• Anonym (Känsl­ig?)
    Äldre 2 Dec 21:24
    70220 visningar
    382 svar
    382
    70220

    Svärmor..vara med under förlossning!! Orespekterad

    Jag är nästan i mitten av min graviditet. När vi berättade för min svärmor att vi väntade barn blev hon jätte glad.


    (vilket jag tycker är jätte kul) Hon frågar sedan om hon får vara med på RUL, i o med att jag o sambon har varit på ett VUL och ett UL redan tyckte jag att det känndes okej att hon va med. Idag när jag pratade i telefon med henne kommer det fram att hon sagt till min sambo att hon vill vara med under själva förlossningen. Han ska tydligen ha svarat att han inte tror jag vill det, men hon säger att hon visst ska det, och att hon ska prata med mig om det.


    När jag pratar med henne så säger jag - NEJ, jag vill inte att du ska vara där, jag vill knappt ha min man där. Varpå hon svarar att hon vill vara ett stöd och cocha mig. Jag tackar då för erbjudandet IGEN och säger att det räcker med min man. Hon säger då får jag sitta utanför och vänta och direkt när bebisen är ute vill jag komma in. Jag försöker igen förklara att vi säkert kommer vilja vila ett par timmar kanske tom ett dygn innan besök..
    Hennes svar är att - ja med då får du vila, så får min son komma ut med mitt barnbarn till mig.

    Jag vill helt klart att hon tillsammans med mina föräldrar är den första som ska träffa bebisen, Jag älskar verkligen min svärmor. Men jag vill själv ringa när vi (jag) är redo och välkommna henne och mina föräldrar samtidigt..Är det fel?

    Är jag knäpp och överkänslig? Jag vill inte att hon ska sitta utanför...

    Min man tycker förövrigt att det vore konstigt om hon inte kände så, Och att "alla" vill träffa sitt nya barnbarn på en gång. Jag tycker att när jag talar om att jag inte vill ha henne där just då borde hon respektera detta.?!

    Jag vill inte ha någon sympati...utan era åsikter om jag är överkänslig eller om jag reagerar normalt?

  • Svar på tråden Svärmor..vara med under förlossning!! Orespekterad
  • Anonym (Känsl­ig?) Trådstartaren
    Äldre 2 Dec 21:53
    #21
    vi och pyret skrev 2010-12-02 21:44:28 följande:
    Fråga svärmor om hon saknade sin egen svärmor under förlossningen.......
    Självklart överreagerar du inte, säg till din man att när han föder barn får han bestämma vem som är, vem som sitt,er utanför och när besök tas emot. När du föder barn bestämmer du!!
    Visa karln en film av en förlossning så kanske han förstår varför man inte vill ha besök 1 minut efter det är klart.

    Tror inte du behöver oroa dig, förmodligen är svärmor inte välkommen på förlossningsavdelningen.  Skulle det vara tveksamheter säger du till personalen på förlossningen vad som gäller så se de till att svärmor inte kommer i närheten.

    Lycka till med både make och svärmor!
    Kanske borde fråga henne om det :P tror mig dock vara säker på att svaret är att hon inte saknade svärmor på sin egen förlossning.
    Bra tips om förlossningsfilm...det ska ordnas!

    Tack så jätte mycket!!
  • Nyfike­n gul
    Äldre 2 Dec 21:54
    #22

    enklast är att ta reda på vilka regler som gäller för just ditt sjukhus där du ska föda.  Då har du svart på vitt på vad som gäller för besök under både förlossning och bb-vistelse.


     


    jag har fött barn på tre olika sjukhus i tre olika landsting och alla tre ställen fungerade helt olika. På ett sjukhus var det totalt besöksförbud på bb-avdelningen. men däremot fick vi och bebis röra oss fritt utanför avdelningen så dom flesta tog emot besök i sjukhusets kafeteria.


    och på en del sjukhus kan man också få dela rum med andra mammor och då gäller det att man absolut följer dom regler och restrektioner som finns.


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Halkat­la
    Äldre 2 Dec 21:55
    #23
    Anonym (Känslig?) skrev 2010-12-02 21:49:43 följande:
    Halkatla skrev 2010-12-02 21:38:06 följande:
    Tja, en förlossning kan ju vara i flera dygn. Vill hon sitta utanför och vänta, så varför inte?

