• Äldre 5 Nov 17:30
    2850 visningar
    12 svar
    12
    2850

    Är ni också sgs "ensamma" i er kommun om att vara regnbågsföräldrar?

    Bläddrar lite i trådar här på FL och fascineras återigen av "flattätheten" i våra tre största städer. Det finns så många (blivande) mammor x 2 att man har möjlighet att träffas i särskilda föräldragrupper eller på speciella regnbågstider på Öppna Förskolan!

    I vår lilla kommun (ca 25 000 invånare) så är vi tydligen först ut med att vara två mammor som får ett barn. Inga av barnmorskorna på MVC har stött på några som vi tidigare, vårt familjekoncept var helt nytt även på BVC och på familjerätten så gjorde vi kommunens första samkönade närståendeadoption...

    Befinner vi oss i ett svart hål för homofamiljer*, eller gapar det lika tomt på likasinnade i andra mindre kommuner?

    Hur ser det ut hos er?
    Var får ni för frågor om och reaktioner på er familjebild?

    *) = Svarta hål-teorin bygger på att jag på de snart 4 åren som jag hängt på FL bara stött på två-tre Halländska regnbågsfamiljer, vilket absolut är en underrepresentation jämfört med övriga landskap!  Roade mig dessutom en dag (jag har för mkt fritid ;) med att gå bakåt i vårt landstings webbislista och hittade inte ett enda tjejpar som fått barn på Halmstad eller Varbgers BB på typ två år.

  • Svar på tråden Är ni också sgs "ensamma" i er kommun om att vara regnbågsföräldrar?
  • Äldre 5 Nov 17:36
    #1

    PS Vi var även första tjejparet hos gynekologen i Halmstad (typ 85 000 invånare) som gjorde utredning inför fertilitetsbehandling i Malmö. De blev så förvånade när vi sa att vi sedan 2005 hade rätt att få hjälp, att de var tvungna att dubbekolla detta och återkomma till oss. Väl på plats så fick jag frågor som "Hur träffas man egentligen...?" från en nyfiken sjuksköterska, som ju ville passa på eftersom hon aldrig hade träffat någon som var lesbisk förrut.

  • Kluven­flicka
    Äldre 6 Nov 16:24
    #2

    Vi var också först ut i vår kommun med närståendeadoptionen( samkönad), på MVC och på BVC. Det bor ca 35000 i hela kommunen inräknat småbyarna runt omkring men i bara tätorten bor det ca 10 000 (NV skåne)
    Sedan vi fick dottern för nästan 3 år sedan har det fortfarande inte fötts några regnbågsbarn här.

    Vi fick många frågor när vi skrev in oss på MVC och detsamma när lillan började att gå på BVC och nu på förskolan får vi också mycket frågor, om allt från hur vi träffades, hur vi kom på att vi ville ha barn osv. Allt måste nästan ifrågasättas just för att vi är två tjejer..Jag menar hur ofta tror ni att ett vanligt heteropar som skolar in sitt barn får den frågan?!

    I vissa lägen känns det ensam och man får som enda homopar alltid påpeka att vissa saker kanske kan göras annorlunda. Vi har t.om fått säga till att man skulle ändra diverse blanketter där man alltid skriver in MAMMA OCH PAPPA. (Förälder/vårdnadshavare eller annat blir lika bra och det gäller ju även de som inte har biologiska föräldrar eller ex bor hos mormor osv.) Vi har även fått många frågor på förskola och skolan om hur pedagogerna ska prata om vissa saker.

    Man känner sig ibland avundsjuk på de som bor i de större städerna, jag säger  absolut inte att det är enklare men de har åtminstone varandra. Vi har faktiskt även flera ggr diskuterat om det skulle förenkla saker genom att flytta men samtidigt så är det här vi bor och trivs och vi hoppas att det ska komma fler regnbågsbebisar.

    Eller överhuvudtaget fler flator och bögar som kommer ut och vågar leva öppet för även det är ett stort problem i vår stad. Flata eller bög, det pratar man tyst om liksom..

