• Anonym (Känsl­ig?)
    Äldre 2 Dec 21:24
    70223 visningar
    382 svar
    382
    70223

    Svärmor..vara med under förlossning!! Orespekterad

    Jag är nästan i mitten av min graviditet. När vi berättade för min svärmor att vi väntade barn blev hon jätte glad.


    (vilket jag tycker är jätte kul) Hon frågar sedan om hon får vara med på RUL, i o med att jag o sambon har varit på ett VUL och ett UL redan tyckte jag att det känndes okej att hon va med. Idag när jag pratade i telefon med henne kommer det fram att hon sagt till min sambo att hon vill vara med under själva förlossningen. Han ska tydligen ha svarat att han inte tror jag vill det, men hon säger att hon visst ska det, och att hon ska prata med mig om det.


    När jag pratar med henne så säger jag - NEJ, jag vill inte att du ska vara där, jag vill knappt ha min man där. Varpå hon svarar att hon vill vara ett stöd och cocha mig. Jag tackar då för erbjudandet IGEN och säger att det räcker med min man. Hon säger då får jag sitta utanför och vänta och direkt när bebisen är ute vill jag komma in. Jag försöker igen förklara att vi säkert kommer vilja vila ett par timmar kanske tom ett dygn innan besök..
    Hennes svar är att - ja med då får du vila, så får min son komma ut med mitt barnbarn till mig.

    Jag vill helt klart att hon tillsammans med mina föräldrar är den första som ska träffa bebisen, Jag älskar verkligen min svärmor. Men jag vill själv ringa när vi (jag) är redo och välkommna henne och mina föräldrar samtidigt..Är det fel?

    Är jag knäpp och överkänslig? Jag vill inte att hon ska sitta utanför...

    Min man tycker förövrigt att det vore konstigt om hon inte kände så, Och att "alla" vill träffa sitt nya barnbarn på en gång. Jag tycker att när jag talar om att jag inte vill ha henne där just då borde hon respektera detta.?!

    Jag vill inte ha någon sympati...utan era åsikter om jag är överkänslig eller om jag reagerar normalt?

  • Svar på tråden Svärmor..vara med under förlossning!! Orespekterad
  • elink
    Äldre 3 Dec 15:21

    ett tips från en med påstridig mamma. ring inte förrän det är klart. och att hon skulle komma till förlossningen eller BB behöver du inte oroa dig för för de flesta sjukhus har besöksförbud för andra än den närmaste familjen. när min tvåa skulle födas hade vi först lite svårt att få tag på barnvakt till sonen, ringde förlossningen om det skulle vara ok att mina man tog hand om honom i koridoren, men nej, det gick inte. bara partner eller doula inne på förlossningen. min mamma kom till slut och tog honom den dagen tvåan föddes och det var bra. då hade hon en uppgift. annars hade hon nog hängt på låset på förlossningen och velat träffa oss på en gång.

    så som sagt, ge henne en uppgift i samband med barnafödandet, så hon känner sig viktig. men sätt sen en gräns, för tro mig, man känner sig som överkörd av en ångvält efter en förlossning och vill mest amma å sova. så även om mamma/svärmor parkerar dig i soffan å du inte behöver lyfta ett finger när de är där så är det påfrestande ändå. stå på dig. det är DIN förlossning och DU som skall återhämta dig!

  • Äldre 3 Dec 15:24

    Prata med eran BM på mvc, och vill du inte ha henne så nej, det är du som ska föda och inte din man så han borde förstå dig mer, iaf lyssna. Och säg på förlossningen / BB att ni absolut inte ska ha besök, det gjorde jag försent... och det är inte roligt att ha folk man inte vill ha timmar efter att man fött.

  • Äldre 3 Dec 15:28

    Din man har rätt i att:


    Anonym (Känslig?) skrev 2010-12-02 21:24:54 följande:
    Min man tycker förövrigt att det vore konstigt om hon inte kände så, Och att "alla" vill träffa sitt nya barnbarn på en gång.
    Men att hon känner så är inte detsamma som att hon måste få göra som hon vill, annars... ja, vad? Blir hon allvarligt sjuk? Vore det en kränkning?
    Jämför med allt annat i livet som man vill och känner; inte katten får vi vår önskan igenom jämt!

    Du gör fullständigt rätt i att sätta ner foten när det gäller en så stor och viktig händelse i ditt liv. Ja, makens liv också förstås, men det är inte han som föder barn - det är du!
    Så du kan helt ensam bestämma om du vill ha med gud o hans faster eller vara helt ensam utan en enda anhörig/vän.
    Det är DU som bestämmer helt enkelt!
    ~ d/f♀nov-85, ♂apr-87, ♀nov-88, ♂jun-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • Anonym
    Äldre 3 Dec 15:34

    Hon har inte ett skit på förlossningen att göra, där jag ska föda får inte vem som helst komma in, hoppas det är så hos er också, kolla upp det så vet du om du är säker pga av det iallafall..för där jag ska föda får inte ens syskonen komma in och när man kommer upp till bb får inte ens syskon komma in pårummen längre, fick dom förut men nu får dom bara stanna utanför...

    Oavsett vad hon vill så är det ni/du som bestämmer, självklart så ska inte hon sitta som en hök o vakta utanför, detta kan medföra enorma konsekvenser om du känner redan nu att du måste vakta ditt barn för att du ska få bestämma som du vill.
    Hon får finna sej i att ni säger till när ni är redo för besök hemma, är det ditt första barn så se till att stanna på bb ett tag så du slipper ruschen hemma.

