• Anonym (Känslig?)

    Svärmor..vara med under förlossning!! Orespekterad

    Jag är nästan i mitten av min graviditet. När vi berättade för min svärmor att vi väntade barn blev hon jätte glad.


    (vilket jag tycker är jätte kul) Hon frågar sedan om hon får vara med på RUL, i o med att jag o sambon har varit på ett VUL och ett UL redan tyckte jag att det känndes okej att hon va med. Idag när jag pratade i telefon med henne kommer det fram att hon sagt till min sambo att hon vill vara med under själva förlossningen. Han ska tydligen ha svarat att han inte tror jag vill det, men hon säger att hon visst ska det, och att hon ska prata med mig om det.


    När jag pratar med henne så säger jag - NEJ, jag vill inte att du ska vara där, jag vill knappt ha min man där. Varpå hon svarar att hon vill vara ett stöd och cocha mig. Jag tackar då för erbjudandet IGEN och säger att det räcker med min man. Hon säger då får jag sitta utanför och vänta och direkt när bebisen är ute vill jag komma in. Jag försöker igen förklara att vi säkert kommer vilja vila ett par timmar kanske tom ett dygn innan besök..
    Hennes svar är att - ja med då får du vila, så får min son komma ut med mitt barnbarn till mig.

    Jag vill helt klart att hon tillsammans med mina föräldrar är den första som ska träffa bebisen, Jag älskar verkligen min svärmor. Men jag vill själv ringa när vi (jag) är redo och välkommna henne och mina föräldrar samtidigt..Är det fel?

    Är jag knäpp och överkänslig? Jag vill inte att hon ska sitta utanför...

    Min man tycker förövrigt att det vore konstigt om hon inte kände så, Och att "alla" vill träffa sitt nya barnbarn på en gång. Jag tycker att när jag talar om att jag inte vill ha henne där just då borde hon respektera detta.?!

    Jag vill inte ha någon sympati...utan era åsikter om jag är överkänslig eller om jag reagerar normalt?

  • Svar på tråden Svärmor..vara med under förlossning!! Orespekterad
  • Flina78

    Helt normal reaktion. Jag vägrade ta emot besök de första sex dagarna till och med. Förlossningen varade i tre dygn och jag var som ett utskitet äppelmos när förlossningen väl var över och ville absolut inte träffa någon. Jag vill inte ens se fotona på mig som är tagna direkt efter att Lilleman är född. Jag var verkligen helt slut.

    Sen var första tiden hemma var också  jobbig. Amningen fungerade dåligt och jag ville bara få vara ifred när sonen skulle äta.

    Nej, nej! Stå på dig. Det är DU som ska föda och de andra får vacker respektera ditt beslut. Svärmor får
     acceptera detta. Vill hon bli sur är det hennes val.

    Lycka till 

  • Anonym (Fia)

    Det är väl sånt man skämtar om, som det värsta som kan hända att svärmor är med under förlossningen. Jag har svårt att tänka min att någon föreslår der på allvar.

  • Emeli

    Du reagerar helt normalt, och är inte överkänslig. Det är bra att du lyssnar på dina egna känslor och vågar sätta gränser utifrån dem. Det vittnar om att du har integritet. Bra!

    Vid förlossningen är det du som bestämmer vem som får närvara. Du bestämmer om ditt barn tillsammans med din man.

    Om du vill veta min åsikt tycker jag att din svärmor är lite för påträngande. Det är bra att hon är engagerad i sitt blivande barnbarn, men hon måste respektera dig och din vilja.

  • Skogsflickan

    Jag förstår dig ts o håller med dig! Enklast är att när det är dags att åka in är att inte ringa henne och berätta, utan ring efter att barnet fötts..

    Lycka till o grattis till bebben!

  • HannaVirrpanna

    min svärmor är underbar, men ALDRIG att jag skulle vilja ha med henne på förlossningen. Jag skulle inte ens vilja ha min mamma med. Det är en stund för dom som ska bli föräldrar, plus personal. Det borde hon fatta. Nä usch vad det skulle förstöra hela stunden. Din man får ta på sig det där tycker jag, du ska inte behöva sitta och neka henne. Sen så kan ni ju faktiskt säga till henne att det bara får vara föräldrarna med på förlossningen, om man inte har speciella behov av andra. Alltså, ljuga. Det låter nästan som att det är en viktigare händelse för henne. Att få träffa SITT barnbarn... Du måste ju få träffa DITT barn först, i flera timmar tycker jag.


  • enny signatur
    Anonym (Fia) skrev 2010-12-02 22:56:51 följande:
    Det är väl sånt man skämtar om, som det värsta som kan hända att svärmor är med under förlossningen. Jag har svårt att tänka min att någon föreslår der på allvar.
    Nu vill jag opponera mig. Min svärmor och svärfar var med under förlossningen, något min man föreslog och jag accepterade. De var väldigt trevligt att ha dem där och jag skulle absolut gjort det igen. Nu var det dock en hemmafödsel men hade det varit sjukhus hade det varit samma sak. Finns inte på jordklotet att jag skulle accepterat att bara ha min man med på sjukhuset faktiskt. Vad säger de åt de som inte vet vem pappan är "nej du får bara välja vem du vill ha med in?". 
    Poängen är att folk är olika och jag ser inte problemet i att fråga och föreslå och jag tycker det är hemskt när man gör det till något skamligt.
    Att svärmodern inte lyssnar och känner av är det jag reagerar på. Som alla redan sagt, det är ditt/ert val och inte mer med det.
  • Dohgon

    Du reagerar absolut inte konstigt! Här har vi problemet med min mamma och min sambos syster istället, de är ivriga och säger att de ska komma direkt de hör vi åker in och vill träffa de små direkt de tittar ut. Nu är det så att vi väntar tvillingar, och de tittar nog ut vilken dag som helst nu, men mest troligt blir förlossning för tidigt 31+5 idag och redan stannat upp förlossning 2 gånger. Vilket i sin tur innebär att de kommer hamna på NEO i början av sina liv och där får enbart mamma och pappa till barnen vara. Men de verkar ha svårt att inse detta.
    Varför kan inte familj bara förstå att förlossningen är en privat sak, man hör av sig när det är färdigt och man orkar! Finns inga garantier för att allt går som det ska med varken barn eller mamma och man kanske behöver extra hjälp. Då vill man nog inte gärna ha massa folk där första timmarna

  • Anonym (1mamma)

    Förstår dig precis TS. Tycer inte du har fel alls. Jag känner samma som du inför förlossning. Tyvärr var min svärmor med under förlossningen, hon följde med när det var dags att åka in och blev kvar. Jag undrade hela tiden när hon skulle lämna oss ifred. Ville ju bara ha mannen där. Jobbigt jobbit, och bara början på historian. Men den drar vi ej nu. Jag kan bara anta att det är så i deras kultur, de är sydamerikansker. Jag är svensk. Önskar så att jag inte var så blyg osv och hade kunnat se till att hon inte var med. Stå på dig!!

  • Här och nu

    Bara att säga att man SKA va med tyder på att man inte är frisk. Som många säkert skrivit ska du o din man enas om hur ni vill ha det med besök, men det är DU som födande kvinna som avgör om hon får vistas på förlossningsavd öht. Hade min svärmor sagt att hon skulle va med på födseln, hade jag frågat om jag skulle ringa psykakuten.

Svar på tråden Svärmor..vara med under förlossning!! Orespekterad