  • Äldre 6 Nov 21:36
    #3

    Vi är det första tjejparet med barn i vår kommun enligt familjerätten och BVC. De förstnämndas bemötande och insats är vi inte nöjda med, men BVC är jättebra. Inga märkliga frågor.
    Sen så är ju kommunen granne med Stockholms kommun, så vi har inte känt oss ensamma.

  • sahara sahara
    Äldre 7 Nov 12:09
    #4

    Jag har faktiskt ingen aning. Folk vi har träffat, som barnmorskan och tanterna som utredde faderskapet och adoptionen, har bemött oss som om vi är de första de har träffat, men att de har fått utbildning.

    Den där tidningen man får gratis på MVC hade ett reportage om en regnbågsfamilj i den numret som var aktuellt när vi var på hälsosamtal/inskrivning, och vi fick verkligen intrycket att det hade lästs och diskuterats i fikarummet. Vi har aldrig behövt utbilda eller informera eller något sånt.

    Däremot föddes barnet i Lund, och där var vi definitivt inte först.

    Kan ni inte komma till ÖF i Malmö någon gång, Gaytjej?

    Jag tror att koncentrationen är större i större städer, men även om andelen regnbågsmammor är konstant över landet så innebär ju det att det i faktiska siffror är många fler i Stockholm, Göteborg och Malmö.


    Do something scary - the payoff is awesome!
  • Äldre 10 Nov 22:31
    #5
    sahara sahara skrev 2010-11-07 12:09:01 följande:
    Däremot föddes barnet i Lund, och där var vi definitivt inte först.

    Kan ni inte komma till ÖF i Malmö någon gång, Gaytjej?

    Jag tror att koncentrationen är större i större städer, men även om andelen regnbågsmammor är konstant över landet så innebär ju det att det i faktiska siffror är många fler i Stockholm, Göteborg och Malmö.
    Ja det blir kanske så att det finns de som söker sig till gemenskap i de större städer just på grund av sin sexuella läggning? Tillbaka i tiden var det väl så i alla fall!

    Regnbågs-ÖF i Malmö skulle vi absolut kunna besöka ngngång. Vi insåg efter ett Malmöbesök i lördags att vi ju faktiskt bara har en dryg timme ner!

    Alvar gjorde förresten sin ÖF-premiär här hemma i förra veckan och igår när han och mamma H var där igen så hade de hängt en regnbågsflagga i entrén =) De på Familjecentralen (MVC, BVC och ÖF) har överlag verkligen fått oss att känna oss välkomna!
    Kluvenflicka skrev 2010-11-06 16:24:03 följande:
    Vi var också först ut i vår kommun med närståendeadoptionen( samkönad), på MVC och på BVC. Det bor ca 35000 i hela kommunen inräknat småbyarna runt omkring men i bara tätorten bor det ca 10 000 (NV skåne)
    Sedan vi fick dottern för nästan 3 år sedan har det fortfarande inte fötts några regnbågsbarn här.

    Vi fick många frågor när vi skrev in oss på MVC och detsamma när lillan började att gå på BVC och nu på förskolan får vi också mycket frågor, om allt från hur vi träffades, hur vi kom på att vi ville ha barn osv. Allt måste nästan ifrågasättas just för att vi är två tjejer..Jag menar hur ofta tror ni att ett vanligt heteropar som skolar in sitt barn får den frågan?!
    Då bor vi nog rätt nära varandra tror jag!

    Vi har också fått en del "extrafrågor" som vi besvarat snällt och tålmodigt. Man får väl vara lite ambassadör när man går i bräschen antar jag..! Men på sikt hade det ju varit trevligt att kanske träffa ngn annan regnbågsfamilj då och då, så att Alvar ser att det finns andra knoddar med två mammor/två pappor.

    Vi trivs himla bra i vår lilla kommun och med att bo som vi bor - strax utanför en liten stad där "allt" man behöver finns. Men det är väl inte riktigt så att vi är helt bekväma att gå hand i hand... Men å andra sidan kanske de flesta känner till oss vid det här laget? När vi var och röstade behövde vi inte ens visa leg - "ni är väl tjejerna på rakan?".

