• Anonym (Känsl­ig?)
    Äldre 2 Dec 21:24
    70245 visningar
    382 svar
    382
    70245

    Svärmor..vara med under förlossning!! Orespekterad

    Jag är nästan i mitten av min graviditet. När vi berättade för min svärmor att vi väntade barn blev hon jätte glad.


    (vilket jag tycker är jätte kul) Hon frågar sedan om hon får vara med på RUL, i o med att jag o sambon har varit på ett VUL och ett UL redan tyckte jag att det känndes okej att hon va med. Idag när jag pratade i telefon med henne kommer det fram att hon sagt till min sambo att hon vill vara med under själva förlossningen. Han ska tydligen ha svarat att han inte tror jag vill det, men hon säger att hon visst ska det, och att hon ska prata med mig om det.


    När jag pratar med henne så säger jag - NEJ, jag vill inte att du ska vara där, jag vill knappt ha min man där. Varpå hon svarar att hon vill vara ett stöd och cocha mig. Jag tackar då för erbjudandet IGEN och säger att det räcker med min man. Hon säger då får jag sitta utanför och vänta och direkt när bebisen är ute vill jag komma in. Jag försöker igen förklara att vi säkert kommer vilja vila ett par timmar kanske tom ett dygn innan besök..
    Hennes svar är att - ja med då får du vila, så får min son komma ut med mitt barnbarn till mig.

    Jag vill helt klart att hon tillsammans med mina föräldrar är den första som ska träffa bebisen, Jag älskar verkligen min svärmor. Men jag vill själv ringa när vi (jag) är redo och välkommna henne och mina föräldrar samtidigt..Är det fel?

    Är jag knäpp och överkänslig? Jag vill inte att hon ska sitta utanför...

    Min man tycker förövrigt att det vore konstigt om hon inte kände så, Och att "alla" vill träffa sitt nya barnbarn på en gång. Jag tycker att när jag talar om att jag inte vill ha henne där just då borde hon respektera detta.?!

    Jag vill inte ha någon sympati...utan era åsikter om jag är överkänslig eller om jag reagerar normalt?

  • Svar på tråden Svärmor..vara med under förlossning!! Orespekterad
  • korvhö­na
    Äldre 3 Dec 10:22
    #81
    Här och nu skrev 2010-12-03 10:13:48 följande:
    Se o välkomna kan man göra efteråt, precis som du sa. Det räcker. Ungen bryr sig inte. Jag tycker det är ett intrång bara att VILJA vara med. Förlossningen tillhör barnet o föräldrarna. Ursäkta, men jag tror faktiskt de som vill va med är nyfikna på att se nån annan ha ont osv.
    Verkar lite överdrivet att vilja se sitt barnbarn komma till världen enbart för att få njuta av sin svärdotters smärta..
    låter mest som att hon är lite väl hysterisk vad gäller hennes del i det hela.
    Hon är väl lyrisk och överlycklig för att hennes son ska få barn, och vill vara med i bebisens liv från första sekund,
    men känner nog inte riktigt vart gränsen går.. gör det tydligt i stället.
  • Anonym (1mamm­a)
    Äldre 3 Dec 10:22
    #82
    Här och nu skrev 2010-12-03 10:17:01 följande:
    Så du har med mod att köra ut släkten, om du ska ha fler barn.
    Är det ditt svar? Tycker det är omoget att vara spydig mot någon som redan ligger ner. Typiskt beteende på Familjelivs forum. Att inte ha mer intelligens och kunna se saker ur ett större perspektiv än att gotta sig i andras besvär. Grattis, du står inte ut ur mängden. Följ med vågen.
  • Anonym (1mamm­a)
    Äldre 3 Dec 10:26
    #83
    Här och nu skrev 2010-12-03 10:18:12 följande:
    Ja, du har många år att fundera, men mitt råd är att inte se förlossningen som nåt man ska blanda sig i.
    Hon skrev ju att man ska ta reda på hur mamman vill ha det och inte tränga sig på, finns dessutom många kvinnor som VILL ha med svärmor. Du har ett mycket ignorant sätt.
  • Anonym (1mamm­a)
    Äldre 3 Dec 10:26
    #84

    Tjejer kan verkligen vara bitchiga mot varandra på sånna här forum.

  • Emmy L
    Äldre 3 Dec 10:27
    #85
    Här och nu skrev 2010-12-03 10:18:12 följande:
    Ja, du har många år att fundera, men mitt råd är att inte se förlossningen som nåt man ska blanda sig i.
    Inte påstått att man SKA....
  • Här och nu
    Äldre 3 Dec 10:29
    #86
    Anonym (1mamma) skrev 2010-12-03 10:22:54 följande:
    Är det ditt svar? Tycker det är omoget att vara spydig mot någon som redan ligger ner. Typiskt beteende på Familjelivs forum. Att inte ha mer intelligens och kunna se saker ur ett större perspektiv än att gotta sig i andras besvär. Grattis, du står inte ut ur mängden. Följ med vågen.
    Om mina släktingar som känner till förlossningsseder i Sverige fått sån hjärnsläpp, att de stormat in i förlossn.rummet, hade de fått tåla lite allt möjligt, om de inte gått på första uppmaningen. Det är de som orsakar besvär i så fall o då får de ta konsekvenserna. Men du verkar va nöjd med att ha släkten hos dig när du föder, så då är väl allt bra.
  • Anonym (akuts­nitt)
    Äldre 3 Dec 10:29
    #87
    Här och nu skrev 2010-12-03 09:05:29 följande:
    Grattis till er styrka att skicka hem dem igen! Verkar de ha lärt sig en läxa? Vänlig men bestämd funkar bäst.
    Tack =)
    Njaa... Hon har fortfarande väldigt svårt att ta ett nej.
    Hon är inte min svärmor längre, men hon är ju fortfarande min sons farmor, och jag får ibland kämpa med att få fram mina nej på ett bestämt sätt...
    Men man måste lära sig sätta ner foten och se till att få sin röst hörd.
    Som sagt, vänligt men bestämt funkar bäst.
  • Här och nu
    Äldre 3 Dec 10:30
    #88
    Emmy L skrev 2010-12-03 10:27:47 följande:
    Inte påstått att man SKA....
    Och då låter man bli.
  • Här och nu
    Äldre 3 Dec 10:34
    #89
    Anonym (1mamma) skrev 2010-12-03 10:26:08 följande:
    Hon skrev ju att man ska ta reda på hur mamman vill ha det och inte tränga sig på, finns dessutom många kvinnor som VILL ha med svärmor. Du har ett mycket ignorant sätt.
    Jag skrev att jag anser det sjukt att ens VILJA va med, även om blivande mamman skulle säga ok.
  • Anonym (akuts­nitt)
    Äldre 3 Dec 10:37
    #90
    Här och nu skrev 2010-12-03 09:57:52 följande:
    Hur ska svärmor kunna hjälpa till att klippa navelsträngen, när hon inte klippt den mellan sig o sin son?
    Skrattande
Svar på tråden Svärmor..vara med under förlossning!! Orespekterad