• Äldre 7 Nov 13:07
    1033228 visningar
    10311 svar
    10311
    1033228

    Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

    Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

    Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

    Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

    Kramar till alla ni som kämpar därute!

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

    Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

  • Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • Wed 15 May 2019 22:17
    Limarie skrev 2019-05-15 20:21:47 följande:

    Idag haft ultraljudet och tyvärr ser man bara 5 äggblåsor som inte ännu var riktig mogna. Tyvärr har jag redan högsta dosering.

    Läkaren tyckte det var mycket låg men tycker vi ska ändå fortsätta... Känns inte så lovande. 


    5 äggblåsor är bra ändå! Ge det tid! Du behöver bara ett guldägg för att lyckas
  • Thu 16 May 2019 06:57
    Nube skrev 2019-05-14 21:21:34 följande:

    Härligt att höra! Stort grattis och hoppas allt går bra nu :) Det är vanligt att inte ha så mkt symptom i v 6 så försök att inte oroa dig för mycket utan njuta av att du är gravid!


    Tack så mycket! <3
  • Thu 16 May 2019 06:58
    Frazze skrev 2019-05-14 21:33:22 följande:

    Stort Grattis!

    Jag är ju gravid i v.10 nu och förutom brösten då så känner jag inte ett smack! Mina andra graviditeter så har jag känt växtvärk och spänning i magen hela tiden. Men nu absolut nada. Såg ett hjärta för 2 veckor sedan idag, men jag vet ju heller inte om det ser bra ut! Men vi får hoppas på det bästa nu! Lycka till med fortsatta graviditeten!


    Tack! <3 Okej, ja, jag har börjat känna en avgrundslös hunger och är svullen/utspänd om magen iallafall. Man får ta en dag i taget helt enkelt! Vad härligt att du fått se ett hjärta! Önskar dig all lycka!
  • Thu 16 May 2019 07:31
    Percafluviatilis skrev 2019-05-16 06:58:20 följande:

    Tack! <3 Okej, ja, jag har börjat känna en avgrundslös hunger och är svullen/utspänd om magen iallafall. Man får ta en dag i taget helt enkelt! Vad härligt att du fått se ett hjärta! Önskar dig all lycka!


    Ja denna hunger! Jag äter som två hästar och är ändå vrålhungrig. Mina bröst är gigantiska och jag är sjukt trött hela tiden. Ugår sov jag 1 timma på dagen och sen erbjöd jag mig att lägga vår son. Sen att jag somnade först var en helt annan sak alla tecken är ju positivt! Önskar bara jag kunde känna av lite växtvärk. BARA 26 dagar kvar till kub Inte för att jag räknar alltså!

    Har du något vul inplanerat för att få se ett litet hjärta?

    Håller tummarna för dig att allt går bra nu! I år är det vår tur
  • Thu 16 May 2019 15:41
    Limarie skrev 2019-05-15 20:21:47 följande:

    Idag haft ultraljudet och tyvärr ser man bara 5 äggblåsor som inte ännu var riktig mogna. Tyvärr har jag redan högsta dosering.

    Läkaren tyckte det var mycket låg men tycker vi ska ändå fortsätta... Känns inte så lovande. 


    Limarie skrev 2019-05-15 20:21:47 följande:

    Idag haft ultraljudet och tyvärr ser man bara 5 äggblåsor som inte ännu var riktig mogna. Tyvärr har jag redan högsta dosering.

    Läkaren tyckte det var mycket låg men tycker vi ska ändå fortsätta... Känns inte så lovande. 


    Limarie skrev 2019-05-15 20:21:47 följande:

    Idag haft ultraljudet och tyvärr ser man bara 5 äggblåsor som inte ännu var riktig mogna. Tyvärr har jag redan högsta dosering.

    Läkaren tyckte det var mycket låg men tycker vi ska ändå fortsätta... Känns inte så lovande. 


