• Anonym (rådvi­ll)
    Äldre 10 Nov 15:19
    58487 visningar
    156 svar
    156
    58487

    Studiebidraget - vad ska det täcka?

    Har en tonåring som går på gymnasiet.

    Hon får sitt studiebidrag + att jag köper hennes busskort + att jag betalar hennes mobil, men gör av med sina pengar direkt, så hon står alltid utan pengar redan den 10:e i månaden och då ska hon klara sig till den sista.....

    Jag har sagt att pengarna ska räcka till hennes kläder, bio, fika och sånt, men det gör dom knappast...

    Hur får era barn använda deras studiebidrag. Hur mkt mer bidrar ni med?

    Blir galen snart då jag tycker att pengarna bara rinner genom fingrarna och hon gör av med dom på skitsaker!

  • Svar på tråden Studiebidraget - vad ska det täcka?
  • Birgit­ta2
    Äldre 10 Nov 15:24
    #1

    Mina ungar fick inte studiebidraget.  De fick pengar och kläder när de behövde det. Och absolut inte i överflöd.

    Folk säger att "det är ett bra sätt att lära sig handskas med pengar", men det har mina klarat ändå när de blev vuxna och började jobba. Då lade de upp budget och såg vad pengarna skulle räcka till, och klarat det alldeles utmärkt.

  • Diablo
    Äldre 10 Nov 15:24
    #2

    Jag fick klara mig med studiebidraget. Det skulle räcka till kläder, fika, bio.
    Låt henne vara utan pengar då, om hon bara låter det rinna genom fingrarna. Behöver hon mer pengar så får hon väl söka ett jobb.
    Jag har sett hur det gått för kompisar som hade mycket pengar att röra sig med under skoltiden, där föräldrarna alltid ställde upp och gav dem mer. De lärde sig aldrig att hushålla med pengar. Bättre att de lär sig i tid. Man spenderar inte mer pengar än de man har, och vill man ha mer får man arbeta!


    Har man tur behöver man inget vett!
  • Äldre 10 Nov 15:24
    #3

    Min första fråga blir: Täcker du upp och ger henne mer pengar när studiebidraget är slut?
    Jag tycker att det du räknar upp är fullt rimligt att hon ska stå för själv, undantaget ytterkläder. Ytterkläder är så pass dyra att där bör man hjälpa till med en viss summa.


    Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Anonym
    Äldre 10 Nov 15:26
    #4

    Varför ger du henne så mycket pengar då? + att du betalar allt åt henne?

    Det är din uppgift som förälder att lära ditt barn att förvalta sina pengar väl och lära henne att det inte alltid bara kommer nya när de befintiga är slut.

    Jag hade i tonåren och har fortfarande väldigt god hand med pengar och har alltid haft bra ekonomi för at tjag lärt mig hur man gör. Jag är glad att mamma och pappa lärde mig det på ett så bra sätt som de gjorde!

    Jag fick ALLTID pengar när jag behövde det och var visserligen väldigt bortskämd på det sättet, men jag lärde mig att man inte slösar pengar på skit om man vill köpa andra saker för dem.

    Jag komemr troligtvis följa min föräldrars fotspår med mina barn, jag kommer ge dem pengar när dem behöver och spara in deras studiebidrag på konton de får när de blir 18.

  • Äldre 10 Nov 15:27
    #5

    Ge henne inga mer pengar, det hon får bör räcka. Annars får hon väl jobba extra.
    Men lär henne och hjälp henne göra en budjet när nu pengarna inte räcker till allt hon vill ha och göra.


    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Pickel­i
    Äldre 10 Nov 15:27
    #6
    Anonym skrev 2010-11-10 15:26:00 följande:
    Varför ger du henne så mycket pengar då? + att du betalar allt åt henne?

    Det är din uppgift som förälder att lära ditt barn att förvalta sina pengar väl och lära henne att det inte alltid bara kommer nya när de befintiga är slut.

    Jag hade i tonåren och har fortfarande väldigt god hand med pengar och har alltid haft bra ekonomi för at tjag lärt mig hur man gör. Jag är glad att mamma och pappa lärde mig det på ett så bra sätt som de gjorde!

    Jag fick ALLTID pengar när jag behövde det och var visserligen väldigt bortskämd på det sättet, men jag lärde mig att man inte slösar pengar på skit om man vill köpa andra saker för dem.

    Jag komemr troligtvis följa min föräldrars fotspår med mina barn, jag kommer ge dem pengar när dem behöver och spara in deras studiebidrag på konton de får när de blir 18.
    blev ofrivilligt anonym.
    Google it!
  • Äldre 10 Nov 15:28
    #7
    IsDimma skrev 2010-11-10 15:27:07 följande:
    Ge henne inga mer pengar, det hon får bör räcka. Annars får hon väl jobba extra.
    Men lär henne och hjälp henne göra en budjet när nu pengarna inte räcker till allt hon vill ha och göra.
    Mer än studiebidraget alltså
    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Äldre 10 Nov 15:30
    #8

    Hos oss ska studiebidraget räcka till allt utom mat, husrum och hygienartiklar. Tonåringarna får själva betala kläder, skor, hårklippning, smink, mobilen, nöjen, godis osv.

  • Anonym (rådvi­ll) Trådstartaren
    Äldre 10 Nov 15:31
    #9

    För hennes del så verkar det kvitta. Ju  mer pengar in ju mer pengar gör hon av med = om hon jobbar, vilket hon har gjort, så spenderar hon bara upp dom med och klarar sig iaf inte.

    Jag har hotat med att jag tar tillbaka studiebidraget och sköter det åt henne.

    Hon var helt utan kläder inför skolstarten så jag köpte henne jeans och en tröja så hon skulle ha lite och då även ha möjlighet att spara pengar till ytterkläder och ev skor, men tji fick jag.
    Jag sköt mig själv i benet för hon gjorde av med pengarna iaf.

    Jag har bestämt mig för att inte ge henne mer pengar än det hon redan får och jag har sagt att är hon utan pengar så får hon vara det.... Dock verkar det inte hjälpa för nu har hon haft studiebidraget i över 1 år och hon är alltid utan pengar tidigt i månaden =(

    Jag är iaf glad och höra att jag ger henne tillräckligt för jag började tvivla på att jag var för sträng och att hon borde ha fått mer pengar, men så ska jag inte tänka mer =)

  • Anonym (rådvi­ll) Trådstartaren
    Äldre 10 Nov 15:32
    #10
    lövet2 skrev 2010-11-10 15:30:41 följande:
    Hos oss ska studiebidraget räcka till allt utom mat, husrum och hygienartiklar. Tonåringarna får själva betala kläder, skor, hårklippning, smink, mobilen, nöjen, godis osv.
    Skönt å höra..... Hon får exakt det du ger dina och liite mer eftersom jag betalar hennes mobil, dvs 75 kr för hon att tanka på sin comviq-mobil för. Vill hon ha mer då får hon tanka på själv.
Svar på tråden Studiebidraget - vad ska det täcka?