• Anonym (Känsl­ig?)
    Äldre 2 Dec 21:24
    70241 visningar
    382 svar
    382
    70241

    Svärmor..vara med under förlossning!! Orespekterad

    Jag är nästan i mitten av min graviditet. När vi berättade för min svärmor att vi väntade barn blev hon jätte glad.


    (vilket jag tycker är jätte kul) Hon frågar sedan om hon får vara med på RUL, i o med att jag o sambon har varit på ett VUL och ett UL redan tyckte jag att det känndes okej att hon va med. Idag när jag pratade i telefon med henne kommer det fram att hon sagt till min sambo att hon vill vara med under själva förlossningen. Han ska tydligen ha svarat att han inte tror jag vill det, men hon säger att hon visst ska det, och att hon ska prata med mig om det.


    När jag pratar med henne så säger jag - NEJ, jag vill inte att du ska vara där, jag vill knappt ha min man där. Varpå hon svarar att hon vill vara ett stöd och cocha mig. Jag tackar då för erbjudandet IGEN och säger att det räcker med min man. Hon säger då får jag sitta utanför och vänta och direkt när bebisen är ute vill jag komma in. Jag försöker igen förklara att vi säkert kommer vilja vila ett par timmar kanske tom ett dygn innan besök..
    Hennes svar är att - ja med då får du vila, så får min son komma ut med mitt barnbarn till mig.

    Jag vill helt klart att hon tillsammans med mina föräldrar är den första som ska träffa bebisen, Jag älskar verkligen min svärmor. Men jag vill själv ringa när vi (jag) är redo och välkommna henne och mina föräldrar samtidigt..Är det fel?

    Är jag knäpp och överkänslig? Jag vill inte att hon ska sitta utanför...

    Min man tycker förövrigt att det vore konstigt om hon inte kände så, Och att "alla" vill träffa sitt nya barnbarn på en gång. Jag tycker att när jag talar om att jag inte vill ha henne där just då borde hon respektera detta.?!

    Jag vill inte ha någon sympati...utan era åsikter om jag är överkänslig eller om jag reagerar normalt?

  • Svar på tråden Svärmor..vara med under förlossning!! Orespekterad
  • Äldre 3 Dec 11:21

    Jag tycker verklien INTE att du överreagerar.....jag skulle ALDRIG vilja ha med svärmor under förlossningen, inte ens min egen mamma skulle få följa med, pappan till barnet och jag själv räcker alldeles utmärkt, det är ju ingen cirkus uppvisning.

    Men prata med din svärmor i KLARSPRÅK.....vissa måste man göra det med, be henne respektera eran önskan, sen skulle jag dessutom prata med bb och säga att mamman är på och dom får skicka hem henne igen om hon ändå skulle dyka upp på bb.

    Jag fattar inte varför det ska vara såååå bråttom för vissa anhöriga att träffa barnet FORT, kan man inte bara VÄNTA tills man kommit hem från bb,. och sedan RINGA och fråga om det är ok att hälsa på.

     

  • Här och nu
    Äldre 3 Dec 11:22
    Emmy L skrev 2010-12-03 11:05:38 följande:
    Tycker också det är deras stund, inte påstått motsatsen. Men.... Ska vara den större personen i denna till synes oändliga diskussion och lämna tråden då den är extremt meningslös. ..
    Detta är ett diskussionsforum. Anser man att det är deras stund låter man det vara så o blandar sig inte i.
  • Här och nu
    Äldre 3 Dec 11:31
    snorkan skrev 2010-12-03 11:21:33 följande:
    Jag tycker verklien INTE att du överreagerar.....jag skulle ALDRIG vilja ha med svärmor under förlossningen, inte ens min egen mamma skulle få följa med, pappan till barnet och jag själv räcker alldeles utmärkt, det är ju ingen cirkus uppvisning.

    Men prata med din svärmor i KLARSPRÅK.....vissa måste man göra det med, be henne respektera eran önskan, sen skulle jag dessutom prata med bb och säga att mamman är på och dom får skicka hem henne igen om hon ändå skulle dyka upp på bb.

    Jag fattar inte varför det ska vara såååå bråttom för vissa anhöriga att träffa barnet FORT, kan man inte bara VÄNTA tills man kommit hem från bb,. och sedan RINGA och fråga om det är ok att hälsa på.

     
    Låter som om vissa skulle vilja lägga svärdottern i en gynstol o kika in.
  • Här och nu
    Äldre 3 Dec 11:32
    Anonym (1mamma) skrev 2010-12-03 11:04:34 följande:
    Men herre gud! Som att alla i detta land har samma syn på allt.



