• Lindha­82
    Äldre 30 Nov 20:30
    29462 visningar
    20 svar
    20
    29462

    Ändras hårfärgen om barnet föds rödlätt?

    Min dotter föddes med rödlätt hår, håret i nacken är mest rött åt kopparfärgat håll ( som en krans, ser ut som grannen i beck hihi avskavt en liten flint hår mitt på huvudet;))) medan sedan håret uppe på huvudet är mer åt det blonda håret kanske vissa guldiga reflexer, men det skiljer sig i färg från nackhåret som är betydligt mer åt det röda hållet.

    Vad äör troligast, kanske svårt att avgöra, hon är bara 4 månader men kommer hon troligtvis bli rödhårig eller mer åt det blonda hållet? Det är håret på huvudet som börjat komma nu senare som är mer åt det blonda hållet medan nackhåret har funnits så rött sedan födseln!

    Tappar de mycket av sitt hår den första tiden eller hur är det med den saken, med det menar jaga tt de tapapr sitt första hår så det växer ut nytt så därav kan hårfärgen ändras?

  • Svar på tråden Ändras hårfärgen om barnet föds rödlätt?
  • kaveld­un
    Äldre 30 Nov 20:32
    #1

    Min son var lite rödlätt när han föddes, men han blev ganska snart blond. Nu är han tre år och så blond att håret nästan är vitt.

  • Äldre 30 Nov 20:32
    #2

    Jag tror hon blir blond - sambons syster föddes rödlätt och har idag en helt fantastisk ljusblond naturlig färg! Tror det är få som föds rödhåriga och får behålla den färgen (tyvärr).

  • 4mychi­ldren
    Äldre 30 Nov 20:32
    #3

    Vet inte vad som är vanligast men vår son föddes med koppar-färgat hår och han tappade allt första två månaderna. Nu är han blond. Fortfarande relativt flintis men blond där det finns hår Skrattande


    Elliot -09, Livet är vad man gör det till.
  • Plysch
    Äldre 30 Nov 20:34
    #4

    Vår dotter föddes rölätt med ganska mycket hår... det var i dagsljus mer åt det ljusblonda medans annars mer rölätt... hon tappade allt av detta hår efter flera månader och under kom ännu ljusare hår och är idag en riktig lintott.

    Vad är din och din killes riktiga hårfärg? Är den ena brun och den andra blond ligger alltid risk för rödhåriga barn. Alternativt om det ligger rödhåriga i släkten, upp till 4-5 generationer.

    Är bägge blonda/ljusblonda så tippar jag på att det blir som vår dotter...

    Sedan när de blir äldre kan det bli mer mörkare blont, nästan sandré.

  • 7 michel­ingodi­ngar
    Äldre 30 Nov 20:34
    #5

    jag har en dotter som föddes rejält rödhårig, idag är hon 3 år o är blond!!
    har en  grabb som är 7 mån och han var rödhårig vid födseln och är fortf lätt rödhårig men det börjar gå mer åt det blonda hållet

  • Äldre 30 Nov 20:39
    #6

    Har två barn som fötts rödlätta. Den förste blev ganska snabbt (läs typ ett halvår) blond. Nu på senare tid fyller 7 denna veckan så börjar det rödlätta komma tillbaka.
    Den andre föddes rödlätt och är det fortfarande. Engelska termen strawberryblond..

    Deras pappa är blond i håret men har rött skägg. Jag har också mycket röda pigment i håret..
    Tror att de kommer att vara rödlätta även framöver.

  • Äldre 30 Nov 20:46
    #7

    Båda mina är röööödhåriga..!

  • Lindha­82
    Äldre 30 Nov 21:06
    #8

    Jag har grön/blåa ögon och var jätteljus som barn, det var pappan till vår dotter med, nu har jag ganska mörkblondt hår /cendre om jag inte skulle färga det, men min dotters pappa var rödhårig.

    Anledningen till att jag undrar vad som är troligast att hon får, klanske inte är lätt att svara på, för det är ju om man ser till vad man skriver helt olika:) Men att hon ljust är SÅ räd i nackhåret och sen håret uppe på huvudet är mer ljust och inte alls lika rött även om det skiftar i rött, men hojn har mest hår i nacken så det kanske är för att håret uppe på huvudet är så glest ännu, så egentligen kanske det går i samma färg men att det är för lite hår för att se det ännu, för det ser ut som 2 olika hårfärger:)

    Men precis som någon skrev här ovan i tråden, det har jag med hört, att rött är i dag väldigt sällsynt så hur dominant är den färgen?

