• Anonym (Känsl­ig?)
    Äldre 2 Dec 21:24
    70232 visningar
    382 svar
    382
    70232

    Svärmor..vara med under förlossning!! Orespekterad

    Jag är nästan i mitten av min graviditet. När vi berättade för min svärmor att vi väntade barn blev hon jätte glad.


    (vilket jag tycker är jätte kul) Hon frågar sedan om hon får vara med på RUL, i o med att jag o sambon har varit på ett VUL och ett UL redan tyckte jag att det känndes okej att hon va med. Idag när jag pratade i telefon med henne kommer det fram att hon sagt till min sambo att hon vill vara med under själva förlossningen. Han ska tydligen ha svarat att han inte tror jag vill det, men hon säger att hon visst ska det, och att hon ska prata med mig om det.


    När jag pratar med henne så säger jag - NEJ, jag vill inte att du ska vara där, jag vill knappt ha min man där. Varpå hon svarar att hon vill vara ett stöd och cocha mig. Jag tackar då för erbjudandet IGEN och säger att det räcker med min man. Hon säger då får jag sitta utanför och vänta och direkt när bebisen är ute vill jag komma in. Jag försöker igen förklara att vi säkert kommer vilja vila ett par timmar kanske tom ett dygn innan besök..
    Hennes svar är att - ja med då får du vila, så får min son komma ut med mitt barnbarn till mig.

    Jag vill helt klart att hon tillsammans med mina föräldrar är den första som ska träffa bebisen, Jag älskar verkligen min svärmor. Men jag vill själv ringa när vi (jag) är redo och välkommna henne och mina föräldrar samtidigt..Är det fel?

    Är jag knäpp och överkänslig? Jag vill inte att hon ska sitta utanför...

    Min man tycker förövrigt att det vore konstigt om hon inte kände så, Och att "alla" vill träffa sitt nya barnbarn på en gång. Jag tycker att när jag talar om att jag inte vill ha henne där just då borde hon respektera detta.?!

    Jag vill inte ha någon sympati...utan era åsikter om jag är överkänslig eller om jag reagerar normalt?

  • Svar på tråden Svärmor..vara med under förlossning!! Orespekterad
  • Anonym (1mamm­a)
    Äldre 3 Dec 11:04
    Här och nu skrev 2010-12-03 10:55:45 följande:
    Förlossningen är barnets o föräldrarnas stund. Den synen har man i detta land iaf.
    Men herre gud! Som att alla i detta land har samma syn på allt.
  • Emmy L
    Äldre 3 Dec 11:05
    Här och nu skrev 2010-12-03 10:55:45 följande:
    Förlossningen är barnets o föräldrarnas stund. Den synen har man i detta land iaf.
    Tycker också det är deras stund, inte påstått motsatsen. Men.... Ska vara den större personen i denna till synes oändliga diskussion och lämna tråden då den är extremt meningslös. ..
  • Anonym (Nej tack!)
    Äldre 3 Dec 11:10

    Hon ska inte vara med. Av den enkla orsaken att du inte vill det. Din sambo har sagt att han tror att du inte vill det, och hon visar tydligt att hon skiter fullständigt i vad du tycker i fråga om detta, att hon ska övertala dig.

    Låt mig gissa. Det är första barnbarnet för henne? Nejdu, din sambo får ta och sätta ner foten om hon inte respekterar ditt hövliga NEJ TACK.

  • Anonym (kille­)
    Äldre 3 Dec 11:10

    Om ni inte har barn innan kan man ju lösa problemet lätt genom att inte säga till svärmor när det är dags.
    Behöver man någon ursäkt så kan man alltid säga att ni fick väldigt brottom in.

    På vårt förlossningssjukhus får endast maken/sambon följa med in. Och på BB är det likadant. Mamman och barnet behöver ha tid för varandra! Speciellt om det är första barnet... Vill man ta hissen ner från BB kan man givetvis göra det, men BB skall vara en lugn och stökfri miljö.

  • Anonym (Nej tack!)
    Äldre 3 Dec 11:11
    Här och nu skrev 2010-12-03 10:54:46 följande:
    Hoppas det är en gamal pinnstol så tanten på kramp i rumpan.
    Eller allra helst att de inte har någon stol alls. Och att de inte bjuder henne på saft och kaffe natten lång! Svärmor alltså, inte TS.
  • Anonym (säg nej)
    Äldre 3 Dec 11:11

    Nej du överreagerar inte. Jag ångrar idag djupt att jag gick med på att svärmor kom upp dagen efter trots att vi båda bestämt att vi inte skulle ha något besök  när maken hade blivit påverkad av henne på telefon. Ångrar bittert att jag inte insisterade på att hon inte skulle komma, ett 10 minuters besök blev 2 timmar långt och sedan började jag må jättedåligt, blev inte utskriven dagen därpå som det varit sagt utan två dagar senare och med blodtrycksmedicin. Kan ju tillägga att jag inte har någon bra relation till min svärmor annars heller, pga saker som hon gjort och sagt tidigare.... Men ändock och detta gäller de flesta oavsett relation till svärmor..., man är rätt svag efter en förlossning, orkar inte säga ifrån så stå på dig nu när du kan för sen kanske du inte orkar och då mår dåligt efteråt. Detta är er show, er grej, era minnen. Den allra första tiden är otroligt viktig så låt dig inte påverkas utan gör som känns rätt. Du kommer inte vilja att maken drar iväg med er bebis utan dig det kan jag lova.

  • Äldre 3 Dec 11:14

    Nej du är inte överkänslig. Hon får vackert vänta hemma om det är så två år innan hon får träffa sitt barnbarn. Det är du och din man som bestämmer över detta. Jag berättar inte om att jag åker in till förlossningen för någon. Främst av anledning av att om något går snett vet jag inte hur jag skulle reagera och då vill jag bara ha min man där, ingen annan. Övrig familj får ett sms när det är klart och sen får de besöka där det passar oss.

  • Bebis 2011
    Äldre 3 Dec 11:16

    Usch va nog bland det värsta jag läst på länge! ALDRIG att jag hade velat ha med mig någon annan är barnets far under förlossning, särskilt inte svärmor.. Nee du stå på dig och hon får nog lära sig en hel del om att respektera erat privatliv! Lycka till..

  • lotten­77
    Äldre 3 Dec 11:16

    Oj vad amerikanskt det lät, där verkar de ju ha hela släkten med sig på BB ibland. Jag skulle personligen INTE vilja ha med någon annan än min man, det är liksom vår grej och känns som alldeles personligt att dela med andra.

    Tycker att du ska sätta dig ner och prata med din man och din svärmor och förklara lugnt men bestämt. Jag tycker det är jättekul ( om du nu tycker det) att du är så engagerad och jag vill gärna ha hjälp när jag kommer hem från BB MEN jag vill INTE ha nån annan där än min sambo, det är jag som ska föda och det är jag som bestämmer och det får ni acceptera. Du får komma och hälsa på så fort vi ringer dig.

  • Här och nu
    Äldre 3 Dec 11:20
    Anonym (Nej tack!) skrev 2010-12-03 11:11:48 följande:
    Eller allra helst att de inte har någon stol alls. Och att de inte bjuder henne på saft och kaffe natten lång! Svärmor alltså, inte TS.
    Ge den drickan till ts o hennes man istället!
Svar på tråden Svärmor..vara med under förlossning!! Orespekterad