• Äldre 29 Oct 16:30
    397156 visningar
    2285 svar
    2285
    397156

    Spökes namn(t)råd

    Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.


    Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig
    Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  


    I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

    Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig. Spöke 

  • Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • Äldre 29 Oct 17:32
    #1
  • Äldre 29 Oct 17:36
    #2

    Vad bra!

    Då kan du ge mig det perfekta flicknamnet då?

    Ungarna heter Noa och Emmy, till trean funderar vi på namn som Majken, Kerstin, Laura, Anna-Stina och några fler.

    Krav är att det inte ska gå att göra smeknamn på namnet. Att det är lite tufft, inte för vänt och gulligt alltså.

    Vi har ju som sagt redan några förslag, men det känns som att det finns massor av fina namn därute som vi inte "känner till". Kan du hjälpa oss?

    (Inga nymodiga, påhittade namn heller.)


  • Äldre 29 Oct 18:35
    #3
    Bonanza skrev 2010-10-29 17:36:58 följande:
    Vad bra!

    Då kan du ge mig det perfekta flicknamnet då?

    Ungarna heter Noa och Emmy, till trean funderar vi på namn som Majken, Kerstin, Laura, Anna-Stina och några fler.

    Krav är att det inte ska gå att göra smeknamn på namnet. Att det är lite tufft, inte för vänt och gulligt alltså.

    Vi har ju som sagt redan några förslag, men det känns som att det finns massor av fina namn därute som vi inte "känner till". Kan du hjälpa oss?

    (Inga nymodiga, påhittade namn heller.)
    Jag tycker (som jag skrev i din tråd, tror jag ) att det låter bäst med ett lite hårdare namn tillsammans med Noa och Emmy som ju är väldigt mjuka namn. Tänk dig att du har en snygg röd tröja men så köper du en till i samma färg. Då tappar genast den röda tröjan lite av det som är speciellt med just den. Köper du däremot en blå tröja, så har du två tröjor som känns mer unika i sig. 

    Ett lite hårdare namn bryter som sagt av lite mot syskonens namn. De konkurrerar helt enkelt inte lika mycket. 

    Jag tycker Laura är ett toppennamn. Vackert och kvinnligt, utan att vara sött och puttinuttigt. Dessutom funkar det bra internationellt precis som Noa och Emmy. 

    Hur viktigt är det att namnen håller samma stil? Noa & Kerstin är ju till exempel väldigt olika rent stilmässigt.

    10 förslag på lite hårdare flicknamn med attityd:
    Rut (är ju även ett bibliskt namn liksom Noa)
    Ester
    Iris
    Andrea
    Tyra
    Judit
    Tekla
    Lydia
    Vera
    Marta

    Smaka lite på dem och kom sedan med synpunkter så kan jag sikta bättre vid nästa försök.
  • Äldre 29 Oct 18:50
    #4
    spöke skrev 2010-10-29 18:35:49 följande:
    Jag tycker (som jag skrev i din tråd, tror jag ) att det låter bäst med ett lite hårdare namn tillsammans med Noa och Emmy som ju är väldigt mjuka namn. Tänk dig att du har en snygg röd tröja men så köper du en till i samma färg. Då tappar genast den röda tröjan lite av det som är speciellt med just den. Köper du däremot en blå tröja, så har du två tröjor som känns mer unika i sig. 

    Ett lite hårdare namn bryter som sagt av lite mot syskonens namn. De konkurrerar helt enkelt inte lika mycket. 

    Jag tycker Laura är ett toppennamn. Vackert och kvinnligt, utan att vara sött och puttinuttigt. Dessutom funkar det bra internationellt precis som Noa och Emmy. 

    Hur viktigt är det att namnen håller samma stil? Noa & Kerstin är ju till exempel väldigt olika rent stilmässigt.

    10 förslag på lite hårdare flicknamn med attityd:
    Rut (är ju även ett bibliskt namn liksom Noa)
    Ester
    Iris
    Andrea
    Tyra
    Judit
    Tekla
    Lydia
    Vera
    Marta

    Smaka lite på dem och kom sedan med synpunkter så kan jag sikta bättre vid nästa försök.
    Ja, precis. Jag tycker ju att Laura är helt perfekt. Men det tycker inte maken. Dessutom är jag lite rädd att det ska kännas FÖR utländskt. Noa är ju ändå bibliskt och Emmy har funnits i många generationer, men även om Laura också har funnits i Sverige länge kanske det känns för utländskt?

    Förut tyckte jag att det var viktigast att namnen passade ihop, men samtidigt vill jag inte kompromissa med vackra namn bara för att det ska vara samma stil som syskonen. Så nu struntar jag i det. Det absolut viktigaste för oss när vi fick en son var att det skulle vara ett mjukt namn. Nu har vi inte det kravet om det blir en tjej.

    Apropå dina förslag:

    Rut  - är jättefint men jag har svårt för enstaviga namn då jag är rädd att det blir smeknamn (typ Rutan)
    Ester - för vanligt bland bekanta
    Iris - min syster heter Siri, det blir för likt.
    Andrea - oj, nej. 80-tal
    Tyra - barnens kusin
    Judit - jättefint. Jag gillar Lillith också.
    Tekla - hundnamn för mig.
    Lydia - jag är rädd att det blir lite krångligt med uttalet. Med kort eller långt y? Lite "hårt" också.
    Vera - för tråkigt.
    Marta - snarare Märta i såna fall. Men nja... lite... tråkigt?

    Tack för ditt engagemang! Fortsätt gärna så länge du vill och orkar, jag tröttnar inte.
  • Äldre 29 Oct 18:55
    #5

    Åh, då skulle jag vilja veta lite om namnet Juno. Hittar ingenting på nätet.

    Bonanza,
    Nike då?


  • Äldre 29 Oct 18:55
    #6
    shitvadjaghatar skrev 2010-10-29 18:55:06 följande:
    Åh, då skulle jag vilja veta lite om namnet Juno. Hittar ingenting på nätet.

    Bonanza,
    Nike då?
    Näe, det är inte ett seriöst förslag. Bara något min mamma kommer dragandes med varje gång vi ska ha barn.
  • Äldre 29 Oct 19:01
    #7

    Spännande, undra om du har något bra förslag till oss också.

    Vi har Filip och Ludvig sen innan, jag är helt kär i Ville, men vill inte ha ett "smeknamn" som tilltalsnamn utan vill ha ett "riktigt" namn bakom. De som jag kommer på är William som jag tycker är för utländskt och Vilhelm som är fint men lite tungt.
    Finns det fler namn som gärna/enkelt blir Ville lite snabbt?

  • Äldre 29 Oct 19:12
    #8

    Jag förstår att du gillar Laura. För mig är det ett namn som hela tiden växer. Om man uttalar det på svenska och inte Låååra, så tycker jag inte att det låter för utländskt. Max lite finskt.

    Vad tycker du om dessa namn?
    Beata
    Marion
    Edit
    Flora
    Lotten
     

  • Äldre 29 Oct 19:18
    #9
    Yinsan skrev 2010-10-29 19:01:50 följande:

    Spännande, undra om du har något bra förslag till oss också.

    Vi har Filip och Ludvig sen innan, jag är helt kär i Ville, men vill inte ha ett "smeknamn" som tilltalsnamn utan vill ha ett "riktigt" namn bakom. De som jag kommer på är William som jag tycker är för utländskt och Vilhelm som är fint men lite tungt.
    Finns det fler namn som gärna/enkelt blir Ville lite snabbt?


    Jag tycker Vilhelm är ett väldigt tjusigt namn. Och eftersom du ändå tänker använda Ville till vardags så spelar det kanske ingen roll att Vilhelm känns lite "tungt".

    Andra Ville-namn:
    Vilgot
    Vilfred
    Vilmer
    Vilmar
    Villard
    Vilton 
  • Äldre 29 Oct 19:19
    #10
    Yinsan skrev 2010-10-29 19:01:50 följande:

    Spännande, undra om du har något bra förslag till oss också.

    Vi har Filip och Ludvig sen innan, jag är helt kär i Ville, men vill inte ha ett "smeknamn" som tilltalsnamn utan vill ha ett "riktigt" namn bakom. De som jag kommer på är William som jag tycker är för utländskt och Vilhelm som är fint men lite tungt.
    Finns det fler namn som gärna/enkelt blir Ville lite snabbt?


    Oj, just ja, om Filip kallas Fille kanske det blir lite för krångligt med en Ville också... 

    Valle är sött också. Då kan man heta t.ex.  Valter eller Valdemar.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd