• Anonym (Känsl­ig?)
    Äldre 2 Dec 21:24
    70231 visningar
    382 svar
    382
    70231

    Svärmor..vara med under förlossning!! Orespekterad

    Jag är nästan i mitten av min graviditet. När vi berättade för min svärmor att vi väntade barn blev hon jätte glad.


    (vilket jag tycker är jätte kul) Hon frågar sedan om hon får vara med på RUL, i o med att jag o sambon har varit på ett VUL och ett UL redan tyckte jag att det känndes okej att hon va med. Idag när jag pratade i telefon med henne kommer det fram att hon sagt till min sambo att hon vill vara med under själva förlossningen. Han ska tydligen ha svarat att han inte tror jag vill det, men hon säger att hon visst ska det, och att hon ska prata med mig om det.


    När jag pratar med henne så säger jag - NEJ, jag vill inte att du ska vara där, jag vill knappt ha min man där. Varpå hon svarar att hon vill vara ett stöd och cocha mig. Jag tackar då för erbjudandet IGEN och säger att det räcker med min man. Hon säger då får jag sitta utanför och vänta och direkt när bebisen är ute vill jag komma in. Jag försöker igen förklara att vi säkert kommer vilja vila ett par timmar kanske tom ett dygn innan besök..
    Hennes svar är att - ja med då får du vila, så får min son komma ut med mitt barnbarn till mig.

    Jag vill helt klart att hon tillsammans med mina föräldrar är den första som ska träffa bebisen, Jag älskar verkligen min svärmor. Men jag vill själv ringa när vi (jag) är redo och välkommna henne och mina föräldrar samtidigt..Är det fel?

    Är jag knäpp och överkänslig? Jag vill inte att hon ska sitta utanför...

    Min man tycker förövrigt att det vore konstigt om hon inte kände så, Och att "alla" vill träffa sitt nya barnbarn på en gång. Jag tycker att när jag talar om att jag inte vill ha henne där just då borde hon respektera detta.?!

    Jag vill inte ha någon sympati...utan era åsikter om jag är överkänslig eller om jag reagerar normalt?

  • Svar på tråden Svärmor..vara med under förlossning!! Orespekterad
  • ica
    Äldre 3 Dec 09:19
    #61

    Självklart ska inte nån man inte vill ha med vara med under förlossning. Risken är ju att hon är i vägen.Låt din man påminna henne att ni inte vill det. Och dessutom är det bara att fara till förlossningen när det är dags och inte berätta för nån. Ni kan ju ringa när det är klart och det passar er att få besök. Ni kan ju även förklara för personalen hur ni vill ha det. Så kan de säga att det inte passar nu eller att du inte finns där. Det går att begära sekretess så får de inte berätta för nån att du är där.

  • Emmy L
    Äldre 3 Dec 09:21
    #62

    Jag tror såhär, det är ju säkert minst 20 år kvar innan jag blir farmor hoppas jag ;), att jag skulle självklart vilja vara med när mitt barnbarn föds. Det jag däremot inte skulle göra är att tränga mig på, tycker att man får ta reda på hur den blivande mamman ser på saken och respektera hennes vilja. Det är trots allt HENNES förlossning.

    Tjingeling!

  • Äldre 3 Dec 09:32
    #63

    Undra om hennes svärmor var med när hennes son föddes?
    För mig är det helt obegripligt hur någon kan begära att få vara med under en förlossning förutom partnern.
    Det är precis som om vissa människor tror att det finns något slags bäst före datum på en baby?!? Den måste ses på direkten för senare är den då inte lika fin och underbar längre! ???
    Jag tycker föräldrarna ska få ta emot sitt barn i lugn och ro och att man med gott samvete kan säga tvärt nej till både närvaro vid förlossningen så som besök tills man känner sig redo. Synd bara att det överhuvudtaget ska behöva uppstå konflikter och spänningar kring detta. Våra föräldrar kom när barnen var runt 5 veckor. Det var nästan så vi undrade om de inte ville se dem;) Men de tyckte att vi skulle komma i ordning lite här hemma och att vi vid det laget skulle uppskatta lite hjälp. Och precis så var det!

  • Anonym
    Äldre 3 Dec 09:36
    #64

    Aldrig att hon skulle få vara med eller sitta utanför som en gam. Min svärmor är underbar när det gäller såna saker, låter alltid oss bestäma.

  • Anonym (Irrit­erad)
    Äldre 3 Dec 09:46
    #65

    Vad är det med svärmödrar och deras "ska och måste"?
    Jag har läst många trådar om detta och man undrar varför de inte bara kan respektera sina svärdöttrars önskemål utan säger att -jag SKA vara med!
    Detta trots att de inte är välkommna på förlossningen eller tidigt efteråt.
    Sen kan jag bli irriterad på alla mesar till män som inte vågar stå på sin sambos/frus sida när det gäller detta!
    HU!

  • Här och nu
    Äldre 3 Dec 09:49
    #66
    Kerstin W skrev 2010-12-03 09:32:57 följande:
    Undra om hennes svärmor var med när hennes son föddes?
    För mig är det helt obegripligt hur någon kan begära att få vara med under en förlossning förutom partnern.
    Det är precis som om vissa människor tror att det finns något slags bäst före datum på en baby?!? Den måste ses på direkten för senare är den då inte lika fin och underbar längre! ???
    Jag tycker föräldrarna ska få ta emot sitt barn i lugn och ro och att man med gott samvete kan säga tvärt nej till både närvaro vid förlossningen så som besök tills man känner sig redo. Synd bara att det överhuvudtaget ska behöva uppstå konflikter och spänningar kring detta. Våra föräldrar kom när barnen var runt 5 veckor. Det var nästan så vi undrade om de inte ville se dem;) Men de tyckte att vi skulle komma i ordning lite här hemma och att vi vid det laget skulle uppskatta lite hjälp. Och precis så var det!
    Det där med bäst före datumet var kanon!
  • Här och nu
    Äldre 3 Dec 09:52
    #67
    Emmy L skrev 2010-12-03 09:21:36 följande:
    Jag tror såhär, det är ju säkert minst 20 år kvar innan jag blir farmor hoppas jag ;), att jag skulle självklart vilja vara med när mitt barnbarn föds. Det jag däremot inte skulle göra är att tränga mig på, tycker att man får ta reda på hur den blivande mamman ser på saken och respektera hennes vilja. Det är trots allt HENNES förlossning.

    Tjingeling!
    Varför känner man ett behov av att va med? Bara det verkar sjukt, anser jag. Skillnad om det är i ett u-land eller om man inte hinner till sjukhuset.
  • Äldre 3 Dec 09:52
    #68

    Absolut inte! Svärmor hade absolut inte fått vara med, det är något som jag och pappan delar på SJÄLVA.
    Fast lite okonsekvent är jag, min mamma var med på fösta sonens födelse, detta av några skäl:
    -slumpen, värkarna startade 32+6 och hon kom som stöd i vad komma skulle
    -hon är barnmorska, och det var skönt att ha en sådan närvarande hela tiden eftersom jag
    -bara var 20 år

    På de andra barnens födelser har bara jag och pappan deltagit. Efteråt har släkt kommit i skock  och tittat på underverken.

  • strasb­ourg
    Äldre 3 Dec 09:55
    #69

    Nä för fan det är väl inte ok!! Hon får respektera er och eran FAMILJ, för nu ska ni bli en egen familj med egna behov och vanor som alla andra får rätta sig efter, även era föräldrar!!

    Sätt gränserna nu, det blir inte bättre när barnet är fött, tro mig. Jag tänker mig också att de kan komma tillsammans hem till oss när vi bestämmer det. Alt komma till BB om vi vill och vi visar upp bebisen genom dörrarna (BF på söndag). Jag har också sagt ifrån att man inte behöver handla så jäkla mycket. Låt barnet födas och sen ser man vad man behöver och vill ha i klädväg och annat.

    Tyvärr sätts vissa relationer på prov när det kommer en bebis i familjen, det bara är så. Prata med din sambo hur ni vill ha det så att ni är överens och sen får det bli så oavsett vad andra tycker. Lycka till!

  • Här och nu
    Äldre 3 Dec 09:55
    #70
    Anonym (1mamma) skrev 2010-12-03 09:12:25 följande:
    Lätt för andra att predika. Inte lätt berätta för dem när svärmodern är samma rum hela tiden. Så var det ifa, slut tjatat om det med någon tror de vet bäst.
    Jag är övertygad om att 99% hade bett släkten gå eller bett personalen säga åt dem. Det är inte lätt att säga ifrån, men det BLIR lätt om man månar om sig själv o kan va vänlig men bestämd o vet vad man vill. Jag hade t.o.m bankat till dem om de inte gått efter tillsägelse.
Svar på tråden Svärmor..vara med under förlossning!! Orespekterad