• Maria0­5
    Äldre 14 Nov 17:29
    8969 visningar
    63 svar
    63
    8969

    Behandling med Trimetoprim vid urinvägsinfektion

    Min dotter står på Trimetoprim för att förhindra att hon får urinvägsinfektion. Läkaren gav idag beskedet att vi skall fortsätta med detta till dottern är 1 år. Jag undrar om det är någon som har erfarenheter av behandlingar med Trimetoprim.
    Hur länge gav du Trimetoprim?
    Märkte du av några biverkningar?
    Har du gett andra antibiotika under längre tid och har tips på hur man gör detta så skonsamt som möjligt för barnet så är jag intresserad.

  • Svar på tråden Behandling med Trimetoprim vid urinvägsinfektion
  • gullfi­sen
    Äldre 14 Nov 19:15
    #0

    Hallå där!!!!

    Min lilla kille fick Trimetoprin efter att han haft urinvägsinfektion, men han blev så dålig av medicinen, han bara skrek.
    Vi kunde inte göra nånting utan att han skrek, inte gå ut med vagnen, inte åka bil, han bara skrek.
    Vi fick rådet av en läkare att sluta med medicinen för hon sa att en biverkan kan vara att barnet får tryckförändringar i huvudet och det var nog det Lukas fick för när vi slutade med medicinen så var det som att vända på en hand. Han blev glad liten kille igen.
    Kan tillägga att han var 2 månader när han blev sjuk i urinvägsinfektion, hur gammal är din tjej???

  • Maria0­5
    Äldre 14 Nov 20:58
    #0

    Min dotter är idag 5 månader och har ätit medicinen sen hon var 1 vecka. Jag har därför ingen aning om hon skulle bete sig annorlunda utan medicineringen. Hon skriker inte jämt men ibland...

    Jag hoppas att vi också kan sluta med antibiotikan men läkaren verkar ju vilja fortsätta under en längre tid. Better safe then sorry....

  • sudali­jo
    Äldre 15 Nov 10:25
    #0

    Vår dotter får Furadantin mot urinvägsinfektion. Har ätit det sedan maj, och ska fortsätta till juni 2006. Hon har ätit MYCKET penicillin under dessa år mot UVI.

    Hon har haft upprepade urinvägsinfektioner sedan hon var 6 månader, hon är nu 5 år.

  • marvi
    Äldre 15 Nov 22:59
    #0

    Vår dotter står också på trimetoprim sedan sin andra urinvägsinfektion vid 2 mån ålder. Hon är 4 mån nu och vi har inte märkt av några negativa effekter. Vi ger medicinen mittemellan två mål på kvällen för att undvika att hon kräks upp den (hon hör till dem som kräks mycket när hon ätit). Jag diskuterade biverkningar med läkaren och han sa att de försöker välja en antibiotika som är så specifik som möjligt, dvs påverkar kroppens naturliga bakterieflora t ex i tarmen så lite som möjligt. Men helt bra är det ju inte.

    Jag känner att det inte finns något alternativ, utredningen har visat att hon har reflux i urinledarna så utan antibiotikan skulle hon få upprepade urinvägsinfektioner som går upp i njurarna vilket medför stor risk för bestående njurskador och det är ju mycket värre. Hon ska också ta medicinen tillsvidare, vid 1 års ålder kommer de göra en ny utredning och se om hennes problem växt bort.

    Jag antar att ni också gjort en utredning som visat på en ökad risk för UVI?? Jag tyckte läkaren förklarade rätt bra för mig vad som var fel och varför medicinen behövdes.

  • Maria0­5
    Äldre 16 Nov 11:00
    #0

    Skönt att höra att det finns fler barn som måste äta medicin.

    Vi har också gjort en utredning angående reflux och njurarnas funktion. Klara har aldrig haft UVI men hon har vätska vid höger njure. Vätskan såg man reding vid ultraljuden under graviditeten. Utredningen visar att hon inte har reflux, det finns inget hinder i urinledaren och båda njurarna har en normal funktion. Så slutsatsen är att läkaren inte vet varför det är vätska vid njuren (i njurbäckenet). De vet inte heller om hon har en ökad risk för UVI. Så det är verkligen en säkerhetsåtgärd med behandlingen. Vi skall göra nya undersökningar om 6 månader. Jag hoppas ju att problemen växer bort så att vi kan sluta med behandlingen.

    Vårt problem är att Klara äter mycket dåligt och har problem med förstoppning/magknip. Jag tycker att jag provat det mesta men inget hjälper så jag funderar på om det kan vara en biverkning av medicinen.

  • marvi
    Äldre 17 Nov 16:47
    #0

    Maria-> Vår tjej har blivit mycket piggare sedan hon började med medicinen så vi tror verkligen att hon behöver den. Hon har inga problem med aptit eller matsmältning.
    Det finns inte heller med på biverkningslistan för trimetoprim, så er dotters problem behöver ju inte alls ha samband med medicineringen. Men kan ni inte fråga läkaren om det går att pröva en månad utan medicinen och istället lämna in ett par urinprov för att om möjligt upptäcka en ev UVI tidigt?

  • Maria0­5
    Äldre 20 Nov 12:01
    #0

    Tack för tipsen.

    Jag hoppas det finns fler som vill dela med sig av sina erfarenheter.

  • Ida76
    Äldre 21 Nov 22:25
    #0

    Hej
    Vår kille fick uvi när han var 2.5mån först fick han äta furudantin, men vi han knappt ge honom färdigt så kräktes han upp allting, då började vi med trimetoprim, och det har han ätit sen dess, han är nu 9mån och av den så har han mått bra, han ska iallafall äta det tills han blir 1 år, kan tillägga att han har en förträngning i ena urinledaren.
    kram

  • majung­e
    Äldre 21 Nov 22:31
    #0

    Vår lilla tjej, 6½månad, ska göra utredning efter upprepade UVI (2 st) om två veckor..Hon har ätit två 10-dagarsdoser penicillin och äter nu en liten dos varje dag fram till det att utredningen är klar. Kan nån berätta något/tipsa när det gäller röntgenutredningen..Jag är väldigt nerös inför den.

  • Isabel­04
    Äldre 21 Nov 22:38
    #0

    Vad är det för röntgen ni ska göra? Mucg?

Svar på tråden Behandling med Trimetoprim vid urinvägsinfektion