  • Äldre 30 Nov 21:10
    #9

    Min dotter föddes rödlätt och är fortfarande det 19 mån gammal. Jag hade ungefär samma hårfärg som henne i den åldern men det blev mörkbrunt fram tills tonåren då jag fick tillbaks mitt röd/blonda hår. Knasigt. Jag hoppas hon får behålla sin hårfärg för den är superfin.


    .:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • Lindha­82
    Äldre 30 Nov 21:25
    #10

    Här är hon endast ett par dagar gammal, massor av hår och alldles kopparfärgat:DD


  • Lindha­82
    Äldre 30 Nov 21:34
    #11

    Och såhär har det förändrats vid ca 3 månader, ljusnat väldigt men som sagt det röda är kvar som en krans i nacken?
    Så vad tror ni chansen är mer att hon blir blond än rödhårig? Är inte rött dominant färg? eller är det som sägs att det är en färg som håller på att försvinna?
    Gör mig inget att hon skulle bli rödhårig, tycker bara det så märkligt hur olika färg det är på håret och man undrar hur det ska tänkas bli:) Nackhåret har ju som sagt inte tappats ?

  • Lindha­82
    Äldre 30 Nov 21:40
    #12

    3 1/2 månad gammal (och ett riktigt litet matvrak) :D


  • Tant Green
    Äldre 30 Nov 21:42
    #13

    Min dotter hade rödbrunt hår när hon föddes och det är så fortfarande nu när hon är 5 år. (Eller, det är randigt Det mesta av håret är brunt, men hon har riktigt knallröda slingor, så totalintrycket blir rödbrunt).

  • Äldre 30 Nov 21:42
    #14

    Jag var rödhårig när jag föddes, och förblev så till ungefär 1 års ålder. Då blev det blont, nästan vitt.

    Nu är det fortfarande blont, men något mörkare än när jag var liten.

  • Äldre 30 Nov 21:46
    #15


    19 mån gammal hjälper mamma att baka Tungan ute som man kan se ganska rödlätt än även i dåligt ljus, i solen lyser det rött.. Superfint i mitt tycke.



    6 dagar gammal. Rödhårig redan då.


    .:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • Äldre 30 Nov 21:52
    #16

    Båda miina föddes rödlätta i håret. Dottern är idag blond, 6 år gammal. Sonen 5 månader har också blivit blond, förutom lite i nacken som fortfarande är rött. Jag föddes också med den färgen och har av någon anledning fått behålla den färgen med undantag då jag var 3 år fram tills 6 år då jag var riktigt vit på skallen. Konstigt att det gick tillbaka till det röda på migObestämd

  • Lindha­82
    Äldre 30 Nov 22:04
    #17

    Rocktroll:Naaw vilken liten sötnos:)) Ser ut att ha fått behålla sin färg från hon föddes:) Det är det jag tycker är så märkligt i min dotters fall att det är så pass öjusare uppe på huvudet men det där orange/röda håret kvar i nacken som är dfet enda stället håret växer tätt:)

    WPmamman: Jaa man vet ju aldrig hur det kan bli förståss, det förändras säkert under hela livet, men jag trodde att röd var så stark färg så att det dominerade, men det verkar inte vara så då?!

  • Äldre 30 Nov 22:07
    #18
    Lindha82 skrev 2010-11-30 22:04:24 följande:
    Rocktroll:Naaw vilken liten sötnos:)) Ser ut att ha fått behålla sin färg från hon föddes:) Det är det jag tycker är så märkligt i min dotters fall att det är så pass öjusare uppe på huvudet men det där orange/röda håret kvar i nacken som är dfet enda stället håret växer tätt:)
    Tack Glad hon tappade en del hår som de flesta barn men det växte ut i samma färg igen. Du kommer ju enklare se vilken hårfärg hon troligtvis får när håret blir längre. Kan ju ändras en del under sommaren med.
    .:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • Ruggug­glan
    Äldre 30 Nov 22:09
    #19

    Det där är jättesvårt. Min son föddes rödlätt och är numera väldigt ljust blond. Han är 11 månader gammal. Det är nog bara tiden som kan utvisa vad det blir för hårfärg


  • Äldre 8 Jul 13:51
    #20

    Hur gick det med barnets hårfärg, blev det blont eller kopparrött som kransen i nacken? Vore intresant att veta!!1  


    Better bird in a hand then ten in wods...
Svar på tråden Ändras hårfärgen om barnet föds rödlätt?