• Anonym (Känslig?)

    Svärmor..vara med under förlossning!! Orespekterad

    Jag är nästan i mitten av min graviditet. När vi berättade för min svärmor att vi väntade barn blev hon jätte glad.


    (vilket jag tycker är jätte kul) Hon frågar sedan om hon får vara med på RUL, i o med att jag o sambon har varit på ett VUL och ett UL redan tyckte jag att det känndes okej att hon va med. Idag när jag pratade i telefon med henne kommer det fram att hon sagt till min sambo att hon vill vara med under själva förlossningen. Han ska tydligen ha svarat att han inte tror jag vill det, men hon säger att hon visst ska det, och att hon ska prata med mig om det.


    När jag pratar med henne så säger jag - NEJ, jag vill inte att du ska vara där, jag vill knappt ha min man där. Varpå hon svarar att hon vill vara ett stöd och cocha mig. Jag tackar då för erbjudandet IGEN och säger att det räcker med min man. Hon säger då får jag sitta utanför och vänta och direkt när bebisen är ute vill jag komma in. Jag försöker igen förklara att vi säkert kommer vilja vila ett par timmar kanske tom ett dygn innan besök..
    Hennes svar är att - ja med då får du vila, så får min son komma ut med mitt barnbarn till mig.

    Jag vill helt klart att hon tillsammans med mina föräldrar är den första som ska träffa bebisen, Jag älskar verkligen min svärmor. Men jag vill själv ringa när vi (jag) är redo och välkommna henne och mina föräldrar samtidigt..Är det fel?

    Är jag knäpp och överkänslig? Jag vill inte att hon ska sitta utanför...

    Min man tycker förövrigt att det vore konstigt om hon inte kände så, Och att "alla" vill träffa sitt nya barnbarn på en gång. Jag tycker att när jag talar om att jag inte vill ha henne där just då borde hon respektera detta.?!

    Jag vill inte ha någon sympati...utan era åsikter om jag är överkänslig eller om jag reagerar normalt?

  • Svar på tråden Svärmor..vara med under förlossning!! Orespekterad
  • viseversa

    ha,ha skulle min svärmor kräva en sån sak skulle jag säga "skit på dig" till henne. ALDRIG att jag skulle vilja ha henne med på MIN förlossning. Då ska BARA min sambo och bm vara närvarande.

    Om jag inte ens vill ha min egna mamma med VARFÖR skulle då svärmor få närvara? Det är JAG som ska föda barn och det är JAG som ska känna mig trygg och det skulle jag inte göra om jag hade svärmor som glodde på mig när jag hade värkar eller krystade. Nej fy aldrig säger jag!

    Att hon skulle bli sur skulle jag skita fullständigt i. Det är hennes förlust inte min. Jag tänker inte ändra på det jag bestämt och vill för NÅGON annan. Speciellt inte när det gäller en sån sak som att föda barn. 

  • annbom
    m med tre stjärnor skrev 2010-12-04 07:13:52 följande:
    jag har fyra barn och samtliga gånger (tre olika sjukhus) har det varit strikt besöksförbud och enbart pappan har fått vara där öht.
    Besök på förlossningen verkar helt galet, undrar om det ens är tillåtet....

    Låt henne säga vad hon vill och vägra sedan, man har riktigt starka  åsikter direkt efter förlossningen;)
    När jag fick mitt femte barn så kom alla syskonen på förlossningen efteråt så visst är det tillåtet. Att följa med som en andra stödperson är också tillåtet. Hur skulle annars en Dola kunna vara med.
    Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • marla333
    m med tre stjärnor skrev 2010-12-04 07:13:52 följande:
    jag har fyra barn och samtliga gånger (tre olika sjukhus) har det varit strikt besöksförbud och enbart pappan har fått vara där öht.
    Besök på förlossningen verkar helt galet, undrar om det ens är tillåtet....

    Låt henne säga vad hon vill och vägra sedan, man har riktigt starka  åsikter direkt efter förlossningen;)
    när jag var inne på bb så var det oxå besöksförbud. jätteskönt! kolla upp hur det är där du ska föda. stod stora skyltar utanför och inne vid receptionen. svårt att missa om man som besökare kommer dit =P
    tror vi fick ringa på en ringklocka för att komma in, så de hade nog inte släppt in en om man inte skulle föda eller var pappa... 
  • Anonym (irriterad)

    TS, Du överdriver verkligen inte!
    En förlossning är det mest intima man kan vara med om och det teamwork man upplever tillsammans är helt otroligt (eller kan vara det iallafall)! Hon behöver inte alls vara med eller ens sitta utanför och vänta! 
    Måste hon få veta när ni åker in till förlossningen?

    Jag har inte läst alla inlägg men jag tycker att det är ett bra råd att tala om (eller till och med skriva in i förlossningsplanen om du ska skriva en sådan) att ingen får besöka eller få information via telefon - Om du har en mapp som du ska ta med till förlossningen och inte ska skriva en förlossningsplan så skriv en postIt lapp! Blir det en stressig förlossning är det lätt att glömma att säga till!

    Lycka till och för tusan - stå på dig!!

