• Äldre 15 Nov 18:22
    3376 visningar
    15 svar
    15
    3376

    Tjejkalas/killkalas

    Ditt barn ska ha kalas och vill bara bjuda dem i klassen vars könsdelar liknar ditt barns. Hur reagerar du?


    It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-15 18:24
    Barnet är sex år. Dvs tillräckligt litet för att du kan påverka gästlistan lite, om du vill.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tjejkalas/killkalas
  • snilli­s
    Äldre 15 Nov 18:36
    #1

    Kan inte rösta eftersom alternativen suger men mitt svar är att jag försöker begränsa antalet på annat sätt än genom kön fast att börja prata om diskriminering tycker jag personligen är lite overkill!

  • Äldre 15 Nov 18:40
    #2

    När Olivia fyllde år så var det antingen HELA klassen eller ALLA tjejer. Då fick det bli alla tjejer eftersom de är 22 stycken i klassen och det kändes lite väl mycket.

  • Äldre 15 Nov 18:40
    #3

    Gillar inte alternativen, min dotter ska självklart bjuda de hon brukar leka med. Nu råkar det vara både killar och tjejer, men hade det bara varit tjejer (eller killar) så hade det blivit så. Försöker däremot begränsa antalet genom att bara bjuda nära vänner.


    Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • Äldre 15 Nov 18:51
    #4
    Helene OSV skrev 2010-11-15 18:40:22 följande:
    När Olivia fyllde år så var det antingen HELA klassen eller ALLA tjejer. Då fick det bli alla tjejer eftersom de är 22 stycken i klassen och det kändes lite väl mycket.
    Vem bestämde alternativen?
    It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • Tant Green
    Äldre 15 Nov 18:55
    #5

    Hon får göra som hon vill (förutsatt att det är lagom många av varje kön i klassen). Nu när hon är 5 skulle det vara otänkbart eftersom de flesta av hennes kompisar på dagis är killar, så om hon mest vill umgås med tjejer när hon börjar skolan känner jag inte att jag kan ha några synpunkter på det. Det går väl lite fram och tillbaks antar jag.

  • Rödnäb­ba
    Äldre 15 Nov 19:29
    #6

    Svår fråga. Jag tycker det är skit att dela upp på det sättet men å andra sidan kan man inte bjuda alla och måste dra en gräns någonstans. Om man drar den på annat sätt så finns kanske större risk för orättvisa.

    Hoppas nån kan komma med ett bättre svar på detta.

  • Äldre 15 Nov 19:39
    #7

    Vi bjuder dem de leker med oavsett kön, det är inte förrän runt 9-10 det har blivit av ena könet.

  • Pemmel
    Äldre 15 Nov 19:43
    #8

    Om dottern går i en klass med många barn blir det ju ganska praktiskt om hon frivilligt bara vill bjuda tjejerna eftersom de blir färre då.
    I verkligheten kommer hon troligen gå på en liten skola med väldigt små klasser så då kommer jag tycka att hon ska bjuda alla. Men eftersom jag inte vill tvinga henne att leka med alla barn om hon inte vill så skulle jag nog gå med på att låta henne bjuda på bara tjejerna.


  • Äldre 15 Nov 19:45
    #9

    Är inte så förtjust i alternativen. Föräldern får väl själv bestämma vem/vilka som ska komma på ens barns kalas? Så länge det inte blir så att 1 eller 2 - 3 blir utanför så är alla planeringsalternativ bra enligt mig.

  • Äldre 15 Nov 20:26
    #10
    Bibbidi skrev 2010-11-15 19:45:29 följande:
    Är inte så förtjust i alternativen. Föräldern får väl själv bestämma vem/vilka som ska komma på ens barns kalas? Så länge det inte blir så att 1 eller 2 - 3 blir utanför så är alla planeringsalternativ bra enligt mig.
    Precis, bjuder man alla tjejer utom två, eller alla killar utom två eller alla utom två, då tycker jag man gör fel! Annars bjuder man väl de man vill. På vår skola får man dock inte dela ut inbjudningskorten på skolan om inte alla är bjudna, en bra regel tycker jag.
    Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • Äldre 15 Nov 23:36
    #11

    Jag tycker det är skit och skulle vara ganska besviken på mig själv om mitt barn delade upp världen efter kön för jag skulle se det som att jag hade misslyckats grovt i min föräldraroll. Förmodligen hade jag bjudit hela klassen för att motverka lite. Gillar ändå klasskalas bäst, det hade vi oftast när jag var barn.


    Stitch längtar efter Lilo
  • Äldre 16 Nov 00:13
    #12
    Bedhead skrev 2010-11-15 18:51:27 följande:
    Vem bestämde alternativen?
    Tja, hon ville ha kalas för klassen och jag ville inte att det skulle vara hur många ungar som helst så det blev så. (dessutom ville hon bjuda några tjejer till från 2:an så det blev nästan 20 ungar ändå).

    Förstår inte varför det skulle vara diskriminering?

    Killarna verkar dessutom inte särskilt intresserade av kalas, vi har inte varit på ett enda av killarnas kalas men däremot på nästan alla tjejers.
    Det här var första gången Olivia hade kalas för klassen, tidigare har vi bjudit barnen till de föräldrar vi själva umgås med och så har föräldrarna stannat och fikat också.
    Nästa år tror jag att vi bjuder hela klassen och hela 2:an (eller 3:an är de ju då) också och har biokalas! (känns lindrigast, bara bjuda på lite glass eller nåt och sen skicka in dem i biosalongen I år hade vi maskeradkalas och var helt slut efteråt!)
  • Villim­ey
    Äldre 16 Nov 00:15
    #13

    Huvudsaken är att inte några få blir utanför oavsett kön.

  • Äldre 16 Nov 00:18
    #14

    När Sigrid fyllde 5 år så hade vi ett litet kalas hemma och bjöd bara några stycken, (inte från dagis utan de hon brukar leka med hemma) det var fyra tjejer som inte kunde komma och tre tjejer och en kille som kom. (och det räckte gott och väl, det blev ju ändå sju barn med våra tre ... åtta med bäbisen)

    De reflekterar inte över hur det är känsfördelat. Olivia leker inte så mycket med killarna i skolan men det beror nog mer på dem än henne, när hon var yngre lekte hon med med killar. Sigrid leker nästan bara med killar på dagis,

  • Äldre 12 Feb 19:02
    #15

    Jag tycker inte det är Ok att dela in barngruppen och bara bjuda tjejer eller killar. Lika lite som jag tycker det är Ok att bara bjuda alla ljushyade eller bara bjuda alla mörkhåriga eller bara bjuda alla med föräldrar vars årsinkomst överstiger 500000:-...

Svar på tråden Tjejkalas/killkalas