• Anonym (Nervö­s)
    Äldre 30 Nov 18:48
    64186 visningar
    19 svar
    19
    64186

    Har upptäckt en knöl vid örat :(

    Jag har upptäkt en knol vid mitt vänstra öra, precis bervid! Den är lika stor som en ärta fast en halv sådan, om ni förstår vad jag menar. Det gör inte direkt ont när jag tar på den. Den ser rund ut o så den känns slät, men den är lixom hårdare en med sån där fett knöl som man kan ha.....

    Jag ska till VCT nu på torsdag. Jag är så rädd att det ska vara cancer :O

    Men är det det så är det väl, då får man ta itu med det  då........

    Jag vet at ni inte är läkare ev något slag men finns det någon som har någon aning om vad det kan vara, som man kan googla på??

  • Svar på tråden Har upptäckt en knöl vid örat :(
  • cirkel
    Äldre 30 Nov 18:50
    #1

    Det är troligtvis en körtel som har svullnat upp. Det kan hända vid förkylning eller liknande och är inte ett dugg farligt. Den försvinnner snart!
    Jag brukar få det bakom öronen.

  • Amazin­a
    Äldre 30 Nov 18:50
    #2

    Men du, det är nog bara en svullen lymfkörtel. Det finns massor med körtlar runt örat!

  • Anonym (Nervö­s) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 18:54
    #3

    Tror ni? Men ska inte det göra ont?? Jag har liiiite ont när jag tar på den, men det kan ju vara frö jag inte kan låta den vara heller??
    Jag har haft den typ ca 1 vecka.....

  • Kultis­t
    Äldre 30 Nov 19:06
    #4

    Det kan också vara en "stressknöl" (vet inte vad det egentliga namnet är). Det är i alla fall knölar man kan få lite överallt. Innehåller ett illaluktande vitt gojs om man klämmer dem, men det brukar sitta långt in och man får klämma som tusan.
    Låter i alla fall precis som den senaste sådana jag hade och de brukar sällan göra ont heller.

    Men vänta med att klämma och ha dig tills du skall undersökas i alla fall, ville mest lugna ned dig med att det finns ett antal olika förklaringar.

  • Anonym
    Äldre 30 Nov 19:09
    #5

    Tycker också att det låter som en svullen lymfkörtel, just eftersom den sitter vid örat. Min son har haft flera sådana knölar och jag blev ordentligt rädd de första gångerna, men det var just bara lymfkörtlarna. Det verkade heller inte som had hade ont när jag rörde vid dem.

  • Anonym (Nervö­s) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 19:12
    #6

    För den sitter vid örat mera uppåt på vid öron hålet. Så den sitter ju högre upp en vad kötlarna sitter :/

  • Äldre 30 Nov 19:13
    #7

    min dotter på 5 år har en knöl (som en ärta) precis bakom sitt ena öra....hon ha haft de ca 3 mån....jag har vart hos 3 olika läkare o alla säger samma sak...svullen lymfkörtel, helt ofarligt o kan sitta där hur länge som helst i princip...bli de större ska jag ta kontakt, men nojjig är jag lite ändå verka konstigt att den aldrig försvinner....men hon har inga på fler ställen.

  • Äldre 30 Nov 19:14
    #8

    i höjd med örsnibben sittr hennes knöl kan jag tillägga

  • Anonym (Nervö­s) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 19:14
    #9

    Ok... ja vi får väl se dag dom säger. Jag blir sååååå himla nervös bara....

  • Äldre 30 Nov 19:15
    #10

    mitt ex hade så, en knöl vid varje öra, precis som en halv ärta. Han hade haft det hela livet, inget konstigt. Men kolla du upp den för att slippa tänka på saken

  • Anonym (Nervö­s) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 19:15
    #11
    titti1 skrev 2010-11-30 19:14:13 följande:
    i höjd med örsnibben sittr hennes knöl kan jag tillägga
    Men är det oxå rund o käns slät??
  • bakeac­ake
    Äldre 30 Nov 19:16
    #12

    Jag har två knölar i huvudet. Det är fettknölar enligt läkare, låter precis som din.. gör inte ont, men det är irriterande och man blir orolig...

    99,9% så kommer det vara något liknande du har..


    www.sofiabrandon.blogg.se - Hertiginnan av Bålsta, Den ocensurerade sanningen...
  • MammaM­ajs
    Äldre 30 Nov 19:18
    #13

    Säkert en körtel, jag har två sådana som jag har haft i minst 15 år den ena bakom örat och den andra framför upp mot hårfästet. Det är bra att du kollar upp det så att du slipper oroa dig, men nästan säkert är det en körtel!

  • Anonym (Nervö­s) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 19:20
    #14

    Jag håller verkligen tummarna för att ni har rätt............

  • Äldre 30 Nov 20:06
    #15
    Anonym (Nervös) skrev 2010-11-30 19:20:13 följande:
    Jag håller verkligen tummarna för att ni har rätt............
    Ja, eller så är det en brosk eller fettknöl. Jag har en ganska stor sån knöl under typ käkbenet som jag upptäckte av en slump för många år sen o den är typ stor som en 50-öring. Jag har haft en hård knöl i läppen o ibland får man ju knölar under huden där man rakar sig. Knölar uppstår ju här o var utan egentlig orsak.
  • Sommar­natt20­10
    Äldre 30 Nov 20:10
    #16

    Jag har en liten knöl bakom vänster öra, som jag har haft i flera år..Kollade inte upp den förens den var öm en dag när jag kände på den...De tog massa prover på den, Men det visade sig bara att det var en lymfkörtel. Alltså ingen fara. Tycker oxå att min sitter allt för högt för att vara just det...Men de har säkert rätt.

    Så jag tror du kan ta det lugnt. 

  • Prefix
    Äldre 1 Dec 23:58
    #17

    Jag har exakt samma sak och på exakt samma plats! Får man fråga vad det var för något?

  • Anonym
    Äldre 2 Dec 03:45
    #18

    Antagligen en lymfkörtel. Har du inga andra symtom än att du hittat en liten svullnad så är det med största sannolikhet ingen fara. Börjar dom komma upp i över 2 cms storlek så bör man undersöka det närmare dock.

  • Äldre 28 Sep 08:41
    #19

    Har äntligen efter mer än ett halvår op för hudcanser 3.5x3.5 cm i ansiktet.Har en öm knöl bakom det örat.Såret läks inte efter 12 dagar.Läkaren vill inte titta på det förrän om 14 dgr.Är så orolig. Vad göra?

Svar på tråden Har upptäckt en knöl vid örat :(