• Buspojkarna

    När börjar ni flyttpacka inför flytt?

    Nu så här inför kommande flytt undrar jag hur lång tid innan ni brukar börja packa?

    Tänkte mer på er som inte bor så stort, tex lägenhet på 3-4Rok.

    Nu är det 16 dagar kvar innan flyttlasset går och jag funderar på när jag ska sätta igång.
    Vi håller samtidigt på och renoverar nya lägenheten och byter av varandra hemma med barnen. De går nämligen inte på dagis. Nu har gubben min hållt på i några dagar, sedan är det min tur att ta ner tapeter, spackla och måla innan gubben lägger golv. Jag kommer alltså vara borta en del och gubben får inte packa, det ska jag göra så att jag vet vart allt finns. Han börjar nämligen jobba 2 dagar efter flytten, så han kan bara hjälpa till dagen efter med det tunga och sen på kvällarna.

    Men jag brukar vara väldigt effektiv.

  • Svar på tråden När börjar ni flyttpacka inför flytt?
  • goabarn77

    Har inte börjat än, mer än att rensa gamla flyttkartonger...och vi flyttar om tre veckor. Känner mig lite stressad men orkar heller inte leva i ett kartonghelvete för länge. Min nyfikna tvååring vill säkert veta vad alla lådor innehåller. Skrattande Vi ska hårdköra nu i helgen sedan får det nog bli lite varje dag för att vi ska hinna... Hoppas ingen fet dammråtta käkar upp mig innan 26 nov bara...

  • Suzy QX

    Började två månader i förväg. Ville inte stressa utan tog istället kring tre krt varje kväll. Sen kunde jag skura skåpar och sådant eftersom jag tömde dem. Kanske inte så mysigt bo i kartonglandskap, men helt klart värt det tyckte jag.

    Jag hade fö bara en helg på mig att flytta sen och göra all flyttstädning så därför var det viktigt att få så mycket som möjligt klart i förväg.


    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • goabarn77
    goabarn77 skrev 2010-11-04 20:01:02 följande:
    Har inte börjat än, mer än att rensa gamla flyttkartonger...och vi flyttar om tre veckor. Känner mig lite stressad men orkar heller inte leva i ett kartonghelvete för länge. Min nyfikna tvååring vill säkert veta vad alla lådor innehåller. Skrattande Vi ska hårdköra nu i helgen sedan får det nog bli lite varje dag för att vi ska hinna... Hoppas ingen fet dammråtta käkar upp mig innan 26 nov bara...
    Vi har köpt flyttstädning också.
  • Buspojkarna

    hur ordentligt packar ni om det tar sån lång tid?
    Jag brukar bara varva med lite gardiner och anant mjukt. Lägger tex alla tallrikar på varandra och sedan stöttar jag upp så att de inte kan glida omkring. Packar ni in varje tallrik för sig med tidningpapper då eller?

    Tallrikar ska vi köpa nya sen efter flytten, då barnen haft sönder så många.

  • Buspojkarna

    Nu har jag i alla fall rensat ut allt gammalt i skafferi, kyl och frys. alltid något.

  • BuoBä
    Buspojkarna skrev 2010-11-05 09:10:48 följande:
    hur ordentligt packar ni om det tar sån lång tid?
    Jag brukar bara varva med lite gardiner och anant mjukt. Lägger tex alla tallrikar på varandra och sedan stöttar jag upp så att de inte kan glida omkring. Packar ni in varje tallrik för sig med tidningpapper då eller?

    Tallrikar ska vi köpa nya sen efter flytten, då barnen haft sönder så många.
    Tallrikar brukar gå snabbt. Det som tar tid är alla glas och andra ömtåliga saker som man inte bara kan mosa ner i en låda hur som helst och med vad som helst. 
  • Buspojkarna

    började packa igår och har typ 2 kartonger kvar, sen är det bara det sista som används. Hade lätt kunnat packa allt på bara 2 dagar istället. När man väl sätter igång går det ju av bara farten.
    Har 22 kartonger färdigpackade i lägenheten, ca 14 i källaren och sedan 16st tomma kvar till det sista. Hoppas att de räcker.

  • Sessan87

    Jag började packa tre dagar innan flytt.
    Flyttade från villa och hade ca 40 flyttkartonger.
    Jag väntar hellre, och sen kör jag ner precis allting på de sista tre dagarna. Då behöver jag inte tänka så mycket på vad jag kan packa ner och tvärtom. För då SKA allt ner :)
    Dock hyrde vi släp i flera dagar, så varje kartong som var klar kunde jag bära ut.

    Packade ett rum i taget och flyttstädade varje rum så fort det var klart.
    Sista natten sov vi allihopa i våra sängar i vardagsrummet, men då var minsann resten av huset klart :D

  • N3D

    jag efterlyser fler flytttips från er som är erfarna. själv har jag bara flyttat ett fåtal gånger och hatar det. 

  • Pimpinellan

    Flera månader innan! Så kort tid som du hade jag ALDRIG fixat det på. man ska ju sortera och gå igenom precis ALLT man äger,slänga,packa ner,fixa kartonger. Bara porslinet tar ju evigheter.

Svar på tråden När börjar ni flyttpacka inför flytt?