• Anonym (Känsl­ig?)
    Äldre 2 Dec 21:24
    70226 visningar
    382 svar
    382
    70226

    Svärmor..vara med under förlossning!! Orespekterad

    Jag är nästan i mitten av min graviditet. När vi berättade för min svärmor att vi väntade barn blev hon jätte glad.


    (vilket jag tycker är jätte kul) Hon frågar sedan om hon får vara med på RUL, i o med att jag o sambon har varit på ett VUL och ett UL redan tyckte jag att det känndes okej att hon va med. Idag när jag pratade i telefon med henne kommer det fram att hon sagt till min sambo att hon vill vara med under själva förlossningen. Han ska tydligen ha svarat att han inte tror jag vill det, men hon säger att hon visst ska det, och att hon ska prata med mig om det.


    När jag pratar med henne så säger jag - NEJ, jag vill inte att du ska vara där, jag vill knappt ha min man där. Varpå hon svarar att hon vill vara ett stöd och cocha mig. Jag tackar då för erbjudandet IGEN och säger att det räcker med min man. Hon säger då får jag sitta utanför och vänta och direkt när bebisen är ute vill jag komma in. Jag försöker igen förklara att vi säkert kommer vilja vila ett par timmar kanske tom ett dygn innan besök..
    Hennes svar är att - ja med då får du vila, så får min son komma ut med mitt barnbarn till mig.

    Jag vill helt klart att hon tillsammans med mina föräldrar är den första som ska träffa bebisen, Jag älskar verkligen min svärmor. Men jag vill själv ringa när vi (jag) är redo och välkommna henne och mina föräldrar samtidigt..Är det fel?

    Är jag knäpp och överkänslig? Jag vill inte att hon ska sitta utanför...

    Min man tycker förövrigt att det vore konstigt om hon inte kände så, Och att "alla" vill träffa sitt nya barnbarn på en gång. Jag tycker att när jag talar om att jag inte vill ha henne där just då borde hon respektera detta.?!

    Jag vill inte ha någon sympati...utan era åsikter om jag är överkänslig eller om jag reagerar normalt?

  • Svar på tråden Svärmor..vara med under förlossning!! Orespekterad
  • Milagr­os
    Äldre 2 Dec 21:28
    #1

    Jag tycker du reagerar helt normalt!!!Skulle inte heller vilja ha min svärmor där :-S

  • Äldre 2 Dec 21:30
    #2

    Aldrig! Att jag skulle låta någon annan än pappan till barnet vara med på MIN förlossning.. Visst har man skämtat och så. Jag skulle kunna tänka mig att tex svärmor skulle få vara med om hon skulle skjutsa in mig och min sambo inte skulle hinna in.. Men annars skulle jag stå fast vid att inte svärmor får vara med..

    Under en förlossning är man upptagen, naken och livrädd.. Personalen där sköter oftast sitt jobb bäst, dom förlöser ju ett ex antal barn. Men svärmor må ha fött barn, men hon skulle inte kunna vara till någon hjälp, snarare bara ett irritation momet och vändligt störande..

  • Äldre 2 Dec 21:31
    #3

    haha nej du är inte konstig. Skulle aldrig vilja ha svärmor el ens min egen mamma med vid förlossning. Sist fick de täligt vänta tills vi kom hem från BB då jag inte orkade med besök på BB. Ville varea i min BB bubbla med mannen å bebisen. Stå på dig å be mannen hjälpa till att säga ifrån.

  • Lindaa­1990
    Äldre 2 Dec 21:31
    #4
    Anonym (Känslig?) skrev 2010-12-02 21:24:54 följande:

    Jag är nästan i mitten av min graviditet. När vi berättade för min svärmor att vi väntade barn blev hon jätte glad.


    (vilket jag tycker är jätte kul) Hon frågar sedan om hon får vara med på RUL, i o med att jag o sambon har varit på ett VUL och ett UL redan tyckte jag att det känndes okej att hon va med. Idag när jag pratade i telefon med henne kommer det fram att hon sagt till min sambo att hon vill vara med under själva förlossningen. Han ska tydligen ha svarat att han inte tror jag vill det, men hon säger att hon visst ska det, och att hon ska prata med mig om det.


    När jag pratar med henne så säger jag - NEJ, jag vill inte att du ska vara där, jag vill knappt ha min man där. Varpå hon svarar att hon vill vara ett stöd och cocha mig. Jag tackar då för erbjudandet IGEN och säger att det räcker med min man. Hon säger då får jag sitta utanför och vänta och direkt när bebisen är ute vill jag komma in. Jag försöker igen förklara att vi säkert kommer vilja vila ett par timmar kanske tom ett dygn innan besök..
    Hennes svar är att - ja med då får du vila, så får min son komma ut med mitt barnbarn till mig.

