, cupcakes med ljus och presenten blir en camenberts-form med topping samt camenber (= mammans och pappans dessert). Det ar sa skoj att laga mat, jag onskar jag hade mer tid till sant!!

  • Äldre 29 Sep 08:36
    #6
    Daimis - åååhhh! Jag MISSADE den detaljen! Har inte heller datumet för Villes födelse så jag har inte skrivit in honom heller. mejja, ge mig Villes födelsedatum så ändrar jag ALLT! 

    mejja - hoppas, hoppas, HOPPAS det går vägen med husförsäljningen! Vill du att jag ringer och lägger lite bud? Nollan - är benägen att hålla med dig om sängen. Ella har börjat traska in till oss på nätterna och Aston lyfts över till oss mitt i natten. Då känns inte 180 cm så himla stort längre. Helt ärligt - 2 st 120 cm-sängar skulle sitta som smäcken! Och vi skulle få plats med det hemma hos oss just nu. 

    Ella får också storlek 110 nu. Vinterkläderna (overall och jacka/byxa) är i stl 110. Lyxade och köpte både och till vintern. Vet inte vad Ella kan tänkas vilja ha, vann overallen snorbilligt på Tradera så jag känner att jag har råd med det. Tycker det är supersmart med overall när de är ute på fsk och leker i snön. Samtidigt är jacka ett måste så att man slipper kränga på overall så fort man bara ska in i bilen till exempel. 

    Nu ska jag ringa och reklamera Astons vagn. Ha det gott, alla! 
     
  • Äldre 29 Sep 16:19
    #7

    Jag ar overall - fan. Ni kanske kommer ihag mitt eviga gnall om overaller forra vintern - i ar har Felix kvar overallen fran forra aret (jipiii) sa det ar bara lillebror som inte har ngn som passar. Som tur ar har han en snall mormor i Sverige

    Snarko - let's go King size!!! Vi har egentligen inte plats (det skulle se lite kul ut; den enda som finns i sovrummet ar en helvaggsgarderob fran IKEA och sen sen bauta-binge... men tusiken, sovrummet ar ju liksom dar man sover, sa varfor inte...

    mejja; vad duktig hon ar som skriver!! Felix ar vansterhant och alla bokstaver blir spegelvanda, alla E'n har fyra eller fem streck (!) - sa man kan saga att det ar en bit kvar.. Igar ritade dom teckningar till pappa och av en ren slump hade Elliot bokstaverna E, L, O och T pa sitt papper... han kan verkligen inte skriva, men har just nu overgatt fran att rita runda solar till kantiga streck, det var sa roligt att det slumpade sig med alla streck (och en sol) att bokstaverna syntes jattetydligt for en som kan lasa - lustigt, eller hur?

    Nu ska vi kopa en scanner. Jag vill scanna tekningar och sen gora lite bocker (typ picaboo) med tekningar och foton blandade (http://www.picaboo.com/video/overview.html) som dom ska fa till jul (och detta har jag tankt tjata med och gora varenda eviga ar tills dom ber mig sluta... hihi!)

  • Äldre 30 Sep 03:09
    #8

    GRATTIS till Emmy idag!!! {#emotions_dlg.flower}

    Klockan är 3, kan inte sova. Jättefint... Tur att jag kan sova med Aston i morgon förmiddag I morgon sticker vi till Finland så vi hörs i nästa vecka! 

  • Äldre 30 Sep 12:29
    #9

    www.hemnet.se/par-rad-kedjehus/all-vagen-3e-eknas/913520

    Det här huset vill jag ha... 

    Min man var "jetlaggad och trött igår" så han "orkade inte packa barnens och hans kläder" så det får jag göra nu - samtidigt som jag städar undan, diskar, roar Aston och tvättar de sista kläderna. Jäklar vad han ska få spö när vi ses... Skrikandes 

  • Äldre 30 Sep 12:29
    #10

    Grattis Emmy!!!

    Snarko- ha en trevlig resa. Hoppas du inte är alltför trött idag...


    Felixmamman
Svar på tråden ~*~ 30+ som fick barn i oktober 06, del 13 ~*~