• DeZemB­er
    Äldre 12 Oct 14:25
    12989 visningar
    15 svar
    15
    12989

    Hur montera Britax Hi-Way?

    Köpte för ett år sedan en Brixax Hi-Way, för att dom i butiken tyckte den var mest lämplig, då jag har en liten bil, och ville ha henne bakåtvänd länge. Dom sa att den har extra kort sits för att dom ska få mer benutrymme.

    Men hur fäster man den för att dom ska få plats med benen? som den är fäst nu (som dom i butiken monterade den) så får hon inte ner benen imellan stolen och sätet. hon är precis fyllda 2 år och sitter med jätteböjda ben.

    Man fick ju med nån frigolit grej som den ska stå  på, och jag har försökt fästa den på olika sätt, men den hamnar ändå precis vid ryggstödet när man drar åt överallt.

    hur har ni andra gjort? gärna bilder :p

  • Svar på tråden Hur montera Britax Hi-Way?
  • DeZemB­er
    Äldre 12 Oct 14:32
    #1
    http://www.carseat.se/swedish-car-seats/installation-videos/britax-hi-way/

    här är en film, så är med installerad, men hur får dom plats med benen upp till 4,5 år???
  • cicci8­5
    Äldre 12 Oct 14:46
    #2

    Kolla i denna tråd så hittar du flera hi-ways, monterade lite olika. #53 är monterad lite utanför sätet för at ge maximalt med benplats! www.familjeliv.se/Forum-3-101/m50039495.html

  • DeZemB­er
    Äldre 12 Oct 16:19
    #3
    cicci85 skrev 2010-10-12 14:46:04 följande:
    Kolla i denna tråd så hittar du flera hi-ways, monterade lite olika. #53 är monterad lite utanför sätet för at ge maximalt med benplats! www.familjeliv.se/Forum-3-101/m50039495.html
    tack :)

    kanske är så att jag måste ha den i baksätet ist... ska pröva där :)
  • Äldre 13 Oct 12:03
    #4

    Alla bilar ser olika ut, så det kanske helt enkelt är så den inte går att montera så att barnet får in fötterna därimellan. Vad har  du för bil?
    Framsätet ger oftast bättre plats eftersom man kan skjuta sätet samt vinkla ryggstödet lite bakåt.
    Att hon har böjda ben är inte farligt, det påverkar inte säkerheten (alla barn har benen böjda förr eller senare) och ofta inte heller obekvämt.
    Du skriver att hon sitter med "jätteböjda" ben... vad innebär det?

  • Äldre 14 Oct 20:55
    #5

    Köpte precis en high-way och ställde samma fråga i butiken, hur man monterar för att få mycket benutrymme.. Svaret är att man låter stolen hänga lite utanför sätet. Kanske självklart för många men jag trodde tidigare att hela stolen måste stå på sätet och då är det riktigt svårt att få plats över till fötterna. 

  • Finess­e
    Äldre 15 Oct 07:59
    #6
    Saian skrev 2010-10-14 20:55:06 följande:
    Köpte precis en high-way och ställde samma fråga i butiken, hur man monterar för att få mycket benutrymme.. Svaret är att man låter stolen hänga lite utanför sätet. Kanske självklart för många men jag trodde tidigare att hela stolen måste stå på sätet och då är det riktigt svårt att få plats över till fötterna. 
    Varför har du trott det? Enligt monteringsanvisningarna så SKA stolen hänga över kanten.. en bit iaf..
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Äldre 15 Oct 09:03
    #7
    Finesse skrev 2010-10-15 07:59:29 följande:
    Varför har du trott det? Enligt monteringsanvisningarna så SKA stolen hänga över kanten.. en bit iaf..
    Ja undra sa flundra... Missade väl det helt enkelt.
  • DeZemB­er
    Äldre 20 Oct 07:56
    #8
    Finesse skrev 2010-10-15 07:59:29 följande:
    Varför har du trott det? Enligt monteringsanvisningarna så SKA stolen hänga över kanten.. en bit iaf..

