• Anonym (Kaffedraken)

    hjälp min sambo är gravid men röker

    Jag och min sambo väntar vårt förstå barn. Hon är i v 20 nu. Det som borde vara det finaste som händer livet har istället blivit min värsta mardröm. Min sambo röker med mitt barn i magen. Känner mej totalt hjälplös och uppgiven. Kan se mitt barn kvävas framför mina ögon men kan inte göra något åt det. Är helt förtvivlad och tror inte jag någonsin kan förlåta henne om något händer barnet. Tycker det är fruktansvärt själviskt att inte sätta sitt eget barn före sina dina behov. Vet inte vad jag ska ta mej till. Någon som känner igen sej?

  • Svar på tråden hjälp min sambo är gravid men röker
  • Anonym (Kaffedraken)

    Barnet kommer att överleva. Hon lär ju knappast vara den första kvinna som röker under graviditeten.

    Låt bli att överreagera och låta känslor ta över försuftet. Du talar som en kvinna ;)

    Tala med henne förnuftigt och hjälp henne med at sluta.

  • Anonym (Kaffedraken)
    HampusPappa skrev 2010-10-18 10:04:18 följande:
    Nikotinet är ingen höjdare för den lille i magen.

    Det innebär en ökad risk för skador:
    www.niomanader.se/contentNews.asp?nID=42
    www.ka.se/index.cfm?c=91780
    www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=...

    Googla upp lite skrämmande bilder på detta och visa henne till frukost så kan du åtminstone få igång diskussionen.

    Annars. Kontakta Mödravården och be om hjälp! Ni är ändå två om barnet!
    Att leva ger en klart ökad risk för att dö.

    undrar hur vi, som är födda innan all hälso-hysteri tog över, har kunnat överleva. jag tycker att det är närmare sanningen att se på sig själv och jämnåriga, än att googla på risker,
  • Anonym (Kaffedraken)
    Adoniram skrev 2010-10-18 19:27:31 följande:
    Att leva ger en klart ökad risk för att dö.

    undrar hur vi, som är födda innan all hälso-hysteri tog över, har kunnat överleva. jag tycker att det är närmare sanningen att se på sig själv och jämnåriga, än att googla på risker,
    Rökning slår ju oftast till vid lite äldre ålder, så det kan vara missvisande att utgå ifrån jämnåriga. Sen kan jag tycka att om barnet vill röka när den har en egen vilja så visst, men innan det är det väl inte okej? Vilket betyder att det inte är särskilt sunt att röka under graviditeten heller.

    Ju mer man forskar kring ämnet desto mer vet man, alltså har man större anledning att avstå från det.

    Tycker du det är okej med alkohol också under graviditeten?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Adoniram skrev 2010-10-18 19:27:31 följande:
    Att leva ger en klart ökad risk för att dö.

    undrar hur vi, som är födda innan all hälso-hysteri tog över, har kunnat överleva. jag tycker att det är närmare sanningen att se på sig själv och jämnåriga, än att googla på risker,
    Bra argument här. Använder du samma tanke när du tex struntar i bilbälte?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Min sambo är i Vecka 20 och röker också, men jag tror att det finns saker som är mer skadligt för ett foster, som alkohol och droger, och det använder inte hon så det är bra det iaf.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jobbade med en som inte sluta röka under sin graviditet, och på fika rasten så klagade hon på att hennes övriga barn har ADHD, inte så konstigt om man röker när man är gravid. =/

    Min tjej såg till att sluta innan hon blev gravid, hon körde med inhalator några veckor sen kunde hon sluta med det ochså.

    Och det är värst i de tidiga veckorna fram till v12 som det är viktigast att inte röka, det är då fostret utvecklas, efter det växer den mest.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hahahahah det där var nog inte riktigt genomtänkt, ditt barn kommer inte att kvävas i magen. Klart du kan prata med din tjej om det men tjat hjälper inte, bättre försöka prata med henne lungt och vuxet om att du är orolig och att du skulle bli glad om hon drog ner på rökningen under graviditeten.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Min tjej hade rökt 10 cigaretter om dagen i tio år men när hon fick veta att hon var gravid så slutade hon tvärt.
    Hon har nu varit helt rökfri sen den 7 november.

    Jag är jätte stolt över henne, jag kan tänka mig att det måste vara väldigt jobbigt att sluta sådär tvärt.

    All cred till de mammor som har viljan och styrkan att sluta röka, festa med mera under graviditeten. Sen e det bara att hoppas att de inte fortsätter röka efter graviditeten.. En onödig vana..

    Hoppas din tjej väljer att sluta röka, det vore bra även för hennes hälsa. Och om hon verkligen inte kan/vill sluta så borde hon iaf kunna dra ner på antal rökta cigaretter om dagen. 

    Du får, som VonBulldog skrev, förklara för henne att du är orolig för ert barns hälsa. Ni är två om att vara "gravida". Likväl som du ska lyssna på henne så ska hon lyssna på dig..

    Jag hoppas det löser sig.... 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Oj, såg nu att det var rätt länge sedan den här tråden var aktuell Obestämd

    Hoppas det löste sig till det bästa och att ni nu har en välmående bebis där hemma Glad

Svar på tråden hjälp min sambo är gravid men röker