• Anonym (Känsl­ig?)
    Äldre 2 Dec 21:24
    70228 visningar
    382 svar
    382
    70228

    Svärmor..vara med under förlossning!! Orespekterad

    Jag är nästan i mitten av min graviditet. När vi berättade för min svärmor att vi väntade barn blev hon jätte glad.


    (vilket jag tycker är jätte kul) Hon frågar sedan om hon får vara med på RUL, i o med att jag o sambon har varit på ett VUL och ett UL redan tyckte jag att det känndes okej att hon va med. Idag när jag pratade i telefon med henne kommer det fram att hon sagt till min sambo att hon vill vara med under själva förlossningen. Han ska tydligen ha svarat att han inte tror jag vill det, men hon säger att hon visst ska det, och att hon ska prata med mig om det.


    När jag pratar med henne så säger jag - NEJ, jag vill inte att du ska vara där, jag vill knappt ha min man där. Varpå hon svarar att hon vill vara ett stöd och cocha mig. Jag tackar då för erbjudandet IGEN och säger att det räcker med min man. Hon säger då får jag sitta utanför och vänta och direkt när bebisen är ute vill jag komma in. Jag försöker igen förklara att vi säkert kommer vilja vila ett par timmar kanske tom ett dygn innan besök..
    Hennes svar är att - ja med då får du vila, så får min son komma ut med mitt barnbarn till mig.

    Jag vill helt klart att hon tillsammans med mina föräldrar är den första som ska träffa bebisen, Jag älskar verkligen min svärmor. Men jag vill själv ringa när vi (jag) är redo och välkommna henne och mina föräldrar samtidigt..Är det fel?

    Är jag knäpp och överkänslig? Jag vill inte att hon ska sitta utanför...

    Min man tycker förövrigt att det vore konstigt om hon inte kände så, Och att "alla" vill träffa sitt nya barnbarn på en gång. Jag tycker att när jag talar om att jag inte vill ha henne där just då borde hon respektera detta.?!

    Jag vill inte ha någon sympati...utan era åsikter om jag är överkänslig eller om jag reagerar normalt?

  • Svar på tråden Svärmor..vara med under förlossning!! Orespekterad
  • Emmy L
    Äldre 3 Dec 10:39
    #91
    Här och nu skrev 2010-12-03 10:30:52 följande:
    Och då låter man bli.
    Du verkar gilla att bestämma hur andra ska tycka och vad de ska göra. Nej du, det funkar inte med mig! Jag respekterar andras åsikter, du borde lära dig att göra samma sak!
  • Januar­imamma­2011
    Äldre 3 Dec 10:40
    #92

    Du överreagerar absolut inte. Jag vill inte ha varken föräldrar eller svärföräldrar med vid förlossningen. Blod, smärta, fostervatten - nej de enda som ska se mig då är personalen och min sambo. Övriga får vänta tills dess att jag vilat ut, kommit igång med amningen och fräschat till mig.

  • Äldre 3 Dec 10:48
    #93

    Nej din svärmor ska inte sitta utanför och vänta!!! Hon får snällt respektera hur ni vill ha det och vänta hemma som alla andra. Och där får du vara hård och tydlig med denna fight är det du som ska vinna.

  • Äldre 3 Dec 10:50
    #94

    Jag tycker verkligen inte att du är överkänslig, utan stå på dig! Fattar inte varför svärmor tvunget ska sitta på förlossningen och vänta, visst är det underbart att hon är uppspelt och längtar efter sitt barnbarn, men lite vett får man väl ändå ha? Särskilt när du har uttryckt din önskningar så tydligt. det sista du behöver under förlossningen är att stressa upp dig för att svämor går fram och tillbaka i korridoren!
    Du få kanske säga till henne att om hon ska envisas med att sitta utanför och vänta, så tänker ni inte ringa förrän tidigast när bebisen är ute?


