• Anonym (Johan­na)
    Äldre 12 Dec 14:50
    11181 visningar
    8 svar
    8
    11181

    Skola i annan kommun!

    Vi bor på landet precis i utkanten av en kommun, bara några hundra meter från gränsen. Den närmsta skolan och förskolan ligger i grannkommunen endast fem minuter ifrån oss medan den närmsta skolan och förskolan i vår egen kommun ligger mer än en kvart bort. Hur ser reglerna ut när det gäller placering på skola inom en annan kommun? Vi vill verkligen att våra barn ska gå i grannkommunen av en mängd skäl förutom det uppenbara - avståndet. Vore väldigt tacksam för svar!

  • Svar på tråden Skola i annan kommun!
  • gladar­e
    Äldre 12 Dec 17:18
    #1

    Då det är olika i kommunerna så är väl det enklaste att ringa just din o fråga om de villo är beredda att betala för att dina barn går i grannkommunen?

  • Anonym (du bestäm­mer)
    Äldre 12 Dec 18:03
    #2

    Du har rätt att sätta dina barn i vilken skola du vill i vilken kommun du vill. Din kommun måste betala enligt lag.
    Sen är det ju inte helt säkert att det finns plats på skolan du vill ha, men det är ju en annan sak!

    Det enda du behöver göra är att anmäla barnen och om de kommer in på skolan i grannkommunen behöver du inte göra mer. Skolan & din kommun fixar resten sinsemellan.

  • Anonym
    Äldre 13 Dec 12:19
    #3
    Anonym (du bestämmer) skrev 2010-12-12 18:03:08 följande:
    Du har rätt att sätta dina barn i vilken skola du vill i vilken kommun du vill. Din kommun måste betala enligt lag.
    Sen är det ju inte helt säkert att det finns plats på skolan du vill ha, men det är ju en annan sak!

    Det enda du behöver göra är att anmäla barnen och om de kommer in på skolan i grannkommunen behöver du inte göra mer. Skolan & din kommun fixar resten sinsemellan.
    det är inte alls säkert.

    Jag vill att mina barn ska gå i grannkommunen för att jag ska slippa åka 4 mil till skolan istället för 15 min till närmaste. Det går inte, för hemkommunen vägrar betala för att barnen ska gå i en annan skola.
  • Anonym (Johan­na) Trådstartaren
    Äldre 13 Dec 14:27
    #4
    Anonym skrev 2010-12-13 12:19:59 följande:
    det är inte alls säkert.

    Jag vill att mina barn ska gå i grannkommunen för att jag ska slippa åka 4 mil till skolan istället för 15 min till närmaste. Det går inte, för hemkommunen vägrar betala för att barnen ska gå i en annan skola.
    Kan man inte betala själv om kommunen vägrar?
  • Anonym
    Äldre 13 Dec 15:16
    #5
    Anonym (Johanna) skrev 2010-12-13 14:27:22 följande:
    Kan man inte betala själv om kommunen vägrar?
    vet du vad det kostar att ha ett barn i skolan?

    jag tror att det är 85000 kr/termin om jag inte läst av tabellen fel.
  • Anonym (du bestäm­mer)
    Äldre 13 Dec 16:21
    #6
    Anonym skrev 2010-12-13 12:19:59 följande:
    det är inte alls säkert.

    Jag vill att mina barn ska gå i grannkommunen för att jag ska slippa åka 4 mil till skolan istället för 15 min till närmaste. Det går inte, för hemkommunen vägrar betala för att barnen ska gå i en annan skola.
    Jo, det är helt säkert.

    Enligt skollagen har du rätt att välja vilken skola du vill till dina barn och din kommun måste betala. Om din kommun vägrar så ska du definitivt överklaga. Om du har rimliga skäl att välja em viss skola så kan inte din kommun motsätta sig det.

    kolla in skolverkets hemsida! Finns massor med bra info. Kommunerna har ingen koll på något, man måste själv kolla upp allt och kräva det man har rätt till.
  • Anonym (I samma sits)
    Äldre 1 Mar 22:33
    #7

    Hur gick det?

  • Anonym (I samma sits)
    Äldre 1 Mar 22:33
    #8

    Hur gick det?

Svar på tråden Skola i annan kommun!