• Äldre 7 Nov 13:07
    1033163 visningar
    10311 svar
    10311
    1033163

    Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

    Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

    Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

    Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

    Kramar till alla ni som kämpar därute!

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

    Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

  • Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • Äldre 10 Apr 12:26

    ...

  • Äldre 10 Apr 12:36

    Hej!

    Min sambo (41) och jag (33) har precis genomgått en fertilitetsutredning på en privat klinik i Göteborg.

    Vi har provat själva att bli gravida i 6 månader men vi visste redan att hans spermiogram inte var så toppen (barnlöshet i tidigare relation med 2 missfall). Det nya spermiogram nu var dock inte sämre med 8 milj och lite dåliga siffror vid swimup. När läkaren gjorde första ultraljud hos mig tyckte han att allt såg mycket bra ut! Såg flera folliklar osv. Igår fått vi dock svar att mitt AMH låg på 0,4. Det rekommenderades en ICSI men man gav oss inga större förhoppningar. Fått en liten konstig känsla nu hur man kunde misstolka ultraljudet så? Det låg bara en menscykel emellan. Har tyvärr även fått kortare menscykel på 26-28 dagar senaste 4 månaderna jämfört med 28-31 förut.

    Vi känner oss så förtvivlade. Har vi lika bra chans att bli gravida på naturlig sätt? Samtidigt som tiden kanske är tight nu.

    Vi står i kön på Sahlgrenska nu (6 månaders väntetid). Vi tänkte göra ett ICSI-försök i privat regime. Några av er skrev om en provstimulering. Det nämndes inte till oss igår. Tydligen betalar man då ändå 19000kr för stimulering i fall de inte kan ta ut något ägg.

    Finns det några mer som hade/har samma situation där partnern har dåliga spermier och kvinnan lågt AMH? Hur hade ni tänkte då?

    Hur många av er har tagit om AM-värdet? Läkaren sa att de aldrig gör det.

    Vi är tacksamma för att läsa era kommentar.

  • Äldre 10 Apr 12:54
    Limarie skrev 2019-04-10 12:36:53 följande:

    Hej!

    Min sambo (41) och jag (33) har precis genomgått en fertilitetsutredning på en privat klinik i Göteborg.

    Vi har provat själva att bli gravida i 6 månader men vi visste redan att hans spermiogram inte var så toppen (barnlöshet i tidigare relation med 2 missfall). Det nya spermiogram nu var dock inte sämre med 8 milj och lite dåliga siffror vid swimup. När läkaren gjorde första ultraljud hos mig tyckte han att allt såg mycket bra ut! Såg flera folliklar osv. Igår fått vi dock svar att mitt AMH låg på 0,4. Det rekommenderades en ICSI men man gav oss inga större förhoppningar. Fått en liten konstig känsla nu hur man kunde misstolka ultraljudet så? Det låg bara en menscykel emellan. Har tyvärr även fått kortare menscykel på 26-28 dagar senaste 4 månaderna jämfört med 28-31 förut.

    Vi känner oss så förtvivlade. Har vi lika bra chans att bli gravida på naturlig sätt? Samtidigt som tiden kanske är tight nu.

    Vi står i kön på Sahlgrenska nu (6 månaders väntetid). Vi tänkte göra ett ICSI-försök i privat regime. Några av er skrev om en provstimulering. Det nämndes inte till oss igår. Tydligen betalar man då ändå 19000kr för stimulering i fall de inte kan ta ut något ägg.

    Finns det några mer som hade/har samma situation där partnern har dåliga spermier och kvinnan lågt AMH? Hur hade ni tänkte då?

    Hur många av er har tagit om AM-värdet? Läkaren sa att de aldrig gör det.

    Vi är tacksamma för att läsa era kommentar.


    Se till att din man börjar ta folsyra, c-vitamin och Zink direkt. Min man är 50 och har spermier som en 22 åring säger de, men han har tagit det så länge. 0.4 är inte särskilt lågt utan du skulle nog lyckas bli gravid naturligt om hans spermier var starkare. Jag skulle prova med letrozol först en el 2 ggr innan jag körde på med ivf och icsi.

    Men börja med vitaminerna direkt för det tar 3-6 månader innan resultat kan ses. Se till att han inte cyklar, badar för varmt, bastar och dyligt.

