• esji
    Äldre 18 Nov 00:08
    1643 visningar
    1 svar
    1
    1643

    springmask

    har upptäckt att jag har springmask och är gravid i v 7 (6+3)
    har förstått at det är vanquuin som är ok att ta o behandla med..
    hur lång tid efter tabletterna bör det sluta klia?
    har varit hård och trög i magen en tid,finns det samband med springmask?
    tog tabletterna för 14 timmar sedan och kliar än? om det inte går över ska jag ändå vänta två veckor till nästa kur?
    //orolig

  • Svar på tråden springmask
  • Apotek­aren
    Äldre 19 Nov 14:01
    #1

    Hej!
    Vanquin är ok ja. Svårt att säga exakt hur lång tid det borde ta innan klådan ger sig. Om besvären inte försvinner trots behandling med receptfritt läkemedel kan man vända sig till vårdcentralen eller sjukvårdsrådgivningen för råd och hjälp. Klåda i ändtarmen kan ha andra orsaker än springmask.


    Förutom att du tar läkemedlet är det viktigt att tänka på följande saker för att säkert bli av med masken:

    Du bör behandla dig igen inom 2-3 veckor. Medicinen tar död på maskar/larver men inte ägg och om ägg finns kvar i kroppen så kan de under 2-3 veckor utvecklas till maskar som man då tar död på med den andra dosen.


    tvätta händerna efter toalettbesök och före maten använda flytande tvål och egen handduk hålla naglarna kortklippta duscha stjärten varje dag och använda flytande tvål sova i pyjamas eller åtsittande byxor byta underkläder och pyjamas varje dag byta sängkläder ofta tvätta smutsiga underkläder och sängkläder så fort som möjligt, helst samma dag som de byts rengöra badrum och sovrum varje dag.

    Hård i magen tror jag inte har med maskinfektionen att göra, det är t ex ganska vanligt att gravida blir förstoppade.


    Vänliga hälsningar
    Catharina
    leg apotekare 

Svar på tråden springmask