• Äldre 16 Dec 15:33
    4168 visningar
    48 svar
    48
    4168

    Teistisk skala, var hamnar du?

    I en annan tråd kom den här skalan på tal och jag tänkte att jag skulle kolla hur det lågt till här på FL. Skalan kommer från Richard Dawkins bok The God Delusion (på svenska, Illusionen om Gud) och handlar om hur mycket troende man är.

    Notera att denna skala här i tråden handlar om Gud, det vill säga den monoteistiska gudsbild som främst återfinns i judendom, kristendom och islam. Om du tror på någon/någon andra gudar så är det irrelevant här, det jag vill veta är vad du tror om just den guden.

    Det är alltså frågan om den Gud som har skapat universum, människor, djuren, växterna och så vidare och som håller koll på oss genom sin allsmäktighet och sitt allvetande. Kort sagt det man vanligtvis menar med Gud när man skriver ordet med versal i början.

    Här är skalan, läs igenom och ta det som passar bäst och skriv i tråden om du vill:

    1. Strong theist. 100 per cent probability of God. In the words of C. G. Jung, ‘I do not believe, I know.’
    2.
    Very high probability but short of 100 per cent. De facto theist. ‘I cannot know for certain, but I strongly believe in God and live my life on the assumption that he is there.’
    3.
    Higher than 50 per cent but not very high. Technically agnostic but leaning towards theism. ‘I am very uncertain, but I am inclined to believe in God.’
    4.
    Exactly 50 per cent. Completely impartial agnostic. ‘God’s existence and non-existence are exactly equiprobable.’
    5.
    Lower than 50 per cent but not very low. Technically agnostic but leaning towards atheism. ‘I don’t know whether God exists but I’m inclined to be sceptical.’
    6.
    Very low probability, but short of zero. De facto atheist. ‘I cannot know for certain but I think God is very improbable, and I live my life on the assumption that he is not there.’
    7
    . Strong atheist. ‘I know there is no God, with the same conviction as Jung "knows" there is one.’

    Här på svenska:

    1. Stark teist. Person som anser att Gud existerar till 100 %. "Jag tror inte, jag vet."
    2. Mycket hög sannolikhet att Gud existerar, men inte 100 %. De facto teist. "Jag vet inte säkert, men jag har en stark gudstro och baserar mitt liv på att han finns."
    3. Mer än 50 %. Tekniskt sett agnostiker, men lutar åt teismen. "Jag är väldigt osäker, men jag är benägen att tro på Gud."
    4. Exakt 50 %. Fullständigt opartiskt agnostiker. "Guds existens och ickeexistens har exakt lika hög trovärdighet."
    5. Mindre än 50 %. Tekniskt sett agnostiker, men lutar åt ateismen. "Jag är väldigt osäker, men jag är benägen att vara skeptisk."
    6. Mycket låg sannolikhet, men inte noll. De facto ateist. "Jag vet inte säkert, men jag anser att det är mycket osannolikt att Gud finns och baserar mitt liv på antagandet att han inte gör det.
    7. Stark ateist. "Jag vet att det inte finns någon Gud, med samma säkerhet som ettan vet att det finns en."


    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Teistisk skala, var hamnar du?
  • Äldre 16 Dec 17:08
    #1

    7             

  • Äldre 16 Dec 17:23
    #2

    Ah, jag skulle vilja ha en blandning av 5 och 6. Ateist men lutar åt agnostiker. Röstade på 5 eftersom det trots allt kändes bäst.


    Ung mamma och 'hemmafru' i London: tahirafaye.blogspot.com
  • Rochef­ort 10
    Äldre 16 Dec 17:28
    #3

    En klar 6:a.

    De som bestämt hävdar att de vet någonting tenderar att sällan ändra sin uppfattning, trots att de har motbevisats. Jag hoppas att jag är mer öppen än så.
    Dessutom lever jag som att ingen gud existerar, men tills vi hittar något som kan bevisa en högre existens eller brist på sådan kan man ju faktiskt aldrig veta.

