• Anonym (Känsl­ig?)
    Äldre 2 Dec 21:24
    70221 visningar
    382 svar
    382
    70221

    Svärmor..vara med under förlossning!! Orespekterad

    Jag är nästan i mitten av min graviditet. När vi berättade för min svärmor att vi väntade barn blev hon jätte glad.


    (vilket jag tycker är jätte kul) Hon frågar sedan om hon får vara med på RUL, i o med att jag o sambon har varit på ett VUL och ett UL redan tyckte jag att det känndes okej att hon va med. Idag när jag pratade i telefon med henne kommer det fram att hon sagt till min sambo att hon vill vara med under själva förlossningen. Han ska tydligen ha svarat att han inte tror jag vill det, men hon säger att hon visst ska det, och att hon ska prata med mig om det.


    När jag pratar med henne så säger jag - NEJ, jag vill inte att du ska vara där, jag vill knappt ha min man där. Varpå hon svarar att hon vill vara ett stöd och cocha mig. Jag tackar då för erbjudandet IGEN och säger att det räcker med min man. Hon säger då får jag sitta utanför och vänta och direkt när bebisen är ute vill jag komma in. Jag försöker igen förklara att vi säkert kommer vilja vila ett par timmar kanske tom ett dygn innan besök..
    Hennes svar är att - ja med då får du vila, så får min son komma ut med mitt barnbarn till mig.

    Jag vill helt klart att hon tillsammans med mina föräldrar är den första som ska träffa bebisen, Jag älskar verkligen min svärmor. Men jag vill själv ringa när vi (jag) är redo och välkommna henne och mina föräldrar samtidigt..Är det fel?

    Är jag knäpp och överkänslig? Jag vill inte att hon ska sitta utanför...

    Min man tycker förövrigt att det vore konstigt om hon inte kände så, Och att "alla" vill träffa sitt nya barnbarn på en gång. Jag tycker att när jag talar om att jag inte vill ha henne där just då borde hon respektera detta.?!

    Jag vill inte ha någon sympati...utan era åsikter om jag är överkänslig eller om jag reagerar normalt?

  • Svar på tråden Svärmor..vara med under förlossning!! Orespekterad
  • Anonym (M)
    Äldre 3 Dec 11:58

    Du har all rätt att bestämma själv om du vill ha henne sittandes utanför eller inte.
    Hon ska respektera din önskan!
    Som tur finns det på vissa BB:n bestämmelser att endast pappan till babyn och ev. syskon får besöka en.
    Det hoppas jag finns på ert BB också.

  • Anonym
    Äldre 3 Dec 11:58

    Kräv att din man talar om för sin mamma vad gränsen går, du behöver inte bråka om det just nu, vänta ett tag hon kanske lugnar ner sig om någon månad, kanske pratar hon med sina kompisar och får deras åsikt, säg det längre fram om inte hon ändrar sig.

  • Här och nu
    Äldre 3 Dec 12:01
    Anonym skrev 2010-12-03 11:58:42 följande:
    Kräv att din man talar om för sin mamma vad gränsen går, du behöver inte bråka om det just nu, vänta ett tag hon kanske lugnar ner sig om någon månad, kanske pratar hon med sina kompisar och får deras åsikt, säg det längre fram om inte hon ändrar sig.
    De brukar i regel inte lugna sig. Lika bra att sätta ner foten NU.
  • Äldre 3 Dec 12:38

    När jag var gravid ville min f.d svärmor vara med hon också och jag sa blankt nej. Det var akutkejsasnitt och på BB var det besöksförbud, så jag fick "vara ifred" tills jag kom hem och jag styrde upp det med järnhand vad det gällde besöken, jag var helt slut efteråt och hade ont i varje kroppsdel.
    Andra gången var det samma sak, men den gången frågade hon inte alls.
    Jag tycker att en förlossning som man går igenom är nåt man måste styra över själv, det är din kropp, du som är utlämnad och det är för dig det ska kännas bra. Andra får lägga sina känslor åt sidan!

  • Äldre 3 Dec 13:02

    TS- Aldrig i livet att jag skulle vilja ha med min svärmor under förlossningen. Inte ens min mamma skulle få vara med och då har vi ett jättetajt förhållande.


     

  • Anonym
    Äldre 3 Dec 13:07

    Aldrig att min svärmor skulle få vara med och inte heller min egen mamma. Min amn räcker gott!

    RING INTE dem när ni ringer in så slipper ni ha henne där!

  • Reglem­entet
    Äldre 3 Dec 13:09

    Vad ska hon där att göra?


    *Kommersiellt budskap*
  • Äldre 3 Dec 13:16

    ahhh varfor maste folk komma till bb overhuvud taget??? kan dom inte respektera att man kanske behover lite lung och ro, de kan komma hem nar man ar hemma ist. Tycker alla bbn ska forbjuda besok overhuvudtaget sa slipper man ha dessa konversationerna. Herregud nar jag hade fott, hade jag sann foglossning att jag inte kunde rora mig och blodde ganska ordentligt, sa allt jag ville var bara att vara i fred. Men nej hela sambons slakt droser in och stannar inte bara en liten stund heller utan halva dan... urk vad jag inte orkade med det da...

  • Äldre 3 Dec 13:17

    och det var ju efterforlossningen..... skulle ALDRIG lata nagon vara med...kan en bm inte saga at henne att det inte ar lampligt eller nagot sa far de ta skullden for att hon inte fick medverka i det hela

  • busmam­ma
    Äldre 3 Dec 13:18

    Jag har bara läst TS, kanske har någon annan redan svarat liknande!

    Alltså, på förlossningen i mitt landsting FÅR ingen annan än födande mödrar och fäder komma in. Inte heller på BB efteråt. Besöksförbud helt enkelt, och så tror jag det är på de flesta ställen?

    Du kanske borde tala om det för din svärmor; hon kommer inte att bli insläppt!

Svar på tråden Svärmor..vara med under förlossning!! Orespekterad