• Äldre 20 Nov 17:58
    27786 visningar
    58 svar
    58
    27786

    Ställ dina frågor till Lotta och Stefan.



    Här kan du ställa dina frågor till Lotta Abrahamsson och Stefan Görson. Solig
    De kommer att finnas på plats och besvara era frågor på Söndag mellan klockan 14:00-15:00






    Lotta Abrahamsson-


    Handledare, föreläsare, bloggare och författare!
    Expert på social- och emotionell utveckling och tydliggörande pedagogik vid  AS/ADHD. Har själv diagnoserna ADHD/AS vilket ger en unik förmåga att dela med sig om hur personer med ADHD/AS kan tänka och reagera.
    Lotta har nyligen kommit ut med sin första bok " Tänk om"

    http://www.epago.se
    lotta-abrahamsson.blogspot.com/



    Stefan Görsson-

    Rektor för Jag Kan skolan.
    Skolan bedriver en undervisning som är speciellt anpassad för elever i årskurs 1-6 med diagnoser som ADHD eller Asperger.
    Skolverksamheten är välstrukturerad och lösningsfokuserad och arbetar bl.a. utifrån inspiration från psykiater  Ben Furman.
    www.jagkan.se/
    http://www.jagkan.se/ben.htm


    Välkomna med era frågor!Solig
  • Svar på tråden Ställ dina frågor till Lotta och Stefan.
  • Soffpo­taten
    Äldre 20 Nov 19:56
    #1

    Hej på er

    Jag undrar hur många elever som går i er skola?
    Samt är det bara elever som är diagnoserade av läkare, som antas ?

  • Äldre 20 Nov 20:01
    #2

    Hej Lotta och Stefan.

    Lotta, jag vill börja med att tacka för din föreläsning om vänskaps och kärleksrelationer som du höll i Göteborg för ett par veckor sedan. Den var underhållande och det blev en aha-upplevelse för mig.
    En fråga som jag inte fick svar på under föreläsningen var vid vilken ålder du fick din diagnos så den skulle jag gärna vilja ha svar på

    En annan fråga jag har är om specialintressen. Kan dessa växla över tid eller fastnar man oftas för ett änme som man håller sig till?

    Vid misstanke om att det ligger en diagnos bakom en persons svårigheter, men det är hanterbart för personen och familjen i fråga hur ställer man sig då i fråga om utredning? Bör man utreda eller ska man låta bli?
    Något luddig fråga men jag hoppas att ni kan ge ett svar trots det.

    Tack på förhand

  • Soffpo­taten
    Äldre 20 Nov 20:05
    #3

    Jag skrev det här i en annan tråd också men jag vill gärna ställa frågan här med.

    Vi och skolan misstänker att en av våra söner kan ha adhd. Skolan klagar att han har svårt att sitta still. Han är oengagerad ibland och vill inte göra det dem andra gör utan blir ofta arg och tjurig istället och då låser det sig för honom och han vägrar. Han är också rädd för att göra bort sig och kan därför vägra att vara med på t.ex gymnastiken.
    Har du några råd hur vi ska göra. Hur får vi hjälp från skolan och hur kan vi hjälpa honom?
    Det känns som om vi inte får någon hjälp och jag är förtvivlad för jag ser vad det gör med grabben.

  • idiblo­n yes
    Äldre 20 Nov 20:19
    #4

    Hej hej Lotta.

    Jag läste nu din blogg, mycket träffar rakt in i hjärtat. Jag läser att du har fördelar av Metamina, vilket jag tror att jag också skulle ha. Vilka argument kan jag använda inför min (snälle men tyvärr för okunnige) läkare? Jag har äntligen fått börja med metylfenidat, men jag har experimenterat mer än jag borde (så går det utan bättre information från läkaren) och har problem med rebounds (som läkaren inte ens nämnt något om). Din historia ger mig hopp, det kanske inte är omöjligt att jag kan få det bättre till slut.

    Jag vill inte vara en försökskanin som inte tas på allvar längre!


