• Äldre 26 Oct 18:33
    16453 visningar
    15 svar
    15
    16453

    Ägglossning på "fel" sida - bara en äggledare kvar efter X

    Hej, jag akutopererade bort min vänstra äggledare 31 juli eftersom den sprack pga utomkvedshavandeskap. Det var mycket dramatiskt och jag höll på att mista livet, återhämtningen har varit lång och tuff.
    Men nu försöker jag igen..det är bara det att jag bara får ägglossning på vänster sida hela tiden, där jag saknar äggledare.

    Någon mer som har en "dominant" äggstock?

    Någon som har lyckats bli gravid trots ägglossning på "fel" sida?

  • Svar på tråden Ägglossning på "fel" sida - bara en äggledare kvar efter X
  • Äldre 27 Oct 20:15
    #1

    Ingen?

  • Äldre 28 Oct 16:29
    #2

    Hallå?

  • Virrpi­rr
    Äldre 10 Nov 13:11
    #3

    Inget svar på frågan egentligen.

    Men hur vet du vilken sida du har ägglossning på? Är det nåt man känner?

    Min ena äggledare brast också efter ett X..

  • Äldre 10 Nov 13:17
    #4

    Nu har ju jag inte fått ta bort nån äggledare, men jag har däremot tvär stopp i min vänstra. Ja känner tydligt alltid av ägglossning så vet oxå vilken sida ja har ägglossning på.  Vi har fått göra iVF pga av att chansen att lyckas blir gravid på eganhand är väldigt liten...Ta kontakt med gyn eller fert o rådgör med dom!

  • Annalo­o
    Äldre 10 Nov 13:22
    #5

    Hej!

    Det är dåligt att ingen förklarade för dig hur det fungerar!!!
    Kort sagt så hamnar ägget i en pöl med vätska från vilken äggledarna fångar upp det. Detta innebär att vä äggledare mycket väl kan fånga ett ägg från hö äggstock ÄVEN om alla delar fungerar som de ska.
    Detta innebär att en förlorad äggledare inte inverkar på fertiliteten överhuvudtaget.

    Jag blev gravid med min son på första försöket efter att jag tog bort ena äggledaren. (vi gjorde uppehåll under läkningen så det var typ 4 mån efter op).

  • Äldre 11 Nov 10:34
    #6

    hej

    jag har opererat bort min högra ledare pga utomkveds, bara två veckor senare hade ja på samma sida äl och blev gravid! slutade dock i missfall.

    så lycka till det fungerar alldeles utmärkt med (fel) sida med 

  • Äldre 12 Nov 18:30
    #7

    Tack för svaren. Jag har kontakt med gyn - och jag gör vul varje månad för att kolla vilken sida jag får äl på, och varje gång konstateras det att det är vänster, alltså fel sida.

    Annaloo: Ingen på sjukhset förklarade för mig hur det kunde fungera med en äggledare, men däremot har jag blivit mer eller mindre expert av att läsa allt jag kommit över på nätet. Så ja jag är medveten om att motsatt äggledare kan plocka upp ägget - men att det inte påverkar fertiliteten alls att bara ha en äggledare och att "fel" äggstock är dominant stämmer inte riktigt. Att motsatt äggledare plockar upp ägget kan hända, men det är faktiskt ganska ovanligt. Min gynekolog trodde att jag skulle ha ca 70% chans att kunna bli gravid efter X:et, men det var innan han förstod att min vänstra äggstock är dominant. En annan läkare jag har pratat med har sagt att ivf förmodligen är min enda chans.

    Nu är det även så att jag är ensamstående och får varken hjälp med insemination eller ivf i Sverige, och någon fertilitetsutredning är det inte tal om eftersom jag inte har en partner och därför inte kan försöka aktivt i nuläget. Först måste jag spara ihop 50 000 för att åka till köpenhamn och göra ivf. Innan X:et kollade man hormonvärde, passage osv. och allt såg bra ut - så jag är ju fertil, men det hjälper inte mig i nuläget.

