• Anonym (Känsl­ig?)
    Äldre 2 Dec 21:24
    70219 visningar
    382 svar
    382
    70219

    Svärmor..vara med under förlossning!! Orespekterad

    Jag är nästan i mitten av min graviditet. När vi berättade för min svärmor att vi väntade barn blev hon jätte glad.


    (vilket jag tycker är jätte kul) Hon frågar sedan om hon får vara med på RUL, i o med att jag o sambon har varit på ett VUL och ett UL redan tyckte jag att det känndes okej att hon va med. Idag när jag pratade i telefon med henne kommer det fram att hon sagt till min sambo att hon vill vara med under själva förlossningen. Han ska tydligen ha svarat att han inte tror jag vill det, men hon säger att hon visst ska det, och att hon ska prata med mig om det.


    När jag pratar med henne så säger jag - NEJ, jag vill inte att du ska vara där, jag vill knappt ha min man där. Varpå hon svarar att hon vill vara ett stöd och cocha mig. Jag tackar då för erbjudandet IGEN och säger att det räcker med min man. Hon säger då får jag sitta utanför och vänta och direkt när bebisen är ute vill jag komma in. Jag försöker igen förklara att vi säkert kommer vilja vila ett par timmar kanske tom ett dygn innan besök..
    Hennes svar är att - ja med då får du vila, så får min son komma ut med mitt barnbarn till mig.

    Jag vill helt klart att hon tillsammans med mina föräldrar är den första som ska träffa bebisen, Jag älskar verkligen min svärmor. Men jag vill själv ringa när vi (jag) är redo och välkommna henne och mina föräldrar samtidigt..Är det fel?

    Är jag knäpp och överkänslig? Jag vill inte att hon ska sitta utanför...

    Min man tycker förövrigt att det vore konstigt om hon inte kände så, Och att "alla" vill träffa sitt nya barnbarn på en gång. Jag tycker att när jag talar om att jag inte vill ha henne där just då borde hon respektera detta.?!

    Jag vill inte ha någon sympati...utan era åsikter om jag är överkänslig eller om jag reagerar normalt?

  • Svar på tråden Svärmor..vara med under förlossning!! Orespekterad
  • Äldre 2 Dec 22:25
    #31

    Jag har en kompis som sa till mig att hon skulle åka in till förlossningen och sitta utanför och vänta till bebisen var född. Jag sa åt henne att jag inte ville det och att hon antagligen skulle få vänta några dagar eller veckor innan jag var redo för besök från henne överhuvudtaget, familjen skulle så klart få komma först osv... Men hon höll fast vid att hon visst skulle komma in när jag skulle föda, så var det bara.

    Då sa jag bara "Jaha men om du har den inställningen så kommer vi inte att meddela dig när vi åker till förlossningen."

    Då fattade hon att det inte var nån idé att tjafsa. För hon skulle ju typ dö om hon inte fick veta bland de första att bebisen var på gång! Så hon fick ett sms när vi åkte in men hon stannade hemma och fick se bebisen efter ca 1 vecka =)

  • Äldre 2 Dec 22:28
    #32
    Halkatla skrev 2010-12-02 22:18:39 följande:
    Exakt. Det är fullt förståeligt på samma sätt som man förstår att en sexåring flicka vill ha en ponny och tycker att den ska få bo i garaget
    Ja, det är samma nivå på det. Fast svärmor är väl antagligen inte 6 år :-S
  • Fröken­LM
    Äldre 2 Dec 22:31
    #33

    Aldrig att min svärmor kommer få vara med på vår förlossning, finns inte en chans. Jag vill inte ens ha min egen mamma där... Sen om min sambo av någon anledning inte kan närvara, då är jag hellre ensam med professionell personal!

    Tror dessutom inte att mer än partner och eventuella syskon får hälsa på på BB i det län jag tillhör - så det skulle nog inte vara möjligt med korridors-väntande heller!

    Kan förstå att det är svårt att tala för döva öron, som hellre hör det man vill höra. Men du ska inte gå med på något du inte vill, bara för att du inte vill vara elak eller trampa svärmor på tårna. Du ska föda, Du bestämmer vem som ska närvara och när besök är välkomna!!!

  • Äldre 2 Dec 22:31
    #34

    Men Gud alltså... Efter jag fött barn så har vi legat kvar på förlossningssalen några timmar och bara myst.. Duschat av sig allt blod och bara njutit av lugnet liksom.. Inte vill man väl ha in någon där??? Det är ju ett ganska så personligt ögonblick liksom, och man vill väl se och känna på sin bebis innan svärmor gör det!! Nä du.. Säg du till på skarpen, hon måste väl fatta!!!!

