• Äldre 9 Oct 16:10
    7517 visningar
    52 svar
    52
    7517

    Frågor om Taiwan

    Jag och min man har stått i kö hos AC och BFA 1,5 år och varit gifta i ett år och nu i höst ska vi gå föräldrautbildningen för att kunna påbörja utredning i början på nästa år. Taiwan är det land som intresserar oss mest just nu. Det verkar som att barnen tas väl om hand där och vi gillar även processen med att mammorna får vara med och välja familjer (även om det kanske är tufft för oss svenskar ibland att konkurrera med amerikaner osv). Vad jag kan förstå från BFA:s hemsida så borde vi kunna skicka in sina papper dit nästa höst om allt går enligt planerna. Om vi gör det till hösten har jag isf precis hunnit fylla fyrtio år (maken är fem år yngre). Vad tror ni som har erfarenhet då om medgivandeålder? Är vi för gamla för 0-18 månader? Skriv gärna och berätta ni som adopterat därifrån eller är på väg att göra det. Vet att vi kommer att få input om detta längre fram i processen men är så nyfiken redan nu. Det sätter ju igång en väldig massa tankar när man anmält sig till föräldrautbildningen.

  • Svar på tråden Frågor om Taiwan
  • Äldre 6 Sep 22:18
    #41

    Hej
    Håller med SysterBus i allt.
    Vi spenderade väntan med att att planera och drömma. Väntade på de månatliga uppdateringarna som var guld. Minns att vi var på skidsemester vid ett tillfälle när jag kollade mailen på telefonen och såg att uppdateringen kommit. Det var en fantastisk perfekt skiddag men vi blev kvar på hotellrummet och laddade ner nya bilder och läste det senaste om barnens utveckling. Städerskan såg lite förvånad ut

    Vi är enormt nöjda med Taiwan som adoptionsland. Det är bra på alla sätt. Barnen har det bra under väntan och under våra sommarträffar med adoptionsorganisationen har vi träffat representanter från barnhemmet. Något som gjorde starkt intryck på barnen. Dessutom upplever jag att det finns en stark gemenskap mellan oss "Taiwanföräldrar". Många av dem  som adopterat via samma organisation träffar vi  under sommarträffarna. Sedan finns det ett forum på Yahoo där vi kan prata med dem som adopterat via BV. Detta innebär att våra barn träffar barn från samma barnhem, några av dem har varit där samtidigt och vi har foto på dem tillsammans.

    Sammanfattningsvis, Taiwan är jättebra att adoptera ifrån men jag skall inte sticka under stol med att väntan mellan BB och RB var den värsta tiden i mitt liv. Vi fick vänta i nio månader. Men nu när de är hos oss så var det värt allt. Är väl som en förlossning kan jag tänka.. Man glömer..

    Lycka till!!          

  • Äldre 6 Sep 22:28
    #42

    @Lotte:  Jag kan intyga att 45 min krystvärkar utan smärtlindring med vår första dotter var ingenting mot de 6 månader vi väntade mellan BB och hämtning av lillasyster i Taiwan. Båda "förlossningarna" känns dock nu både avlägsna och överkomliga . Vi ses! 
     

  • Äldre 6 Sep 23:26
    #43

    Jag har inte adopterat från Taiwan utan från Vietnam (via BFA - har bara gott att säga om dem)
    men jag har också genomlevt en lång väntan mellan bb och rb. Jag fick vänta dryga 7 månader och jag tänker inte låtsas som om det var något annat än gräsligt jobbigt.
    Men - som jag tänkte innan och tänker nu igen - om man tänker sig att man kommer att få sitt barn vid en viss ålder och en viss tidpunkt.
    Säg att man får en 2-åring i famnen i december. Om man fick välja då att få veta vem det är man väntar på i mars - få veta namn, kön, ålder, få bilder och uppdateringar om sitt barn - eller få vänta till november med att få veta detta - ja då skulle i alla fall jag välja att få informationen tidigt.
    Så kan man ju se på det - att det är det som är skillnaden - att man får veta tidigare i processen helt enkelt.
    Inte för att det funkade för mig när jag väntade men ändå
    Lycka till!

  • Äldre 6 Sep 23:29
    #44
    Hej och Hopp skrev 2011-09-06 23:26:39 följande:
    Jag har inte adopterat från Taiwan utan från Vietnam (via BFA - har bara gott att säga om dem)
    men jag har också genomlevt en lång väntan mellan bb och rb. Jag fick vänta dryga 7 månader och jag tänker inte låtsas som om det var något annat än gräsligt jobbigt.
    Men - som jag tänkte innan och tänker nu igen - om man tänker sig att man kommer att få sitt barn vid en viss ålder och en viss tidpunkt.
    Säg att man får en 2-åring i famnen i december. Om man fick välja då att få veta vem det är man väntar på i mars - få veta namn, kön, ålder, få bilder och uppdateringar om sitt barn - eller få vänta till november med att få veta detta - ja då skulle i alla fall jag välja att få informationen tidigt.
    Så kan man ju se på det - att det är det som är skillnaden - att man får veta tidigare i processen helt enkelt.
    Inte för att det funkade för mig när jag väntade men ändå
    Lycka till!
    tyckte om ditt resonemang. Taiwan har ju inte så lång väntetid på BB så då kanske man kan stå ut med RB-väntan...
  • Äldre 7 Sep 07:57
    #45

    Vi är i början av den tiden nu, fick bb för lite mer än 2v sedan. Än så länge har vi massa grejor kvar att fixa; barnrummet bl a, och jag tror det hjälper. Men jag har en känsla av att det kommer att bli värre ju mer veckorna går...