    Vi är i alla fall inte det enda homoparet i kommunen! MIn dressyrtränare och hans kille bor här också =)
  • sahara sahara
    Äldre 10 Nov 22:49
    #6
    Gaytjej skrev 2010-11-10 22:31:07 följande:
    Regnbågs-ÖF i Malmö skulle vi absolut kunna besöka ngngång. Vi insåg efter ett Malmöbesök i lördags att vi ju faktiskt bara har en dryg timme ner!
    Precis. Tredje lördagen i varje månad!
    Do something scary - the payoff is awesome!
  • Äldre 22 Nov 15:47
    #7

    Vet inte om vi är ensamma i vår kommun, men det känns som det. Därför har vi valt att gå till MVC inne i stan, på Söder, för de har ju som bekant regnbågskompetens. Orkar inte med snobbförorten, om det nu skulle vara någon som har fördomar ;)

  • DorAnn
    Äldre 23 Apr 21:35
    #8

    Hej!

    Både ja och nej. Om att vara ensamma i kommunen. Enligt familjerätten är vi det enda homoparet som gjort faderskapsutredning. Däremot har jag en kompis som har ett "regnbågsbarn" på sin förskola, men de är väl inflyttade i så fall. Vi har inte fått några konstiga frågor faktiskt, eller frågor rörande att vi är två tjejer överhuvudtaget. Intresse finns ju såklart hos folk man känner som vill veta hur det går till osv, men inget alls från BVC, MVC, ÖF, Förskolan etc. Kanske för att vi är väldigt öppna och berättar ganska mycket själva. Ex om inseminations och adoptionsprocessen på BVC och MVC.  

    Men man förstår ju att man är först ibland, när vi hade sonen på läkarbesök(ej bvc) och vi bägge var med, var läkaren lite undrande vem min fru var om jag var mamman, så när jag sa att det är min fru så sa han "spännande", men på ett trevligt sätt alltså. Men sedan var det business as usual.

    Just nu är det grannens son på 5 år(vi har precis flyttat) som flera gånger frågat. "Har ni någon pappa?"  Jag svarar då: "Nä vi är ju två mammor".  Följdfråga andra gången, med hänsyftning till vår son. "Skall han bli pappa?". Han har också frågat om sonen, "varför är han kille?" Verkar som om grabben har lite svårt att få ihop det, hihi.

    En i släkten hade precis förklarat blommor och bin för sina barn när vi fick barn och då blev det ju såklart lite funderingar hos barnen.

  • skånef­ruar
    Äldre 7 May 01:26
    #9

    Med tanke på vårt bemötande på MVC kan vi nog konstatera att vi är de enda flatparet i vår lilla by/stad

  • Äldre 3 Sep 13:22
    #10

    hej, jag och min sambo bor i Falköping som är en ganska liten stad. Tror itne det bor så många flatpar här vad vi märkt iaf.... kan nog kännas konstigt när man väl går till mvc sen

  • Äldre 3 Sep 13:45
    #11
    tusenliljor skrev 2011-09-03 13:22:16 följande:
    hej, jag och min sambo bor i Falköping som är en ganska liten stad. Tror itne det bor så många flatpar här vad vi märkt iaf.... kan nog kännas konstigt när man väl går till mvc sen
    Hehe, jag har faktiskt varit på ridkurs på en gård strax utanför Falköping som ägdes av ett tjejgaypar! Fast de sålde gården och flyttade sedan tror jag...
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Äldre 3 Sep 13:45
    #12
    skånefruar skrev 2011-05-07 01:26:36 följande:
    Med tanke på vårt bemötande på MVC kan vi nog konstatera att vi är de enda flatparet i vår lilla by/stad
    Vad fick ni för bemötande?
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
Svar på tråden Är ni också sgs "ensamma" i er kommun om att vara regnbågsföräldrar?