  • Halkat­la
    Äldre 2 Dec 22:34
    #35
    GrönaDruvan skrev 2010-12-02 22:31:18 följande:
    Men Gud alltså... Efter jag fött barn så har vi legat kvar på förlossningssalen några timmar och bara myst.. Duschat av sig allt blod och bara njutit av lugnet liksom.. Inte vill man väl ha in någon där??? Det är ju ett ganska så personligt ögonblick liksom, och man vill väl se och känna på sin bebis innan svärmor gör det!! Nä du.. Säg du till på skarpen, hon måste väl fatta!!!!
    Usch nu får jag flashbacks. Men i ärlighetens namn så hade jag gärna fått besök av svärmor i det läget, bara jag hade sluppit alla helt okända människor (läkare, barnmorskor, fan och hans moster) som tittade in stup i kvarten - oftast precis när man just hade lyckats somna. Ty detta utspelade sig på den tiden då en förstföderska blev kvarhållen på BB mot sin vilja helt intill den tredje dagen.
    Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • Äldre 2 Dec 22:34
    #36

    Hmm svårt att få henne att förstå utan att bli elak känns det som. Jag skulle berätta för henne precis som jag skulle känna dvs:
    Förlossningen är en sak jag vill dela med min man ingen annan hör hemma i rummet
    Jag vill inte känna att jag ska överlåta min nyfödda bebis till någon annan än pappan när barnet kommit ut
    Jag vill inte ens ha med min egna mamma
    Jag känner mig inte bekväm i att ha med någon annan än min man på förlossninge
    Jag vill inte vara elak men det här är min stund min förlossning och jag önskar att hon respekterar det.
    Jag/sambon kommer självklart skicka bilder och ringa när bebisen är ute och vi kanske tar emot besökare på BB beroende på hur vi mår.

    Mycket foton och att din man kanske har regelbunden kontakt via telefon med henne under förlossningen kanske kan få henne att känna sig lite mer delaktig.


    Kitty 081003
  • Anonym
    Äldre 2 Dec 22:39
    #37

    Hon behöver ju inte veta att ni är på förlossningen. Ni kan ju ringa henne när ni känner att ni är redo för att berätta för henne. Dessutom får hon väl inte hälsa på på BB? För ni blir ju inte kvar på förlossningen i flera timmar efter bebisen kommit om det inte vart några komplikationer.

  • Äldre 2 Dec 22:41
    #38

    Tur att det är kvinnan och barnet som är patienter så det är vi som bestämmer vilka som får komma in och inte komma in


    Kitty 081003
  • Snuggl­es
    Äldre 2 Dec 22:42
    #39
    Halkatla skrev 2010-12-02 21:39:47 följande:
    Hur visste svägerskan att du var där?
    Dom hade alla satt sig i bilen och åkt. Dom körde 25 mil till förlossningen. och pappan bodde hemma med sina föräldrar, inge körkort och ingen bil så jag visste ju att i alla fall en av föräldrarna skulle vara med. Men inte hela familjen, dessutom utan att fråga om det var okej att alla kom.
  • korvhö­na
    Äldre 2 Dec 22:50
    #40

    Mardrömsscenario.. nejdu, föda barn gör man inte så värst ofta,
    och när man väl gört så är det något man delar med pappan och vårdpersonalen..
    inte en barnbarnstörstande svärmor.

    Jag hade fått panik om någon annan propsade på att få vara med,
    men jag kan o andra sidan säga ifrån så det inte blir några tveksamheter, raka rör är bäst.
    För att slippa ångesten fram till förlossningen så får du väl köra över henne eller trampa henne på tårna,
    göra helt klart för henne att hon inte sätter sin fot där förrän DU kommer med inbjudan.

    Familjen har all tid i världen att bekanta sig med barnet sen,
    du och bebisen ska vara i fokus, ingen stress, inga måsten. Du och pappan kan gott
    unna er ett par dagar ensamma med bebisen innan alla ska komma o klämma o känna,
    man vill lära känna sitt barn och få ett hum om hur allt funkar med det nya livet.

    Nä, svärmor får gott vänta. Lycka till! =)

Svar på tråden Svärmor..vara med under förlossning!! Orespekterad