• Lesbis­ka
    Äldre 25 Oct 13:27
    1641 visningar
    4 svar
    4
    1641

    Hur har ni funderat och planerat kring BB.... Behöver lite stöd!

    Inser att det börjar närma sej, det som kändes som en EEEEEEEVIIIIIIIGHEEEEEEEET bort , är helt bara på ett KICK veckor bort.
    Då det äntligen ska bli dax att älskade ÄLSKADE liten ska komma ut till oss!!! =D.

    JA jag har innan fött två älskade barn till världen och jag skulle med RO kunna åka in på BB idag och föda vårat barn, men jag är inte den som ska föda barnet, jag är den andra mamman och har under denna gången fått uppleva alla fantastiska saker med att vara på sidan om, uppleva detta här och nu och har insett att jag kommer inte ha samma "Koll" på BB där i Januari.

    M är inte orolig för förlostningen, hon är VETTSKRÄMD för alla nålar....Vecka 10 då det va alla rör som skulle tas va hon i panik, nu vecka 29 den 1/11 ska vi till Mvc igen och det ska tas mera rör och M är redan nu stressad över detta och jag försöker att lugna henne att det kommer gå bra, men hon är jätte skraj för nålar, jobbigt om hon ska missa allt mysiga med detta om hon bara stressar sönder på nålarna och detta påverkar säkert liten i magen oxå!!! ?

    Sa igår till M att det skulle bli så skönt att komma in här på FL och skriva av sej lite, har inte kunnat göra detta då våran dator varit trasig....
    Känner inte så många här i kring vi bor som är två kvinnor som väntar barn, så att hitta stödet i er vore en trygghet för mej och M.

    Vore glad och tacksam om ni ville berätta lite om hur det va för er?
    ni som har fått och för er som ännu väntar..... behöver lite stöd känner jag, fast jag är cool lugn.
    Tryggheten att ni finns, följas åt, skriva av sej...JA ni förstår säkert, jag predikar säkert redan för de troende =)

    Hoppas på svar snart, ska försöka komma mej in i flera trådar...

    / T

  • Svar på tråden Hur har ni funderat och planerat kring BB.... Behöver lite stöd!
  • Äldre 25 Oct 14:31
    #1

    Jag är själv extremt rädd för nålar och kanyler. Det har blivit mycket bättre med alla nålar med tiden. Mitt första blodprov tog jag för 3 år sedan och satt då och grät! Ju fler gånger jag genomgått det desto lättare har det gått att genomlida det. Jag brukar be dom att använda en butterfly när det ska ta prover, den är tunnast. Eftersom jag är rättsvårstucken förrutom min rädsla brukar jag alltid säga det innan. Min fru brukar hålla handen, ev. krama mig om det går. Jag känner mig trygg när hon är med.
    På förlossningen brydde jag mig knappt om kanylen som skulle i handen och EDAn. Så mitt tips är att ni försöker skapa en trygghet hos M, när hon ska ta proverna. Prata igenom och försök kom fram till vad som gör henne lugn och försök applicera det på blodprovssituationen.

    Lycka till! :)

  • Lesbis­ka
    Äldre 25 Oct 14:46
    #2

    Tack för att du svarade Smultronbål.... känns skönt att veta att det finns de som läser och förstår, eller läser och inte förstår men kan skriva ett tröstande ord ändå=)

    Försöker alltid att trösta M och ge henne den tiden hon behöver, våran barnmorska är så bra och hon gör allt rätt med henne, bara stiker och inte gör en så stor sak av det....
    Då M här hemma börjar att oroa sej över nålarna så börjar jag prata om att vi ska mäta och väga oss, kolla hur magen har det, få höra lilla hjärtat som pickar på inne i magen...
    DÅ släpper oron över nålara rätt fort!
    Hon är duktig, ver hur det är att vara rädd för dom, jag va jag med rätt orolig för nålarna innan mitt första barn!
    Men då jag va gravid med honnom så blev de bättre, då jag sen blev gravid igen tätt efter fösta killen, så va min rädsla över helt, vist är det obehagligt, men jag är inte livrädd!

    Många som frågar oss nu om vi är rädda för förlostningen och M är COOL och fin över det, hon vet att det kommer gå bra, hon kommer ha mej och vi ska ha med oss hennes underbara mamma på BB som ett stöd för oss bägge, hennes mamma är den underbaraskte kvinnan någonsin och det är KLART att hon ska vara med oss, fast många tycker det är lite tokigt att jag ska ha med mej Svärmor, men min svärmor är verkligen den underbaraste och det känns så skönt och som en självklarhet att ha henne med ossSkrattande.

    Är så TAGGAD över deta nu, som vi planerar och längtar...... Ska på föräldra möten nästa månad med andra som ska ha barn som går till samma mvc... tror vi är de ENDA sammkönade paret=)
    Ska bli intressant att se hur det blir!!!

  • Boasie
    Äldre 25 Oct 14:49
    #3

    Jag är också jätterädd för att ta blodprov. Jag har tagit en del extraprover under graviditeten pga komplikationer och det har varit väldigt synd om mig då Gråter
    Oftast gör det ju inte så ont som man föreställer sig, det känns mest obehagligt när de drar ut nålen efteråt tycker jag.
    Jag försöker att inte tänka på provtagningen förrän samma dag jag ska göra den, då är jag såklart jättenervös och mår dåligt men jag tror inte att det är farligt för barnet, det känner säkert av min stress men efter provet så mår jag ju bra igen.
    Försök hjälpa M fokusera på något efter provet är taget (låter som något man gör med barn men det hjälper för mig) för då kopplar man det till en belöning sen - ja det är obehagligt och gör ont men sen får jag den där parfymen eller örhängena eller titta på bebissaker ihop efteråt. Bara så man känner att man blir bekräftad i sin stickrädsla och att det är synd om henne just då.(Något som i alla fall får mig att vilja gå därifrån utan att ta provet  är hurtiga kommentarer.)

  • Lesbis­ka
    Äldre 25 Oct 15:08
    #4

    Boasie jag ska verkligen tänka på detta, att koppla ihop det med nått bra, nått mysigt för oss, en prommis med hundarna(som hon ÄLSKAR) ta en masage....... ge henne nått annat att tänka på så att detta obehagliga kopplas till något rätt Ok efter!
    Jag vet okså hur det kanvara om man får överpossitiva kommentarer då man ligger där och är rädd, man blir som bara mera TJURIG då, ja så fungerar iallafall jag!

    Jag vet hur det är med fobier,man är livligt rädd, som jag och tandläkaren....(IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiik)Tyst.

    Vad för komplikationer har du stätt på under din graviditet då som gjorde att det blev mera prover!???

Svar på tråden Hur har ni funderat och planerat kring BB.... Behöver lite stöd!