  • Taggiz
    Äldre 16 Dec 17:33
    #4

    En klart tvåa. Genom att jag tror så kan jag inte veta. Men jag tror starkt.

  • Äldre 16 Dec 17:34
    #5
    Rochefort 10 skrev 2010-12-16 17:28:08 följande:
    En klar 6:a.

    De som bestämt hävdar att de vet någonting tenderar att sällan ändra sin uppfattning, trots att de har motbevisats. Jag hoppas att jag är mer öppen än så.
    Dessutom lever jag som att ingen gud existerar, men tills vi hittar något som kan bevisa en högre existens eller brist på sådan kan man ju faktiskt aldrig veta.
    Notera att undersökningen var ganska specifik ifråga om gudsbegreppet.
  • Rochef­ort 10
    Äldre 16 Dec 17:42
    #6
    SkåneP skrev 2010-12-16 17:34:51 följande:
    Notera att undersökningen var ganska specifik ifråga om gudsbegreppet.
    Jag noterade det, och har även läst The God Delusion. Men jag har ännu inte sett några bevis som egentligen motsäger någon guds existens även om jag tror att möjligheten till en sådan är närmast obefintlig.

    För övrigt så tänker jag att speciellt i gudsfrågor är det dem som sällar sig till den ena eller andra extrema alternativet (1:an eller 7:an i det här fallet) som jag själv upplever som extra fanatiska, och med det även mindre öppna för andra idéer.

    Den dagen någon presenterar ett bevis för Guds existens är jag beredd att ändra min uppfattning.
  • Äldre 16 Dec 17:58
    #7

    5,7  ungefär så jag röstade på en sexa. Dumt att blåförneka något som inte kan varken bevisas eller motbevisas. Gudsbegreppet har ingen stor inverkan på hur jag lever mitt liv, dock.


    Krupke, we've got problems of our own!
  • Äldre 16 Dec 18:02
    #8

    En 5:a. Funderade på 4, men 5 ligger närmare.

  • St August­ine
    Äldre 16 Dec 18:12
    #9

    En 6:a för min del. För mig finns inte Gud, men jag tänker inte gå runt och predika för de som tror.

  • mamzer
    Äldre 16 Dec 18:24
    #10

    Jag är generellt sett extremt oimponerad av Richard Dawkins, men när det kommer till the spectrum of theistic probability så har jag ganska få invändningar. Nu har jag inte tänkt igenom det här särskilt noga så jag ber om ursäkt om det verkar virrigt, men det jag spontant funderar över är hur relevant agnosticism är som ståndpunkt när det kommer till Guds existens. A/teism slår mig som en antingen/eller-proposition: antingen accepterar man påståendet att Gud existerar eller så gör man det inte. Hur mycket man tror att det går att säga om sannolikheten att Gud existerar är inte relevant: detta illustreras av att agnosticism i den här skalan inte går att särskilja från vare sig teism eller ateism. Man kan vara agnostiker i fråga om kunskap om Gud och i vad utsträckning en sådan är möjlig - men man är fortfarande teist i det att man har en Gudstro. Samma sak åt andra hållet, naturligtvis, i det att man kan vara agnostiker i fråga om kunskap om Gud men ändå avvisa påståendet att Gud finns. Jag skulle därför säga att position 4 i skalan blir meningslös, därför att agnosticism i det här fallet är säger något om kunskapsanspråket bakom en ståndpunkt, men det är ingen ståndpunkt i sig.

    I övrigt mäter skalan hur sannolikt man tror att det är att Gud existerar (eller?), och i det avseendet har jag inga invändningar. Det är bara position 4 som gnider mig lite mothårs.


    A minority is always compelled to think. That is the blessing of being in the minority. (Leo Baeck)
Svar på tråden Teistisk skala, var hamnar du?