• Nyfike­n gul
    Äldre 11 Nov 16:12
    6727 visningar
    12 svar
    12
    6727

    Vad har du för arbetsuppgifter i ditt yrke?

    I tråd efter tråd frågas det om vad folk har för yrken.. men vad vi sällan talar om är vad vi faktiskt GÖR på våra arbeten.


    Att vara sjuksköterska tex kan ju innebära en massa olika uppgifter och att nån är lärare säger ingenting om vad man har för sysslor eller typ av elever.


     


    Så beskriv här vad du har för yrke och vad du faktiskt gör för något.


     



    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Svar på tråden Vad har du för arbetsuppgifter i ditt yrke?
  • Birgit­ta2
    Äldre 11 Nov 16:18
    #1

    Jag är kanslist/assistent. Sysslar mycket med fakturor, bokföring, kontering, leverantörsreskontra. Samt protokollför vid styrelsemöten, skriver ut dessa och skickar iväg. Gör det mesta på det lilla kontoret.

  • Äldre 11 Nov 16:19
    #2

    Jag är uska i hemtjänsten.
    Mina arbetsuppgifter innebär: torka bajs, lösa korsord, bädda sängar, tvätta o duscha de som inte kan själva. Gå promenader o sitta ute o sola om sommaren. Fika, diska, laga lite mat, dela mediciner, linda ben,omvårdnadsstäda, fika frukost o kvällsmat, trösta, krama ge kärlek, skratta o gråta med m ina pensionärer. Gå ut med hunden, klappa katten, prata med anhöriga, gå o handla, byta lampor, tvätta  lite, frosta av frysen, åka på små utflykter, ta bort stoppet i avloppet, laga den trasiga radion, vara över 180 lång, mata fiskarna, osv osv.....listan kan göras lång över de krav o de uppgifter vi m öter inom vårt arbete. 

    Därför det är sååå jäkla roligt!

  • Nyfike­n gul
    Äldre 11 Nov 16:22
    #3

    Själv är jag Hästskötare på en stor ridskola och det innebär  all form av skötsel av häst och utrustning samt allt runtomkring.

    Så nu är det traktorkörning och plogning av snö som gäller, fodra hästar och släppa ut, mocka och göra rent i stallet, fylla på hö, sopa och fylla vatten i stallet, laga hagar som träd och snö har gjort sönder, skotta rent ingångar och portar, släppa in hästar, fodra kraftfoder, hänga upp täcken, gå igenom hästarnas utrustning, ansvara för handikappridning, ta hand om privathästar och lite annat diverse småplock.


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Koftta­nten
    Äldre 11 Nov 16:37
    #4

    Jag är bibliotekarie på kombinerat folk- och skolbibliotek. Mycket administrativa arbetsuppgifter , inköp, bokning av författarbesök, teatergruppet etc. Jobb med hemsida, blogg, facebook och övrig marknadsföring. Läser också mycket barn- och ungdomsböcker som jag håller presentationer för elever om. Håller i bland föreläsningar om informationssökning. Skyltar och sätter upp böcker samt lånar ut och så så klart. Det kan vara allt möjligt. Väldigt lite har med den långa utbildningen att göra. Förra veckan häftade jag fast tyg på wellpappskärmar en hel förmiddag. I dag har jag bokat in en författare som ska besöka biblioteket i höst.

  • Winter­fresh
    Äldre 11 Nov 16:55
    #5

    Uska på ett äldreboende.
    Mina dagar består av att hjälpa de äldre med tvättning/duschning, byta blöja, hjälpa dem upp ur sängen, mata, ge medicin, ge insulin, ta blodprover tillsammans med sköterskor, linda ben på de som har det, rulla hår, sminka, baka till kaffet när tid finns för det, bädda sängar, tvätta de boendes kläder mm, beställa torrvaror + mjölk/yoghurt, se till att deras sista dagar i livet blir underbara. Spela spel, Prata med anhöriga, sköterskor + läkare, gå på promenader, handla åt de äldre.

    Älskar mitt jobb och skulle aldrig vilja byta bort det...

  • Probab­ly the best in the
    Äldre 11 Nov 22:23
    #6

    Rädda liv!
    Köra stor bil med blåljus och sirener!
    Sitta i soffan och kolla på TV...
    Sätta nål och spruta medicin, ta EKG och tolka det,
    reponera ben, få ut fok som är fastklämda....
    Ta beslut när det gäller och inte tveka.
    Hålla handen.
    Förlösa bebisar
    Sluta ett par ögon för sista gången
    Ja säg det jag inte gör

  • Äldre 11 Nov 22:38
    #7

    Ekonom, bokföring, bokslut, håller på med kontrakt och andra lite jurdiska saker och analyserar resultatet vid bokslutet och lite annat smått och gått.

  • Äldre 29 Dec 13:34
    #8

    Vad har du för arbetsuppgifte lastbilförare?

  • Äldre 29 Dec 13:48
    #9

    Vänder papper och går på möten och tycker en massa.

  • Äldre 31 Dec 11:57
    #10
    Guapa skrev 2017-12-29 13:48:09 följande:

    Vänder papper och går på möten och tycker en massa.


    Låter som det jag gör med, fast jag pratar massa i telefonen med.
  • Äldre 31 Dec 15:15
    #11

    Jag planerar undervisning, undervisar, rättar mängder av arbeten/texter, rastvaktar, plåstrar om skadade barn, är ett bollplank för elever och föräldrar, löser konflikter, har utvecklingssamtal, skriver skaderapporter (LISA), är mentor och har ?Olweuspass? (förebyggande mot mobbing och kränkning), kopierar, håller möten, ordnar med shower och luciakonserter, agerar biblotekarie och ?mattrant?, städar ibland efter sjuka barn, lagar stolar och bänkar, är ikt (it) ansvarig och hjälper kollegor med allt från hårdvara till mjukvara, sätter igång projektorer, visar kollegor hur de kan använda programmering i undervisningen, anpassar undervisning efter 150 elever, gör extramaterial som vissa elever ska ha med sig till specialpedagoger, läxläsningshjälp, vikarierar för kollegor i skolan och på fritids, dokumenterar betyg, fyller i matriser och samarbetar med BUP vid utredningar genom att göra kartläggningar, IUP och ÅP, fyller i otaliga kryssrutor från bup (kan ta ett par timmar)..möten med logoped, psykologer och andra instanser som soc.

    Jag börjar undra varför jag utbildat mig till lärare.. det kan med råge skapas flera yrkeskategorier i skolan så att lärare får vara lärare i första hand och undervisa..

  • Äldre 31 Dec 15:24
    #12

    Glömde närvarorapprotera, ringa föräldrar när de inte sjukanmält sina barn,kopiera och skicka ut blanketter om lån av dator, allergier och kontaktuppgifter till föräldrar. Fylla i uppgifter som datorns nummer och liknande. Blanketterna ska sedan in i rätt pärmar. Skadeanmäla fel på datorer och ordna med lånedator. Olweuspassen ska dokumenteras och rapporterad till ansvarig och görs inte detta får man skriva avvikelserapporter. Vi ska också göra ?skoltempen? och räkna samman alla svaren vilka sedan diskuteras på möten. Förutom det och ovanstående så har vi ju arbetslagsmöten (stora laget och lilla laget), hela skolan osv.

Svar på tråden Vad har du för arbetsuppgifter i ditt yrke?