  • Eva 937
    Äldre 7 Sep 08:27
    #46
    TomMon skrev 2011-09-07 07:57:11 följande:
    Vi är i början av den tiden nu, fick bb för lite mer än 2v sedan. Än så länge har vi massa grejor kvar att fixa; barnrummet bl a, och jag tror det hjälper. Men jag har en känsla av att det kommer att bli värre ju mer veckorna går...
    Det är efter BB som det börjar kännas mer och mer....man vet vem man väntar på. När vi adopterade fick vi veta att det kunde ta upp till 12 månader att få RB (så lång tid tog det för en familj vi känner som adopterade från Taiwan) Vi hade ställt in oss på 8-10 månader. Det tog 5 månader för RB att komma. Det är ju några år sedan nu och jag tror och hoppas att domarna på Taiwan har fått lite mer eld i baken nu!
    Lycka till mer er väntan.
  • Äldre 7 Sep 09:08
    #47

    Tack för att ni delar med er. Men nu får ni sluta skriva att det var den värsta tiden i ert liv, den där väntan, för det vill jag inte ha att se fram emot.

    Tom Mon, spännande. Hur länge fick ni vänta på BB?

  • Äldre 7 Sep 21:53
    #48

    Vi skickade våra papper till Taiwan i slutet av april och fick bb i slutet av aug!

  • Äldre 4 Oct 19:55
    #49

    Har ni några tips på de foto man ska ha med i sin ansökan till Taiwan?

  • Äldre 6 Oct 22:00
    #50

    Ta så många ni kan på släkt och vänner, när ni har sammankomster. Inga flaskor på bilderna, inga hundar, och inga badbilder.

    Kan inte komma på mer just nu.

  • Äldre 6 Oct 23:22
    #51

    Ta bilder på er där ni bor, utanför huset, i huset, något trevligt ställe i närheten kanske... Tänk attdet ska vara snyggt och prydligt. Vi bad min bror fotografera oss när vi satt lite lagom avslappnat vid köksbordet, i soffan i vardagsrummet, vid matbordet, på balkongen, på uteplatsen utanför huset... Minns att vi sprang och bytte kläder mellan bilderna hela tiden

    Vi delade upp vårt album i olika rubriker, bla vårt hem, vår familj (gjorde en sida med våra respektive föräldrar och syskon, både på bara dem och på oss tillsammans med dem), bilder på oss tillsammans med våra syskonbarn (viktigt att förtydliga att det är syskonbarn - och inte egna barn), vår sommarstuga, staden vi bor i, dagis och skola i närheten, högtider med familjen (födelsedag, julafton), några vinterbilder, våra hobbies (jag plockade bla fram mitt staffli och maken skickade bla en bild i segelflygplan), några semesterbilder, bilder på de tre referent-familjerna... Har säkert glömt något  Passa på att ta bilder när ni är uppklädda med familj och vänner, och som det står i förra inlägget: inga flaskor på bilderna. Och självklart hyfsade kläder och inga bara fötter. 
     
    Vi försökte oss på att scrapbooka litegrann eftersom det stod om det i instruktionerna för att göra albumet roligare och få det mer likt amerikanarnas. Nu tror jag att det är många som gör fotoböcker istället och det är ju väldigt mycket enklare. Vi fick också skicka en massa passkort, minns dock inte hur många. Till själva akten med alla papper skulle vi ta en "porträtt-bild" med lite finare kläder. Den bilden satt längst fram på vår kompletta adoptionsakt sedan. Fixade den bilden bra hemma med hjälp av stativ.   

    Bästa rådet jag kan ge dig är väl att börja samla "foto-tillfällen" och ta bilder inför det kommande albumet. Sedan får ni ju aktuella instruktioner när ni ska börja samla papper.   

    Lycka till!

          

  • Äldre 9 Oct 18:50
    #52

    Tack för tipsen. Vi har bjudit hem en vän med kamera om ett par veckor för att ta en massa bilder på oss här hemma. Räknar med många klädbyten för att få lite varierade bilder. Resten får vi nog rota fram i datorn. Tyvärr har vi varit dåliga på att ta foton på hela släkten när vi har träffats, så det blir svårt att ordna.

Svar på tråden Frågor om Taiwan