    Det jag vill veta är om folk i min situation - med en äggledare, har lyckats bli gravida trots äl på fel sida. För jag vill trots allt inte riktigt släppa det sista hoppet. Om jag får höra lite solkenshistorier kanske jag försöker med insemination innan jag ger mig på ivf. Även om det känns ganska lönlöst.

  • Äldre 12 Nov 18:37
    #8

    Dahlbörg & Annaloo: Tack för upplyftande info, även om det var tråkigt att höra om missfallet Dahlbörg.
    Annaloo: vet du vilken sida du fick äl på när du blev gravid?

  • Äldre 7 Apr 22:40
    #9

    Hej!

    Hur har det gått för dig? Jag sitter i samma sits och skulle vilja ta del av dina erfarenheter.

    / hoppas på svar

  • Äldre 7 Apr 22:40
    #10

    Hej!

    Hur har det gått för dig? Jag sitter i samma sits och skulle vilja ta del av dina erfarenheter.

    / hoppas på svar

  • Äldre 18 Jul 13:51
    #11

    Måste bara berätta vad som hände mig. Hade två utomkveds varav ena gången togs min ena äggledare. Blev senare gravid och gick tidigt för att se att fostret låg rätt, vilket det gjorde. Men läkaren kunde även se att min ägglossning varit på den sida där äggledare saknas. Detta gjorde mig såklart förvånad då jag trodde det var kört när ägglossningen var på "fel" sida men läkaren berättade att äggledaren brukade lägga sig mitt emellan och plockar äggen från båda sidor :).

    (dottern är nu 4 år och har däreftefter även utökat med en 16 månaders )

  • Äldre 18 Jul 14:02
    #12
    TreFantastiskaBarn skrev 2014-07-18 13:51:50 följande:

    Måste bara berätta vad som hände mig. Hade två utomkveds varav ena gången togs min ena äggledare. Blev senare gravid och gick tidigt för att se att fostret låg rätt, vilket det gjorde. Men läkaren kunde även se att min ägglossning varit på den sida där äggledare saknas. Detta gjorde mig såklart förvånad då jag trodde det var kört när ägglossningen var på "fel" sida men läkaren berättade att äggledaren brukade lägga sig mitt emellan och plockar äggen från båda sidor :).

    (dottern är nu 4 år och har däreftefter även utökat med en 16 månaders )


    Åh vad härligt att höra! Grattis till dina två. Jag har också blivit gravid en gång efter operationer och då ägglossade jag på den sida som jag inte har någon äggledare kvar på. Tyvärr mf men det fungerar i allafall.
  • Äldre 18 Jul 19:36
    #13
    Saturnus skrev 2014-07-18 14:02:49 följande:
    Åh vad härligt att höra! Grattis till dina två. Jag har också blivit gravid en gång efter operationer och då ägglossade jag på den sida som jag inte har någon äggledare kvar på. Tyvärr mf men det fungerar i allafall.
    tack! Beklagar ditt missfall! Bra ändå att veta att det funkar att bli gravid (jag var orolig för att det inte skulle funka efter x:en), snart sitter du med en bebis. Lycka till!
  • Äldre 19 Jul 20:40
    #14
    TreFantastiskaBarn skrev 2014-07-18 19:36:31 följande:
    tack! Beklagar ditt missfall! Bra ändå att veta att det funkar att bli gravid (jag var orolig för att det inte skulle funka efter x:en), snart sitter du med en bebis. Lycka till!
    Tack! Vi håller tummarna för det! Kram
  • Äldre 9 Nov 01:24
    #15

    Ursäkta men hur vet du att du få ägglossning enbart på vänster sida asså på den sida du saknar äggleddare. Jag har varit med om samma sak har försökt bli gravid sen maj men lyckas inte...

Svar på tråden Ägglossning på "fel" sida - bara en äggledare kvar efter X