    Du kan köpa Borago och börja ta, drt är bra för hormonbalans och slemhinna. Har tagit det innan min första ivf, gravid mitt första äd, gravid och nu är jag gravid på äd igen och jag tog Borago i 3 månader innan.

    Lycka till!
  • Äldre 10 Apr 15:28
    Frazze skrev 2019-04-10 12:54:50 följande:
    Se till att din man börjar ta folsyra, c-vitamin och Zink direkt. Min man är 50 och har spermier som en 22 åring säger de, men han har tagit det så länge. 0.4 är inte särskilt lågt utan du skulle nog lyckas bli gravid naturligt om hans spermier var starkare. Jag skulle prova med letrozol först en el 2 ggr innan jag körde på med ivf och icsi.

    Men börja med vitaminerna direkt för det tar 3-6 månader innan resultat kan ses. Se till att han inte cyklar, badar för varmt, bastar och dyligt.

    Du kan köpa Borago och börja ta, drt är bra för hormonbalans och slemhinna. Har tagit det innan min första ivf, gravid mitt första äd, gravid och nu är jag gravid på äd igen och jag tog Borago i 3 månader innan.

    Lycka till!
    Min man har ätit alla viktiga vitaminer nu sedan över 1 år tillbaka, aldrig rökt, normalviktig osv. Har haft en bitestikelinflammation tidigare, så det kanske beror på grund av det.

    Jag trodde alltid att Letrozol används för att stimulera ägglossningen hos kvinnor som inte har ägglossning, eller PCO. Men jag verkar ju har regelbunden ägglossning, alltid positiva stickar osv. Läste på lite extra om det på Linnéklinikens hemsida. Men du hade kanske en annan tanke på Letrozol?
  • Äldre 10 Apr 19:44
    Frazze skrev 2019-04-10 12:54:50 följande:

    Se till att din man börjar ta folsyra, c-vitamin och Zink direkt. Min man är 50 och har spermier som en 22 åring säger de, men han har tagit det så länge. 0.4 är inte särskilt lågt utan du skulle nog lyckas bli gravid naturligt om hans spermier var starkare. Jag skulle prova med letrozol först en el 2 ggr innan jag körde på med ivf och icsi.

    Men börja med vitaminerna direkt för det tar 3-6 månader innan resultat kan ses. Se till att han inte cyklar, badar för varmt, bastar och dyligt.

    Du kan köpa Borago och börja ta, drt är bra för hormonbalans och slemhinna. Har tagit det innan min första ivf, gravid mitt första äd, gravid och nu är jag gravid på äd igen och jag tog Borago i 3 månader innan.

    Lycka till!


    Grattis till graviditeten Frazze!
  • Äldre 10 Apr 19:51
    Nube skrev 2019-04-10 19:44:06 följande:

    Grattis till graviditeten Frazze!


    Tack snälla! Jag vet ännu inte om det är något som utvecklar sig. Jag har tagit 1 hcg prov som var 75. Efter 9 dagar med 5 dagars blastocyst. Tog ett nytt hcg idag, men får inte svar på det förrän på fredag tyvärr. Knäckande. Känner inget i magen, bara lite i brösten. Det kan lika väl vara progesteronet. Men som sagt, fredag vet vi om det har utvecklats något eller om det stannat av.
  • Äldre 10 Apr 19:51
    Limarie skrev 2019-04-10 12:36:53 följande:

    Hej!

    Min sambo (41) och jag (33) har precis genomgått en fertilitetsutredning på en privat klinik i Göteborg.

    Vi har provat själva att bli gravida i 6 månader men vi visste redan att hans spermiogram inte var så toppen (barnlöshet i tidigare relation med 2 missfall). Det nya spermiogram nu var dock inte sämre med 8 milj och lite dåliga siffror vid swimup. När läkaren gjorde första ultraljud hos mig tyckte han att allt såg mycket bra ut! Såg flera folliklar osv. Igår fått vi dock svar att mitt AMH låg på 0,4. Det rekommenderades en ICSI men man gav oss inga större förhoppningar. Fått en liten konstig känsla nu hur man kunde misstolka ultraljudet så? Det låg bara en menscykel emellan. Har tyvärr även fått kortare menscykel på 26-28 dagar senaste 4 månaderna jämfört med 28-31 förut.