    Nej, skämt åsido så har hon inget där att göra. Men ni behöver väl inte tala om för henne när ni åker in till förlossningen? Åk in, föd barnet, kom hem, vila, och SEN ringer ni och berättar den goda nyheten att ni blivit föräldrar!
    Jo sa det till mannen idag, att det kan som sagt ta sin tid, vill inte att hon ska sitta där flera timmar.
    Men han tyckte väll att det va hennes val, jag håller till en viss del med. men det är trots allt jag som föder och jag vill att dom ska respektera vad jag vill. Även om det är bådas barn!
    Men har hon inga havande döttrar hon kan terrorisera istället? Det är inte alls hennes val. Det är din förlossning! Hon har redan haft sin/sina. Hon kommer att ha resten av livet på sig att gulla med barnbarnen. Då kan hon gott ligga lågt en dag eller två tills ni ringer och säger att hon är välkommen.
    Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • Lindaa­1990
    Äldre 2 Dec 21:59
    #24

    Du är inte elak för att du berättar vad du vill ! :) Precis som en annan sa så behöver ni ju inte höra av er när ni åker in. Även om hon blir sur eller så. Så kommer hon så småningom förstå, och tror även att när den lilla kommit till världen så kommer hon vara för upptagen av glädje för att vara sur

  • hejasv­erige9­0000
    Äldre 2 Dec 22:09
    #25
    Anonym (Känslig?) skrev 2010-12-02 21:24:54 följande:

    Jag vill inte ha någon sympati...utan era åsikter om jag är överkänslig eller om jag reagerar normalt?


    Kort svar: Jag tycker din reaktion är fullständigt normal. Förstår hon inte det du förmedlat är det hennes problem.
  • Äldre 2 Dec 22:15
    #26

    Precis som din man säger är det inte alls konstigt att hon känner att hon vill vara med i händelserna och att hon vill träffa nya bebisen så fort som möjligt. Det är fullt förståeligt.

    Det som ÄR konstigt är att hon inte klarar att ta in någon annans känslor än sina egna i bedömningen. Visst säkert jättekul för henne att se bebisen direkt men i det här fallet måste dina önskemål och känslor gå före hennes eftersom det är du som ska gå igenom en förlossning och bli mamma.

    Sen verkar det ytterligare egocentriskt att hon inte ens övervägt var DINA föräldrar kommer in i bilden. Hur kan hon ens utgå ifrån att du föredrar svärmor framför din egen mamma som coach på förlossningen om du nu hade velat ha någon mer än din man där? Har hon frågat om dom också vill sitta utanför och stressa dig med sin närvaro?

    Det enklaste är väl att du gör jävligt tydligt för din sambo vad som gäller och ber honom ta det med sin morsa. Han behöver inte förstå varför du inte vill ha tanten där. Han behöver bara respektera dina önskemål. Eftersom det är du som ska föda.

  • Äldre 2 Dec 22:18
    #27

    Hell NO! Förlossningen är privat och mor-och farföräldrar får gott vänta tills dom nyblivna föräldrarna känner sig redo för besök.

    Det handlar om respekt gentemot den nyblivna familjen. 


    Silence! I KEEL you!
  • Halkat­la
    Äldre 2 Dec 22:18
    #28
    Lavish skrev 2010-12-02 22:15:49 följande:
    Precis som din man säger är det inte alls konstigt att hon känner att hon vill vara med i händelserna och att hon vill träffa nya bebisen så fort som möjligt. Det är fullt förståeligt.
    Exakt. Det är fullt förståeligt på samma sätt som man förstår att en sexåring flicka vill ha en ponny och tycker att den ska få bo i garaget
    Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • Äldre 2 Dec 22:19
    #29
    Halkatla skrev 2010-12-02 22:18:39 följande:
    Exakt. Det är fullt förståeligt på samma sätt som man förstår att en sexåring flicka vill ha en ponny och tycker att den ska få bo i garaget
    Silence! I KEEL you!
  • Äldre 2 Dec 22:24
    #30

    Jag har världens bästa och goaste svärmor, men hon var inte ens välkommen att komma och bo hos oss (hon bor annars långt bort) veckan före BF (som råkade sammanfalla med hennes sportlov, hon jobbar som lärare). Jag ville INTE behöva dela första delen av mitt värkarbete med någon annan än min fru.

    TS, du bara måste se sista avsnittet (#10) av Solsidan! Apropå svärmödrar som tränger sig på på förlossningen. Hejdlöst roligt!

Svar på tråden Svärmor..vara med under förlossning!! Orespekterad