• Äldre 20 Dec 17:03
    41495 visningar
    22 svar
    22
    41495

    Tar mjölk bort fårlukten från lammköttet?

    Vi har köpt ett helt lamm eftersom vi har så goda erfarenheter av det från restauranger. Men när jag själv ska tillaga det så stibker det får något så gruvligt och det förstör jätte mycket! Jag har hört att man kan göra sig av med viltsmak från vilt genom att lägga det i mjölk ett dygn. Någon som vet om det fungerar med lammkött också och om det tar bort lukten?

  • Svar på tråden Tar mjölk bort fårlukten från lammköttet?
  • Äldre 21 Dec 16:02
    #1

    Ingen som kan sånt här? Vi har en massa, massa lamm hemma och det är jätte jätte synd att slänga. :(

  • Watchb­itch
    Äldre 21 Dec 19:55
    #2

    Inte ska du behöva slänga.. Känns det på smaken också? Har du provat med mjölk? Om du fryser det först och sen tillagar, luktar det lika mycket? Blev nyfiken då vi funderat på att köpa ett halvt lammSkrattande

  • Äldre 22 Dec 07:15
    #3
    Watchbitch skrev 2010-12-21 19:55:29 följande:
    Inte ska du behöva slänga.. Känns det på smaken också? Har du provat med mjölk? Om du fryser det först och sen tillagar, luktar det lika mycket? Blev nyfiken då vi funderat på att köpa ett halvt lammSkrattande
    Inte så mycket på smaken faktiskt men luktar - det gör det! Japp har fryst och sen tillagat. Har hört att mjölk tar bort viltsmak ur ex älg och kanin. Kanske funkar på lamm ock så jag ska nog testa. Alla är vi olika. Ditt lamm kanske inte smakar eller luktar så mycket som vårt.
  • Äldre 22 Dec 07:29
    #4

    Men varför tilllaga lamm om du inte vill att det ska smaka lamm?


    T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • Äldre 22 Dec 07:58
    #5

    När det luktar får om lammet så har dom misslyckats vid slakten, man ska väl absolut inte röra vid köttet när man tagit i pälsen..


    Jag hade reklamerat köttet

  • Oleann­a
    Äldre 22 Dec 08:03
    #6

    När man lagar lamm så är det ju först och främst kryddor som bidrar till den goda smaken och ja lamm luktar  lite när det är rått.
    Får luktar ännu värre.
    Och som Cocine säger så kan felhantering vid slakt förstöra ett lamm.
    Jag fick det problemet med gris då en halv gris luktade urin. Jag reklamerade det. 

  • Äldre 22 Dec 08:04
    #7

    Jag håller med ovanstående. Det ska absolut inte lukta får/ull eller smaka någonting som påminner om "kofta". Då är det felslaktat.

  • Äldre 22 Dec 08:08
    #8

    Om du vill kan du även prova skära bort allt fett innan då det också kan ge mer "ull"smak.

  • Buspoj­karna
    Äldre 22 Dec 08:10
    #9

    anledningen till att lamm kan smaka får och lukta får är att slaktaren varit slarvig och dragit fårets päls emot köttet. Skitsvårt att få det bra då och jag skulle kasta det.

    Detta var i alla fall vad den gamla erfarna slaktaren sade till oss när vi slaktade våra får.

  • Oleann­a
    Äldre 22 Dec 08:20
    #10

    Måste säga att jag aldrig har haft ullsmak på mitt lammkött.
    Har bara upplevt det en gång när jag var bjuden till en väninna som kryddade enbart med vitpeppar.
    Har ni köpt lammet från en bra slaktare?
    Får jag fråga hur mycket det vägde om det verkligen var ett lamm. Min far vägrar att köpa om den väger mer än 12 kg för i hans ögon är det inga lamm längre och smaken blir mer utpräglad.
    På våran saluhall säger de att lamm  väger 18 kg vilket är lite väl mycket. 

Svar på tråden Tar mjölk bort fårlukten från lammköttet?