    Vi känner oss så förtvivlade. Har vi lika bra chans att bli gravida på naturlig sätt? Samtidigt som tiden kanske är tight nu.

    Vi står i kön på Sahlgrenska nu (6 månaders väntetid). Vi tänkte göra ett ICSI-försök i privat regime. Några av er skrev om en provstimulering. Det nämndes inte till oss igår. Tydligen betalar man då ändå 19000kr för stimulering i fall de inte kan ta ut något ägg.

    Finns det några mer som hade/har samma situation där partnern har dåliga spermier och kvinnan lågt AMH? Hur hade ni tänkte då?

    Hur många av er har tagit om AM-värdet? Läkaren sa att de aldrig gör det.

    Vi är tacksamma för att läsa era kommentar.


    Hej och välkommen! Jag har också amh 0.4 och ska ta om provet nu i slutet av april när vi börjar nästa behandling inför syskon. Vi får se hur värdet har ändrats sedan jag tog den första gången 2016. Min man har bra spermier så där kan jag inte hjälpa så mycket men jag skulle nog inte vänta för länge för att försöka.. det är ju mycket pengar det handlar om men ni kan iaf prova en gång privat innan ni kan få hjälp via landstinget. Jag har aldrig fått ut många ägg när jag har gjort ivf men blivit ändå gravid båda gångerna, dock första blev missfall, och jag även blivit gravid spontant. Så visst kan det gå men tyvärr har vi med låg amh inte råd att vänta för länge. Vet inte om detta var någon hjälp men ändå :) Lycka till!
  • Äldre 10 Apr 20:05
    Nube skrev 2019-04-10 19:51:25 följande:
    Hej och välkommen! Jag har också amh 0.4 och ska ta om provet nu i slutet av april när vi börjar nästa behandling inför syskon. Vi får se hur värdet har ändrats sedan jag tog den första gången 2016. Min man har bra spermier så där kan jag inte hjälpa så mycket men jag skulle nog inte vänta för länge för att försöka.. det är ju mycket pengar det handlar om men ni kan iaf prova en gång privat innan ni kan få hjälp via landstinget. Jag har aldrig fått ut många ägg när jag har gjort ivf men blivit ändå gravid båda gångerna, dock första blev missfall, och jag även blivit gravid spontant. Så visst kan det gå men tyvärr har vi med låg amh inte råd att vänta för länge. Vet inte om detta var någon hjälp men ändå :) Lycka till!
    Tack för svaret. Gjorde du den nya behandlingen privat? Vi pratade idag redan i telefon med Sahlgrenska och de sa att de inte ta AMH då det inte skulle ändra någonting i det skedet i alla fall? Har ni varit med om detta? 
  • Äldre 10 Apr 20:06
    Frazze skrev 2019-04-10 19:51:07 följande:

    Tack snälla! Jag vet ännu inte om det är något som utvecklar sig. Jag har tagit 1 hcg prov som var 75. Efter 9 dagar med 5 dagars blastocyst. Tog ett nytt hcg idag, men får inte svar på det förrän på fredag tyvärr. Knäckande. Känner inget i magen, bara lite i brösten. Det kan lika väl vara progesteronet. Men som sagt, fredag vet vi om det har utvecklats något eller om det stannat av.


    Håller tummarna!! Verkligen :)

    Vi ska till ivf kliniken i slutet av april för att planera en syskonbehandling så får vi se om vi kan använda mina egna ägg eller om det blir äd för oss också.

    Berätta på fredag hur det går!
  • Äldre 11 Apr 12:25
    Limarie skrev 2019-04-10 20:05:17 följande:

    Tack för svaret. Gjorde du den nya behandlingen privat? Vi pratade idag redan i telefon med Sahlgrenska och de sa att de inte ta AMH då det inte skulle ändra någonting i det skedet i alla fall? Har ni varit med om detta? 


    Vi har gjort två försök via landstinget och nu ska vi göra syskonförsöket privat då vi redan har ett barn. Menar Sahlgrenska att vi aldrig tar AMH inför behandling eller att de inte tar om det?
Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH