• chärry
    Äldre 19 Nov 22:24
    25857 visningar
    47 svar
    47
    25857

    apergers/adhd/add

    Intressant tråd! Har 2 bröder som har aspergers och min före detta pojkvän hade ADHD/ADD.
    Jag kommer att följa denna tråd! Glad

  • Svar på tråden apergers/adhd/add
  • Äldre 20 Nov 07:25
    #1

    Vad är typiskt för Aspergers? (Själv har jag ADHD o Bipolär.)

  • gladyr
    Äldre 20 Nov 15:42
    #2

    typiskt för Aspergers är det sociala livet som kan vara svårt, dom behöver också ett rakt språk har svårt med tex ironi,annars är dom väldigt intelligenta och fokuserar på det som dom är intresserade av

  • Virrig­aVerna
    Äldre 20 Nov 17:08
    #3
    gladyr skrev 2010-11-20 15:42:18 följande:
    typiskt för Aspergers är det sociala livet som kan vara svårt, dom behöver också ett rakt språk har svårt med tex ironi,annars är dom väldigt intelligenta och fokuserar på det som dom är intresserade av
    Visst brukar de också kunna olika specialområden?
    Känner du någon med asperger?
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • små räkorn­a
    Äldre 20 Nov 17:59
    #4

    min dotter har AS och hon är jätteduktig på texter......hör hon en reklamslinga på tv:n så kan hon den sen efter ett par ggr.och hör hon låtar så går hon och nynnar på dem sen......detta gäller även engelska texter.
    hon snappar upp som en svamp.


    VirrigaVerna skrev 2010-11-20 17:08:41 följande:
    Visst brukar de också kunna olika specialområden?
    Känner du någon med asperger?
    ♥stolt tvillingmamma♥ när är det våran tur att få en liten till????
  • Virrig­aVerna
    Äldre 20 Nov 18:02
    #5
    små räkorna skrev 2010-11-20 17:59:09 följande:
    min dotter har AS och hon är jätteduktig på texter......hör hon en reklamslinga på tv:n så kan hon den sen efter ett par ggr.och hör hon låtar så går hon och nynnar på dem sen......detta gäller även engelska texter.
    hon snappar upp som en svamp.
    Min svåger snappade också upp engelska. Han började att prata engelska när han var 5-6 år och han hade snappat upp det mesta från tv:n. Idag är han femjävlig på engelska
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Johan0­1
    Äldre 20 Nov 18:05
    #6

    Jag har jobbat hela mitt yrkesliv (blygsamma 14 år) med personer med autism eller aspergers syndrom med/utan adhd som tillägg. Så jag svarar gärna på frågor med hjälp av min blygsamma erfarenhet:)

  • små räkorn­a
    Äldre 20 Nov 18:05
    #7
    VirrigaVerna skrev 2010-11-20 18:02:44 följande:
    Min svåger snappade också upp engelska. Han började att prata engelska när han var 5-6 år och han hade snappat upp det mesta från tv:n. Idag är han femjävlig på engelska
    min dotter är 7
    ♥stolt tvillingmamma♥ när är det våran tur att få en liten till????
  • små räkorn­a
    Äldre 20 Nov 18:10
    #8

    min son går på utredning för misstanke om ADHD.....men nu verkar det som om dem tror att han har ngn komb av AS/ADD ist............hur beter sig dem med ADD....


    ♥stolt tvillingmamma♥ när är det våran tur att få en liten till????
  • Johan0­1
    Äldre 20 Nov 18:16
    #9
    små räkorna skrev 2010-11-20 18:10:03 följande:
    min son går på utredning för misstanke om ADHD.....men nu verkar det som om dem tror att han har ngn komb av AS/ADD ist............hur beter sig dem med ADD....
    Som personer med adhd fast utan hyperaktivitet, för att vara extremt enkel:)
  • Äldre 20 Nov 18:26
    #10
    små räkorna skrev 2010-11-20 18:10:03 följande:
    min son går på utredning för misstanke om ADHD.....men nu verkar det som om dem tror att han har ngn komb av AS/ADD ist............hur beter sig dem med ADD....
    http://www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Vad_ar_autism/diagnoskriterier_for_andra_diagnoser/dsm_uppmarksamhetsstorning_adhd/
    När det gäller ADD så är det huvudsakligen uppmärksamhesstörning som är problemet inte hyperaktivitet, så det är inte utan hyperaktiviete för man kan ha det också men inte så uttalat. Många gånger så är det så att man är hyperaktiv inne i kroppen det kryper i kroppen men man kan sitta still och klättar inte på väggar som är det där typiska beteendet för personer med hyperaktivitet. 

    Man har ofta svårt att komma igång med saker och behöver knuffhjälp för att byta aktivitet, många tjejer får diagnosen ADD istället för ADHD för att man inte har den där hyperaktiviteten, springer runt och skriker.

    Jag fick ADD-diagnos troligen för att jag är tjej när jag egentligen är väldigt hyperaktiv och har alltid varit det. Men det syns inte, för jag har lekt med killar, klättrat i berg, spelat fotboll osv. Var sällan sitta still lekar om jag inte var själv för då satt jag still och lekte.

     
Svar på tråden apergers/adhd/add