    De allra flesta o då utgår man från det, om inget annat är känt. Men du vill tydligen ha släkten med, så ha det då. Jag vill det inte.
  • mrs lundin
    Äldre 3 Dec 11:37

    berätta inte när ni åker i  till sjukhuset, så löser det sig! Vänta ett par timmar efter babyn är född och så kan ni ringa och berätt att nu har babyn kommit!
    Vet faktsiskt inte om jag vill berätta att nu har vi åkt in osv, känns mer rätt att ringa när allt är över.

  • korvhö­na
    Äldre 3 Dec 11:46

    facebooka under förlossningen, då kan svärmor sitta där och hetsuppdatera i stället ;P

  • Anonym (Svärm­or var med)
    Äldre 3 Dec 11:47

    När min son föddes var svärmor i väntrummet de sista sex timmarna av förlossningen. Hon kom upp med hemlagad mat och tidningar när det började dra ut på tiden. Guld! Efter att han var ute väntade svärmor i väntrummet ytterligare någon timme innan hon stack in huvudet, tog ett kort gav oss en puss och kram och sedan åkte hem. Detta var inget vi hade bestämt innan, det bara kändes rätt när vi var mitt uppe i det och gör det fortfarande. MEN, min svärmor är å andra sidan en kvinna som alltid har respekterat vår önskan och klarar av en öppen dialog.
    Min poäng med detta är att det MÅSTE vara ert beslut, inte hennes, för det tjänar ingen i familjen på. Något sådant kan ju skapa dålig stämning för all framtid.
    KRÄV ATT DIN MAN SÄGER IFRÅN!! Dessutom ska han inte skylla i från sig på dig utan säga att så här vill VI ha det.
    Om ni åker in utan att säga till svärmor ska ni inte behöva ursäkta er i efterhand. Bättre att vara ärlig och säga att "vi ringde inte eftersom du inte respekterade vår önskan". Det kanske ger henne en tankeställare.

    Stort lycka till med både graviditet och förlossning!
    Kram

  • korvhö­na
    Äldre 3 Dec 11:53
    Anonym (Svärmor var med) skrev 2010-12-03 11:47:00 följande:
    När min son föddes var svärmor i väntrummet de sista sex timmarna av förlossningen. Hon kom upp med hemlagad mat och tidningar när det började dra ut på tiden. Guld! Efter att han var ute väntade svärmor i väntrummet ytterligare någon timme innan hon stack in huvudet, tog ett kort gav oss en puss och kram och sedan åkte hem. Detta var inget vi hade bestämt innan, det bara kändes rätt när vi var mitt uppe i det och gör det fortfarande. MEN, min svärmor är å andra sidan en kvinna som alltid har respekterat vår önskan och klarar av en öppen dialog.
    Min poäng med detta är att det MÅSTE vara ert beslut, inte hennes, för det tjänar ingen i familjen på. Något sådant kan ju skapa dålig stämning för all framtid.
    KRÄV ATT DIN MAN SÄGER IFRÅN!! Dessutom ska han inte skylla i från sig på dig utan säga att så här vill VI ha det.
    Om ni åker in utan att säga till svärmor ska ni inte behöva ursäkta er i efterhand. Bättre att vara ärlig och säga att "vi ringde inte eftersom du inte respekterade vår önskan". Det kanske ger henne en tankeställare.

    Stort lycka till med både graviditet och förlossning!
    Kram
    drömsvärmor!
  • ÄrlaPä­rla
    Äldre 3 Dec 11:54

    Vet du, ord som överreagaera och normalt, spelar det någon roll. Att föda barn är oavsett om det till slut är lyckan på jorden så är det något som tar mycket på krafterna. Alla reagerar olika eftersom vi är alla olika, det som är viktigt för dig är mindre viktigt för andra. Så gör som du vill, naturligtvis i samråd med barnafadern. Det finns säker dem som gärna skulle ha både svärmor, mamma och  tre kompisar med men du är inte den personen, du är du. Lycka till och härligt att du snart ska bli mamma!

  • Anonym
    Äldre 3 Dec 11:55

    Alltså, glöm aldrig bort att det är du som bestämmer när och hur hon får närvara. Säg ifrån och stå fast vid det. Kräv att din man går din linje. Det måste ju finnas något sätt att banka in verkligheten i skallen på henne.

Svar på tråden Svärmor..vara med under förlossning!! Orespekterad