    Jag har problem med svärföräldrar som bara kommer hem när man fått barn utan att ens ringa o fråga först, men tack o lov så propsar dom iallafall inte på att springa inne på förlossningen, tala inte om för din svärmor när det är dags utan det får hon veta efteråt när det är klart, svara heller inte i telefon hemma sista tiden, då vet hon inte om ni inte är hemma bara eller om ni har åkt in...

  • Äldre 3 Dec 15:38

    Där jag födde var det inte tillåtet med besök. Bara pappa och syskon fick komma in! Ring efter att bebisen är ute tycker jag :)

  • Här och nu
    Äldre 3 Dec 15:38
    Mamsie skrev 2010-12-03 15:28:50 följande:
    Din man har rätt i att:Men att hon känner så är inte detsamma som att hon måste få göra som hon vill, annars... ja, vad? Blir hon allvarligt sjuk? Vore det en kränkning?
    Jämför med allt annat i livet som man vill och känner; inte katten får vi vår önskan igenom jämt!

    Du gör fullständigt rätt i att sätta ner foten när det gäller en så stor och viktig händelse i ditt liv. Ja, makens liv också förstås, men det är inte han som föder barn - det är du!
    Så du kan helt ensam bestämma om du vill ha med gud o hans faster eller vara helt ensam utan en enda anhörig/vän.
    Det är DU som bestämmer helt enkelt!
    Jag känner också så att jag vill se varenda bebis så fort mamman fått kläder på sig, men förstår att det inte alltid är lämpligt.
  • Anonym
    Äldre 3 Dec 15:40

    Svärmor av svensk härkomst?

  • dec201­0
    Äldre 3 Dec 15:41

    Har bara läst trådstarten.

    Vi har förbud på sjukhuset för utomstående inne på bb o förlossning. Bara syskon och föräldrar till barnet som är välkomna.

    Jag älskar med min svärmor, men skulle inte vilja att varken hon eller mamma eller nån annan än min sambo skulle vara i närheten. Vill inte ha nån annan i närheten i början av förlossningsarbetet hemma heller.

    Tycker det är jobbigt redan nu bland folk när jag har ont av fogar och annat. Och ännu värre då när man är i ett sånt utsatt läge.

    Detta är vårt första barn = Jag har ingen aning om hur jag kommer vara, hur jag kommer må. Är juinte säkert de är samma oavsett. Men annars hade man ju haft ett hum.

    Vi har sagt att vi hör av oss när vi känner att det är ok med besök och att vi skckar ett mms till de närmsta så de iallafall får se vårt hjärta.

  • Äldre 3 Dec 15:42

    Nejnej, du är inte överkänslig! På förlossningen ska bara mamman, mammans eventuella partner och de som mamman vill ha där vara!

    Skullde aldrig i livet ha med min svärmor på förlossningen, och då har jag alls inget emot henne eller så. Det är min och min mans upplevelse som ingen annan har med att göra!

    Nä, säg till din man att prata allvar med sin mamma, det är ERT barn, och hon får gott vänta på att bli inbjuden. Bebisen har ju varit med om en jättestor händelse, det är inte helt enkelt och smärtfritt att födas, så det är ju inte bara du som behöver lugn och ro, det behöver bebisen också!

  • Lilla fröö
    Äldre 3 Dec 15:45
    Anonym (Känslig?) skrev 2010-12-02 21:24:54 följande:

    Jag är nästan i mitten av min graviditet. När vi berättade för min svärmor att vi väntade barn blev hon jätte glad.


    (vilket jag tycker är jätte kul) Hon frågar sedan om hon får vara med på RUL, i o med att jag o sambon har varit på ett VUL och ett UL redan tyckte jag att det känndes okej att hon va med. Idag när jag pratade i telefon med henne kommer det fram att hon sagt till min sambo att hon vill vara med under själva förlossningen. Han ska tydligen ha svarat att han inte tror jag vill det, men hon säger att hon visst ska det, och att hon ska prata med mig om det.


    När jag pratar med henne så säger jag - NEJ, jag vill inte att du ska vara där, jag vill knappt ha min man där. Varpå hon svarar att hon vill vara ett stöd och cocha mig. Jag tackar då för erbjudandet IGEN och säger att det räcker med min man. Hon säger då får jag sitta utanför och vänta och direkt när bebisen är ute vill jag komma in. Jag försöker igen förklara att vi säkert kommer vilja vila ett par timmar kanske tom ett dygn innan besök..
    Hennes svar är att - ja med då får du vila, så får min son komma ut med mitt barnbarn till mig.

    Jag vill helt klart att hon tillsammans med mina föräldrar är den första som ska träffa bebisen, Jag älskar verkligen min svärmor. Men jag vill själv ringa när vi (jag) är redo och välkommna henne och mina föräldrar samtidigt..Är det fel?

    Är jag knäpp och överkänslig? Jag vill inte att hon ska sitta utanför...

    Min man tycker förövrigt att det vore konstigt om hon inte kände så, Och att "alla" vill träffa sitt nya barnbarn på en gång. Jag tycker att när jag talar om att jag inte vill ha henne där just då borde hon respektera detta.?!

    Jag vill inte ha någon sympati...utan era åsikter om jag är överkänslig eller om jag reagerar normalt?


    Jag tycker att du reagerar normalt! Vem sjutton vill ha svärmor med under förlossningen? Ens mamma är väl okej om inte barnets pappa är med. Efter en förlossning vill man väl vila upp sig och lära känna sitt barn, få igång amningen, m.m. Jag skulle själv bli GALEN om min svärmor höll på så där! Kram till dig TS!
Svar på tråden Svärmor..vara med under förlossning!! Orespekterad