    Jag vill helt klart att hon tillsammans med mina föräldrar är den första som ska träffa bebisen, Jag älskar verkligen min svärmor. Men jag vill själv ringa när vi (jag) är redo och välkommna henne och mina föräldrar samtidigt..Är det fel?

    Är jag knäpp och överkänslig? Jag vill inte att hon ska sitta utanför...

    Min man tycker förövrigt att det vore konstigt om hon inte kände så, Och att "alla" vill träffa sitt nya barnbarn på en gång. Jag tycker att när jag talar om att jag inte vill ha henne där just då borde hon respektera detta.?!

    Jag vill inte ha någon sympati...utan era åsikter om jag är överkänslig eller om jag reagerar normalt?


    Det som känns rätt för dig är det bästa ! :) Du är inte överkänslig bara för att du vill landa i allt innan alla släktingar får träffa den lilla. Jag förstår dig, det är ju endå ditt å din mans barn, inte din svärmors:) Även om hon inte menar något illa. Du har rätt till att ha det som du själv vill. Hon kommer vara glad när hon får träffa sitt lilla barnbarn även om det inte är direkt när h*n kommer till världen:),
  • Family­time
    Äldre 2 Dec 21:33
    #5

    Haha! Ursäkta att jag skrattar men jag hade också en sån svärmor... Det blev svinkalla handen för henne. För det första får väl inte nån annan än man/ eller den man angett som ska vara med på förlossningen som får komma in? Och sitta utanför tror jag heller inte är ok. Inte där jag fött i a f! Sen är det besöksförbud många gånger på både förlossningen och BB. Bara att respektera, för man kommer nämligen inte in då. Jag födde, låg på bb i tre dygn och sen väntade jag ungefär en vecka med att ta emot besök från NÅGON. Jag var ett vrak med min andra son.

  • Äldre 2 Dec 21:33
    #6

    Du reagerar helt normalt. De är inget konstigt med att man vill vara bara för sej själva efter en förlossning.


  • Snuggl­es
    Äldre 2 Dec 21:33
    #7

    jag tycker din svärmor har svårt att acceptera ett nej. Vill du inte ha henne där ska hon inte tvinga sig in i förlossningen, det kan stressa dig mer än att hjälpa dig att föda barnet.
    Klart att man vill träffa sitt barnbarn, men man måste ju också ha respekt till vad föräldrarna till barnet tycker och tänker.

    Jag var tydlig med att det var bara pappan som skulle vara med på förlossningen. Men mitt i allt så hade även fd svärföräldrar + faster till barnet ploppat in på sjukhuset, jag hade bara med min mamma i början för jag var osäker på om pappan skulle vara med alls eller ej. men i alla fall så kom fastern in och frågade strax innan jag skulle krysta om hon fick vara med. Jag vart ju galen och skakade bara på huvudet, jag hade ju lustgasen i ansiktet. Tur var så sa sköterskorna till att hon fick lov att gå då.
    Stör mig på det än idag att trots i 3 mån sagt nej till annan än pappan så frågade hon ändå, mitt i förlossningen.

    Så gör som DU vill är mitt tips.

  • Anonym (Känsl­ig?) Trådstartaren
    Äldre 2 Dec 21:34
    #8

    Skönt att jag inte är ensam om denna åsikt, har gråtit massor nu under kvällen för mannen förstår verkligen inte.
    Och han tycker att det är givet att hon ÅTMINSTÅNDE ska få sitta utanför och och träffa den nyfödde direkt, medans jag tycker att dom kan komma efter 5-6 timmar kanske tom dagen efter om h*n väljer att komma ut sent på eftermiddagen/kvällen eller natten...

    Hur ska jag på bästa sätt hantera detta?

  • Äldre 2 Dec 21:35
    #9

    Nej men fy fan, inte hade jag velat att någon kom inrusandes på förlossningsrummet när jag precis hade fött eller att min man hade tagit barnet och gått. Min svärmor kom på besök en vecka senare men hon var väldigt noga med att påpeka att vi skulle säga till om det var för tidigt osv. Du behöver absolut inte ta emot något besök direkt efter förlossningen, på bb eller första dagarna hemma, inget konstigt alls om du inte vill det! Sen är det ju inte konstigt om vänner och släktingar är förväntansfulla och gärna vill se barnet men de bör ha förstånd att inse att de får vänta tills de blir inbjudna.

  • Petra1­23
    Äldre 2 Dec 21:36
    #10

    Men HUR svårt har mammor och svärmödrar för att fatta egentligen? Ett nej är ett nej... Suck.

Svar på tråden Svärmor..vara med under förlossning!! Orespekterad