  • Anonym (Känslig?)

    Vissa av er har skrivit att varken min man eller svärmor respekterar mig. Min man sa till henne att han visste att jag skulle säga nej. Och jag tror att han förstår och stöttar mig i det.


    Jag känner väll att problemet är att han verkade tycka att det var helt okej att hon skulle sitta utanför och vänta. Och direkt när bebisen är ute rycka mitt barn ur mina armar för att gå ut så att hon får träffa sitt barnbarn.


    Misstolka mig inte, men jag är jätte glad över att min svärmor redan känner så stor kärlek till barnet. Min man och jag har varit tillsammans i 6 år och detta blir hennes första barnbarn. Så som flera av er skriver..Jag FÖRSTÅR varför hon vill vara med,varför hon vill vänta utanför. Det som är jobbigt är att de inte verkar förstå mig.


    Jag talade om för sambon att sitter hon utanför kommer jag att må dåligt och känna mig stressad. Men han svarade bara att jag kan inte låta mig bli stressad av att någon sitter utanför. Jag tror dessutom att han känner att han inte kan bestämma om hon får sitta utanför eller ej,..utan att det måste vara hennes val.


    Efter mig och mannen, när vi landat efter förlossningen förutsatt att allt går bra och bebisen mår bra vill jag att svärmor och mina föräldrar kommer på besök samtidigt, antingen på BB eller när vi har kommit hem.


    Men det skulle kännas jätte jätte fel för mig att säga till "min" familj att jag vill att ni väntar med att komma, att jag ringer dom. Och sedan får svärmor träffa H*n en timme gammal bara för att hon inte respekterat min önskan.


    Mannen verkade tycka att det va konstigt när jag sa att mina föräldrar aldrig kommer sitta utanför och vänta.


    Jag gillade hur någon skrev, att barnet har inget bäst före datum. Den kommentaren kanske jag måste använda för att få henne att förstå.


    Om en vecka Ska hon vara med på RUL, ska nog prata med henne efter det!!!


     


    TACK!!!!!!!

  • annroll

    Haha, hade jag aldrig gått med på! 
    Jag har själv sagt till mina föräldrar som ska passa våra hundar att de får åka härifrån innan jag kommer hem o sen får de komma tillbaka när jag är redo o vi känner att familjen har anpasssat sig till den nya familjemedlemmen.
    Jag tycker helt ärligt synd om dig TS men här måste du stå på dig, för det är fkt du som ska genomgå en förlossning o sen kanske ha ont, eventuella problem med amning osv. Stå på dig! DU bestämmer.
    Stor kram! 

  • stjärna2

    jag hade samma problem med min farmor, och det är bara att sätta ned foten, det är först och främst din och din mans barn.. dom andra är välkomna när man som nybildad familj är redo för det....
    det va ett jävla lipande och tjötande, men jag gav mig Aldrig!!
    samma sak nu med andra barnet, hon vill flytta hem till oss för vi inte kan hantera detta själva och ingen kan bli en sååååå bra mamma som hon va.... sätt en fot i kärringens arsle och säg att hon är välkommen när NI bjuder in henne och inte innan......
    för min del har det varit hårt mot hårt som gäller.... 

    många kramar och lycka till med allt <3 

  • Anonym (Känslig?)

    Har idag visat sambon tråden. Han läste det jag skrivit och jag visade honom 3 av era inlägg som jag tyckte var otroligt bra.


    Efter kramade han om mig och sa att hon är välkommen när vi känner oss redo, tidigast dagen efter!!
     Åhhå vilken lättnad, nu vet jag till 100% att jag och mannen spelar på samma plan halva.

    Dock kommer vi inte ha någon diskussion med henne, tar hon upp det igen kommer vi prata med henne, gör hon det inte kommer vi vara övertydliga och informera henne om detta ca en månad innan BF,
    Men vi kommer även berätta att hon blir den första som får veta att h*n har anlänt och tillsammans med mina föräldrar är hon den första som är välkommen att träffa bebis!!

    Tack för all styrka, alla råd och tips!!!

    kramar!

  • vivianne

    Har ni varit opå studiebesök på ert BB än? I Malmö och Lund finns det inget väntrum eller liknande på förlossningen utan där hade svärmor fått sitta i trapphuset. Med besöksförbud som båda de är det också dit din man hade fått ta barnet, en timme gammal. Tror inte han är så sugen på att dra ut sin nyfödde i ett dragigt trapphus. Dessutom är personalen väldigt mån om att man ska försöka amma osv första timmarna så det är ytterligare ett praktiskt problem.

    Har ni liknande förhållanden på förlossningsavdelningen i er stad så löser kanske problemet lite sig själv då både svärmor och man inser hur orimligt det är att sitta där och vänta ett dygn eller så.

    Bättre att få se sitt första barnbarn i trevligare miljöer än att tvunget skulla titta första timmarna.

  • Kelly1994

    Men du vet ju själv att du inte överreagerar.


    Hon får komma när du säger att det är okej. PUNKT SLUT.

Svar på tråden Svärmor..vara med under förlossning!! Orespekterad