• AoE

    Undersökning: Hur uppmuntrar du ditt barn till att vara kreativ?

    Lek? Spel? Vänner? Teknik? Böcker? Annat?


    Vi är två studenter från Mälardalens Högskola som just nu håller på med ett examensarbete i innovationsteknik. Vår målsättning är att utforma en bok om bland annat kreativitet hos barn och är därför intresserade av att få svar på ovanstående fråga. Vi skulle bli jätte tacksamma ifall Ni tar er tid att skriva några rader!

    Mvh

  • Svar på tråden Undersökning: Hur uppmuntrar du ditt barn till att vara kreativ?
  • lövet2

    Det gör jag nog inte. Själv är jag teoretiker och inte minsta lilla kreativ. Möjligen inom musikens område har jag nog uppmuntrat dem genom att tillhandahålla ett par instrument och de kunskaper jag själv har.

  • Halkatla
    lövet2 skrev 2010-10-25 14:23:59 följande:
    Det gör jag nog inte. Själv är jag teoretiker och inte minsta lilla kreativ. Möjligen inom musikens område har jag nog uppmuntrat dem genom att tillhandahålla ett par instrument och de kunskaper jag själv har.
    Samma här.
    Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • VISAMÅ

    Jag är kreativ själv och då blir det mer naturligt att barnen också vill göra det gör jag. Syr jag vill dom det också, pärlar jag vill dom det, bakar, pysslar osv

    Leker gör dom eget bevåg det har vi aldrig behövt starta upp dom.


  • giftfri

    Barns fantasi är det som först å främst ska uppmuntras.., då lär dom sig att skapa egna lekar, underhålla sig själva, vara kreativa, å blir aldrig sittande å väntar på att någon ska hitta på saker åt dom..
    Det värsta jag/vi vet, är föräldrar som hindrar barn från att själva skapa, hindrar dom från att leka, lägger sig i allt dom gör.., vuxna som tror sig veta vad barn tycker är kul, istället för låta barnen göra, det dom tycker är kul.
    Tyvärr är många föräldrar så överbeskyddande, att dom totalförlamar barnens fantasi, vilket givetvis sätter stopp för alla kreativitet åxå.

  • Bonanza

    Vi har väldigt få regler och försöker att inte begränsa bara för att vi inte förstår vad de vill göra eller tänker. De får bygga hinderbanor av soffkuddar osv osv, de får - om de kommer med en kreativ förklaring - göra saker som de egentligen inte får osv osv.


  • giftfri
    Bonanza skrev 2010-11-21 19:42:27 följande:
    Vi har väldigt få regler och försöker att inte begränsa bara för att vi inte förstår vad de vill göra eller tänker. De får bygga hinderbanor av soffkuddar osv osv, de får - om de kommer med en kreativ förklaring - göra saker som de egentligen inte får osv osv.
    Låter i mina öron mycket förnuftigt...
    När barn leker, ska vi vuxna endast agera "övervakare" om vi inte blir ombedda av barnen att t.ex delta.
    Barnen kommer inte att slå sig fördärvade, dom kommer inte att riva huset, inte om dom fått lära sig regler, å inte bara blivit förbjudna.
    Samma gäller för utomhus-lekar, vi vuxna övervakar, helst omärkligt, men lägger oss inte i..., å barnen kommer inte att slå ihjäl sig, välta granns kåk, eller flå deras katt Glad
  • Petra123

    Om det räknas som kreativ uppmuntring att klappa händerna och hurra när ungen äter med gaffel eller sparkar sig framåt (istället för bara bakåt) i sin bobbycar, så är det så jag gör iaf. Han blir överlycklig och gör det gång på gång och släpper allt och klappar med och flinar ^^

  • giftfri
    Petra123 skrev 2010-11-21 21:07:20 följande:
    Om det räknas som kreativ uppmuntring att klappa händerna och hurra när ungen äter med gaffel eller sparkar sig framåt (istället för bara bakåt) i sin bobbycar, så är det så jag gör iaf. Han blir överlycklig och gör det gång på gång och släpper allt och klappar med och flinar ^^
    Ha ha ha, allt som gör barn lyckliga kan aldrig va fel, fast du kan ju lägga ner det, när ungen kommer upp i tonåren, kan bli pinsamt inför kompisarna ;-9
  • M i l l a n

    Tror som någon annan var inne på att inte lägga sig i och peta i allt dom gör. När mina barn har lite tråkigt så är då dom visar sig vara allra mest kreativa. Självklart uppmuntrar jag om de vill ha respons eller om de vill att jag ska visa dom så gör jag självklart det. Men det beror ju på vilken ålder vi pratar om också. Mindre barn behöver ju självklart lite mer aktivt igångsättande från en vuxen.

  • Lady Dahmer
    jag låter ungen ha TRÅKIGT.

     Jag stimulerar inte en massa och jag leker inte med henne hela tiden och jag hittar inte på saker som hon ska göra. Allt sånt får hon göra själv och om hon gör nåt hyss under tiden så är det ok också. (inom rimliga gränser)

    Jag tillhandahåller material.

    Ibland tar jag bort hennes leksaker (oftast för att hon kastat dem eller dängt dem i huvudet på kusinen) och då får hon hitta på nåt med typ. köksredskapen eller soffan eller vad det nu må vara.

    Min unge är so fucking kreativ att jag ständigt imponeras.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
Svar på tråden Undersökning: Hur uppmuntrar du ditt barn till att vara kreativ?