    FL är guld.
  • Äldre 20 Nov 21:13
    #5

    Där vi bor idag finns inga andra alternativ än den vanliga kommunala skolan för våra autister med normalbegåvning. (de är inte välkomna i aspergersklassen)
    I grannkommunen, som vi har funderat att flytta till, lägger de nu ner alla specialklasser med motiveringen att de inte vill bidra till utanförskapet. De vill inkludera barnen med "de normala". Hur ser ni på sånt? Är specialklasser/skolor början till ett liv i utanförskap?


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Virrig­aVerna
    Äldre 20 Nov 21:19
    #6

    Jag läste på er hemsida och er pedagogik verkar intressant men ni undervisar elever i årskurserna 1-6. Min fråga är då vad händer med eleverna efter det?
    Finns det någon uppföljning därefter och har ni någon uppfattning om hur era elever klarar sig generellt i fortsättningen?


    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Äldre 21 Nov 00:11
    #7

    Jag har en, eller ett par frågor till Stefan.
    Jag är arbetslös och har ett fysiskt funktionshinder så jag kan inte ta något jobb som jag har jobbat med tidigare. Så nu ska jag skola om mig, och jag tycker att ADHD och AS är väldigt intressant, hur man kan jobba med det och alla lösningar och trix som kan behövas för att göra livet i skolan lättare för ett barn.
    Om du skulle anställa någon på din skola som resurs, vad skulle den ha för utbildning och erfarenheter? Vad behöver man ha för kvalifikationer mer än en ängels tålamod?


  • Äldre 21 Nov 08:51
    #8

    Hej hej Lotta och Stefan!

    Vad roligt att ni ville komma hit och svara på frågor! Solig

    Jag har läst Lottas blogg och jag tycker den är underbar!
    Tack Lotta för att du delar med dig av din vardag och dina tankar.
    Jag blir också väldigt nyfiken på dina föreläsningar. Hur mycket föreläser du på ett år och vilken respons tycker du att du får på det?
    Du har också alldeles nyss kommit ut med en bok!
    Grattis! Solig
    Kan du berätta lite kort om din bok?
    Vad handlar den om och vilka riktar den sig till?

    Stefan:
    Jag Kan skolan verkar ha ett bra upplägg och jag undrar hur många skolor med likvärdig pedagogik det finns i Sverige
    För det måste finnas behov för skolor med er typ av pedagogik och tillvägagångssätt!

    I en annan tråd framkom det att många barn med NPF har problem i skolan och att det kanske inte finns ett tillräckligt stabilt skyddsnät för dessa barn.
    En mamma beskriver i en av helgens trådar att hennes barn har setts som en bråkstake och att barnet blivit dåligt bemött i den "vanliga" skolan och att föräldrar inte får det stöd de behöver. Hon beskriver bl.a. att uppgjorda handlingsplaner inte har följts t.ex lärare har inte ringt hem direkt när barnet inte dykt upp i skolan utan istället hört av sig flera dagar senare.
    Ser du detta som ett vanligt förekommande problem i ordinarie skolform?
    Vilka andra problem ser du för dessa barn i den ordinarie skolformen och hur har ni undvikit att det uppstår på Ja Kan skolan?
    www.familjeliv.se/Forum-5-397/m55720177.html

    Kan du också berätta lite kort om Ben Furman och vad som är specifikt för hans pedagogik?


  • Virrig­aVerna
    Äldre 21 Nov 10:40
    #9

    Om ni skulle göra en kvalificerad bedömning av den utbildningsnivå som svenska skolors lärare och pedagoger har hur skulle ni vilja bedöma den?
    Finns det bra kunskap på våra daghem och skolor och får då de här barnen generellt bra stöd?


    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Äldre 21 Nov 11:22
    #10

    Nu ses diagnoskriterierna över och sannolikt kommer asbergers syndrom försvinna som diagnos, vad tycker ni om det?


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
Svar på tråden Ställ dina frågor till Lotta och Stefan.