    @-`-,-- Isobel Róisín, mitt busfrö, f. 22 maj -09 --,-´-@
  • Äldre 3 Dec 10:52
    #95
    Anonym (Känslig?) skrev 2010-12-02 21:34:30 följande:
    Skönt att jag inte är ensam om denna åsikt, har gråtit massor nu under kvällen för mannen förstår verkligen inte.
    Och han tycker att det är givet att hon ÅTMINSTÅNDE ska få sitta utanför och och träffa den nyfödde direkt, medans jag tycker att dom kan komma efter 5-6 timmar kanske tom dagen efter om h*n väljer att komma ut sent på eftermiddagen/kvällen eller natten...

    Hur ska jag på bästa sätt hantera detta?
    Men vadå¨, din förlossning kanske tar 24 timmar, skall hon då sitta på en stol ett dygn?!?!
    cachorrinho.blogg.se ♥ Mamma till: ♥ Sandra 061124 ♥ Nelly 081009 ♥ William 100330 ♥
  • Här och nu
    Äldre 3 Dec 10:54
    #96
    Lajkie skrev 2010-12-03 10:52:37 följande:
    Men vadå¨, din förlossning kanske tar 24 timmar, skall hon då sitta på en stol ett dygn?!?!
    Hoppas det är en gamal pinnstol så tanten på kramp i rumpan.
  • Här och nu
    Äldre 3 Dec 10:55
    #97
    Emmy L skrev 2010-12-03 10:39:45 följande:
    Du verkar gilla att bestämma hur andra ska tycka och vad de ska göra. Nej du, det funkar inte med mig! Jag respekterar andras åsikter, du borde lära dig att göra samma sak!
    Förlossningen är barnets o föräldrarnas stund. Den synen har man i detta land iaf.
  • Anonym
    Äldre 3 Dec 10:57
    #98

    Nej fy vilken vidrig svärmor!!! Hon ska verkligen inte sitta utanför och vänta, än mindre vara inne under själva förlossningen. Det är ju helt sinnesjukt och äckligt! Måste fråga om hon är utländsk? Verkar inte vara ett normalt beteende hos en vanlig svensson. Säg ifrån på skarpen! Hota att hon inte får träffa bebisen förrän den är en vecka gammal annars. Skriv i ditt förlossningsbrev att du absolut inte vill ha din svärmor där, då ordnar barnmorskorna med det om kärringen skulle dyka upp. 

  • Äldre 3 Dec 10:57
    #99

    Du är inte överkänslig, men jag kan av erfarenhet säga att folk blir helt konstiga kring gravida och speciellt när det är första barnet och de ska bli far/morföräldrar. Det går över är det enda jag kan trösta dig med. Har hört av många vänner att det varit problem när önskningar krockat inför det kommande barnets födelse. Min svärmor satt och grät för att få igenom att bebisen skulle ha rätt efternamn och min svåger gjorde samma sak. Allt det där har lugnat sig, det gäller bara att ha tålamod både med sig själv och de andra och sedan sätta gränser som man inte rubbar på. Det är självklart att du inte ska ha någon på förlossningen som du inte vill ha där. Dessutom, hur ska hon veta att ni åkt in? Det är väl bara att inte ringa.

    Lycka till!


    Linnea 080310 & Elisabeth 100922
  • MammaM­ajs
    Äldre 3 Dec 11:02

    Nej du överreagerar inte, det är du som bestämmer  vem du vil ha med dig till förlossningen. Fy vad stressande att ha henne sittandes väntandes ute i korrodoren. Strunta helt enkelt i att ringa henne innan bebisen är född, givetvis vill man dessutom ha en liten stund för sig själva efteråt.

    Min svärmor (som varken jag eller min man har någon relation med) skulle tvunget komma och hälsa på först av alla, det kändes som ett intrång men det var kanske mest för att hon är en tant av det elakare slaget.

    Din man får förklara för henne bestämt vad som gäller, hon får komma när ni är redo för besök.

Svar på tråden Svärmor..vara med under förlossning!! Orespekterad