    fast har man den i framsätet som jag har, så kan man inte ställa den utanför kanten, när man drar åt banden så åker den ner mot ryggstödet. och det sa ingen i butiken som monterade den om, tycker jag var konstigt....


    tur att familjeliv finns ;)

  • Finess­e
    Äldre 20 Oct 08:43
    #9
    DeZemBer skrev 2010-10-20 07:56:45 följande:

    fast har man den i framsätet som jag har, så kan man inte ställa den utanför kanten, när man drar åt banden så åker den ner mot ryggstödet. och det sa ingen i butiken som monterade den om, tycker jag var konstigt....


    tur att familjeliv finns ;)


    Det har jag däremot ingen koll på då jag inte läst hur man ska ha den i framsätet eller ens haft den där.
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • skrutt­plutt
    Äldre 20 Oct 16:41
    #10

    Ställ stolen där du vill ha den på sätet å spänn fast bilbältet å sen banden. Bilbältet kommer då att spännas och sitta hårt. Detta under förutsättning att du har öglor lite längre fram i golvet, monterar du den i skenorna kommer den tyvärr att glida mot bilsätets ryggstöd..

  • Ca rr o
    Äldre 21 Oct 08:42
    #11
    Finesse skrev 2010-10-15 07:59:29 följande:
    Varför har du trott det? Enligt monteringsanvisningarna så SKA stolen hänga över kanten.. en bit iaf..
    så visar det då inte på min hi-way.. man MÅSTE inte ha "klackarna" utanför sätet på den stolen.. Men när det börjar bli trångt åt benen så flyttar man ut den en bit på sätet..
  • Finess­e
    Äldre 21 Oct 08:58
    #12
    Ca rr o skrev 2010-10-21 08:42:15 följande:
    så visar det då inte på min hi-way.. man MÅSTE inte ha "klackarna" utanför sätet på den stolen.. Men när det börjar bli trångt åt benen så flyttar man ut den en bit på sätet..
    Vad har du för märklig bruksanvisning då? Har du en hi-way.. ?

    www.britax.se/uploads/cms/file/Bruksanvisning%20Hi-Way_.pdf

    sida 56 visar tydligt att stolen ska stå utanför sätet.. inte tätt emot.. sen om du bläddrar neråt så ser du på VARJE bild att klacken "hänger" utanför sätet så jag har varit stensäker på att stolen bör stå så.. sen tror jag inte att det gör nåt om man har den längre in ifall barnet är litet å inte behöver benutrymme.. men jag tror stolen står bäst så där.. iaf..
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Ca rr o
    Äldre 21 Oct 12:31
    #13

    jepp, en hi-way som jag köpte dec 2008.. jag skrev även i bilstolstråden och frågade och fick svar att jag kunde lugnt montera den med klackarna innanför för det va godkänd så.. på bilderna till free-wayen är det samma sak, på bilderna går den en bra bit utanför sätena men även där behöver man inte ha det så.. men nu går den en bit utanför på vår bil, men ibland när jag åker med någon annan som har större säte står den mycket bättre helt på sätet :)

  • Ca rr o
    Äldre 21 Oct 12:38
    #14

    och föresten har du ju själv inte monterat den med klacken utanför sätet :P

  • Finess­e
    Äldre 21 Oct 15:03
    #15
    Ca rr o skrev 2010-10-21 12:38:56 följande:
    och föresten har du ju själv inte monterat den med klacken utanför sätet :P
    Nej jag vet.. inte då men nu har vi så eftersom nu är hon nästan 3 år gammal.. Som jag skrev tror jag inte det gör nåt att inte ha den så.. vi kommer inte att kunna montera den med klacken utanför när bebisen ska sitta där får då rymms den inte i bilen. Den större dottern måste ha sin stol stående så det blir bra med benutrymme.

    Men det jag menade var att på alla bilder syns det att klacken ska vara utanför så därför förstår jag inte hur hon kunde missat det.. det var det enda
    Ebba 071228, bebis bf 110216
Svar på tråden Hur montera Britax Hi-Way?