• Anonym (finne)

    Vill ha tips på bra medel mot acne

    Hej
    Jag är 30 år och har två barn.
    Jag har sen i somras börjat på massa kvisslor runt käklinjen, övre halsen och hakan.
    Inte så mycket vita finnar utan mer pormaskar eller vad man ska kalla det. :-/

    Har nu testat att köpa hem acnecyl från apoteket som jag använt i 6 dagar.
    Man ska använda det i 6 veckor så jag vet inte om det gett något resultat riktigt ännu.

    Har du något tips på annat bra medel mot acne?

    Eller kanske något receptbelagt som man kan få om man går till läkare?
    Eller någon behandling man kan göra hos hudterapeuft eller dylikt?

    Tacksam för hjälp.

  • Svar på tråden Vill ha tips på bra medel mot acne
  • Farmaceuten

    Hej!
    Vid lindriga problem kan du använda aknelösning eller aknegel t ex Aco Acnelösning, Aco Acnegel, Acnicyl Cleanser och Cream (som du redan hade köpt). Dessa produkter tar bort fett och luckrar upp huden så att porerna inte täpps till lika lätt. Det tar lång tid innan produkterna hjälper, 4-6 veckor.


    Om du har mer besvär kan du använda kräm eller gel som innehåller bensoylperoxid. Exempel är Basiron, Stioxyl och Brevoxyl. Krämen luckrar upp pormaskarna och minskar bakteriernas tillväxt. Man ska alltid börja med den svagaste krämen/gelen och om du inte märker någon effekt efter 4-6 veckor kan du prova en starkare gel.

    Det finns även receptbelagda medel som du kan få hos en läkare, man brukar rekommendera att söka läkare om man som vuxen får akneliknande utslag i större omfattning eller om man får rikligt med varblåsor och/eller stora ömmande knölar.

    Jag vet inte vad en hudterapeut kan erbjuda men det kan säkert vara värt att undersöka. 
     
    Hälsningar Farmaceuten

Svar på tråden Vill ha tips på bra medel mot acne