    Jag tycker inte heller 5 blåsor är så lite, det är inte jättemycket men samtidigt är det ju kvaliten som räknas. Jag har bara fått ut 2-3 blåsor båda gångerna jag gjort IVF och blivit gravid två gånger (dock bara fått ett barn). Så visst kan man lyckas, ge inte upp! :)
  • Fri 17 May 2019 09:12

    Jag var hos läkaren igår för att planera syskonbehandling. Hon tog om AMH provet och det var 0.8! För 2-3 å sedan vad det 0.4. Har läst att andra har fått olika resultat också men tycker ändå det känns märkligt. Hon kollade med ultraljudet och jag har ägg kvar på båda sidorna och äl kommet typ idag eller under helgen. Hon tyckte vi har lika goda chanser att lyckas själva som med IVF så vi försöker själva under sommaren och sedan gör vi IVF augusti/september om vi inte lyckas.. jag vill inte vänta för länge och har inte jättemycket hopp om att vi kommer att lyckas själva men det vore ju toppen så klart! I alla fall är jag nöjd att AMH värdet har inte sjunkit!

  • Fri 17 May 2019 15:18
    Nube skrev 2019-05-17 09:12:02 följande:

    Jag var hos läkaren igår för att planera syskonbehandling. Hon tog om AMH provet och det var 0.8! För 2-3 å sedan vad det 0.4. Har läst att andra har fått olika resultat också men tycker ändå det känns märkligt. Hon kollade med ultraljudet och jag har ägg kvar på båda sidorna och äl kommet typ idag eller under helgen. Hon tyckte vi har lika goda chanser att lyckas själva som med IVF så vi försöker själva under sommaren och sedan gör vi IVF augusti/september om vi inte lyckas.. jag vill inte vänta för länge och har inte jättemycket hopp om att vi kommer att lyckas själva men det vore ju toppen så klart! I alla fall är jag nöjd att AMH värdet har inte sjunkit!


    Det är inte märkligt egentligen, AMH används så felaktigt i Sverige.. det är inget värde på hur många ägg du har kvar utan på hur många som är på väg att mogna just denna månaden. Och det påverkas av alla möjliga faktorer, tex. av vitaminer och allmänt hälsotillstånd. Det är alltså högst möjligt att öka sitt AMH-värde. :)
  • Fri 17 May 2019 16:44

    Ul 2 idag på dag 8. Inga fler blåsor men så som även denna läkare nu förklarade så kan det egentligen inte blir fler follikler utan mäter man fler på ul 2 så är det så att man inte kunde se de andra första gången eller missade de. De som man ser på ul 2 är då dock nästan aldrig mogna och behöver därmed inte betraktas som "ägggivande". 

    Han hoppas på att få ut i alla fall 3-4 ägg nu på tisdag. Är fortfarande lite nere att det inte blev fler.

    En annan fråga för oss med lågt AMH:

    Blev ni konfronterade med att sätta tillbaka 2 embryo? Vi har egentligen ändå inget större hopp om att det blir mer en ett embryo men i fall att. Läkaren och bm sa att de hos en 33 årig vid första IVF aldrig skulle göra det i Sverige men vi kan kanske diskutera det i vårt fall då AMH värdet ligger lågt.

  • Sun 19 May 2019 11:16
    Limarie skrev 2019-05-17 16:44:04 följande:

    Ul 2 idag på dag 8. Inga fler blåsor men så som även denna läkare nu förklarade så kan det egentligen inte blir fler follikler utan mäter man fler på ul 2 så är det så att man inte kunde se de andra första gången eller missade de. De som man ser på ul 2 är då dock nästan aldrig mogna och behöver därmed inte betraktas som "ägggivande". 

    Han hoppas på att få ut i alla fall 3-4 ägg nu på tisdag. Är fortfarande lite nere att det inte blev fler.

    En annan fråga för oss med lågt AMH:

    Blev ni konfronterade med att sätta tillbaka 2 embryo? Vi har egentligen ändå inget större hopp om att det blir mer en ett embryo men i fall att. Läkaren och bm sa att de hos en 33 årig vid första IVF aldrig skulle göra det i Sverige men vi kan kanske diskutera det i vårt fall då AMH värdet ligger lågt.


    Vi pratade typ inte om att sätta tillbaka två. När har du äggplock? Du är ju bara 33 och har bra chanser att lyckas men visst är det tråkigt med låh amh :/
  • Sun 19 May 2019 12:38
    Nube skrev 2019-05-19 11:16:16 följande:
    Vi pratade typ inte om att sätta tillbaka två. När har du äggplock? Du är ju bara 33 och har bra chanser att lyckas men visst är det tråkigt med låh amh :/
    Äggplocket ska vara på tisdag. Vi ska prata med läkaren igen och säger han nej, så behöver vi inte tänka på mer
Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH