• Saturos

    Jag är adopterad och vill berätta för er om de problem jag själv haft.

    Hej allihoppa! Jag är själv adopterad från Asien och är nu vuxen och jag vill gärna berätta för er som är intresserade av att adoptera eller som redan har adopterat om mina egna livserfarenheter.

    Adoptioner kan tyckas vara något trevligt och bra för barnen men man ignorerar då en rad problem som adoptioner medför och de psykologiska problem de adopterade oundvikligen kommer gå igenom under deras liv.

    När jag var yngre tänkte jag på det varje dag, VARFÖR lever jag? Varför existerar jag? Jag hade ju övergivits av min egna familj, blivit bortkastad av min egna mamma och pappa, man känner att det var ett form av misstag att man ens föddes.

    Det blir ännu jobbigare om man adopterar barn från länder där folk ser helt annorlunda ut, för då får man problem med ännu fler mentala saker som att man ser helt annorlunda ut från de övriga barnen även fast man är likadan i sättet som dem.

    Man går runt med sina adoptivföräldrar, innerst inne vet man att de inte är ens riktiga föräldrar, jag kommer än idag fortfarande ihåg när jag var liten och undrade över varför jag såg annorlunda ut från mina föräldrar när alla andra barn såg ut som deras föräldrar. Jag frågade då min adoptiv pappa: Varför ser jag inte ut som dig? Varför ser jag inte ut som de andra barnen? Det var då de försökte berätta allting, att jag egentligen inte var deras egna barn utan att jag föddes i ett land långt borta och att mina föräldrar inte kunde behålla mig så de gav bort mig till dem men att de älskade mig som att jag var deras egna barn. Jag uppskattar mina adoptiv föräldrars ärlighet men den dagen kommer jag alltid ihåg för då öppnades det för första gången för mig att jag alltid kommer vara främmande och annorlunda från de andra ''normala'' barnen.

    Jag tycker därför verkligen föräldrar borde tänka noga för sig innan de adopterar, de måste känna av att de kan få de adopterade att känna att de verkligen är deras son/dotter och att de är önskade och älskade. De måste även känna av om staden eller byn de bor i är tillräckligt öppen och tolerant för att inte ge deras adoptiv-barn år av rasistisk mobbning och utfrysning.

    Det är tveksamt om internationella adoptioner borde existera på en högre nivå, utan det borde ses som en sista utväg för även de adopterade som till ytan kan anses vara lyckliga har djupa problem inom sig, och dessa problem kommer förr eller senare att visa sig för dem själva.

    Som adopterad lever man i en enda stor identitskris ända sedan dagen man föds. Man frågar sig ständigt; Var håller jag hemma? Varför existerar jag? Var är mina riktiga föräldrar? Varför övergav de mig?

    Det kan vara svårt för de som inte har detta bagage med sig att förstå hur man känner sig som adopterad men det är verkligen ingen fin känsla...det största problemet är ändå att man alltid djupt inom sig vet att det var ett misstag att man ens föddes, man kastades bort som skräp av sina riktiga föräldrar. Och vet man detta kan man aldrig bli lycklig på riktigt tror jag. Det kommer alltid finnas kvar inom en, även om jag flyttar tillbaka till Korea så kommer jag aldrig bli riktigt lycklig eftersom jag vet att hela min existens bara var ett misstag och aldrig borde hänt.

    Det har ju visat sig i undersökningar att adopterade rätt ofta och är olyckliga och det bygger mycket på dessa existensiella frågor som kommer komma upp för alla adopterade.

    Det är flera olika problem som når den adopterade under sin uppväxt, man har bagaget att man var oönskad och bortslängd av sina riktiga föräldrar i sig tillsammans med att man vet att man inte passar in någonstans. Man passar inte in där man bor då man aldrig kan bli en riktig svensk på grund av utseendet och man kommer inte passa in i sitt hemland på grund av att man inte är uppvuxen där med de normer som finns där och språket och så vidare.

    Jag erkänner själv; Jag är inte lycklig och har egentligen aldrig varit det och jag har haft kontakt med massvis med andra adopterade från Afrika och Asien som delar dessa känslor med mig och som haft samma psykologiska problem.

    Allt detta har fått mig att tänka att internationella adoptioner är av ondo och borde ses som en sista utväg för alla inblandade parter. Även om adoptivföräldrarna är goda människor som behandlar en som om man var ens riktiga barn kommer man aldrig egentligen ifrån att det enbart är en illussion, man är ju INTE deras barn. Man är egentligen ingenting annat än en oönskad produkt som egentligen aldrig skulle fötts som slängdes bort som skräp av ens riktiga föräldrar. Hur kan man någonsin innerst inne vara lycklig när man vet att hela ens existens var ett misstag av naturen?

    Jag har själv forskat i mitt ursprung en del och har fått sanningen berättat för mig; man fann mig i en papperskorg som en liten bebis, sedan lämnades jag in i ett barnhem och lades upp för adoption. Det är alltså vad jag är, enligt mina egna föräldrar: Skräp, jag betydde lika mycket för min mamma som en påse skräp betyder för henne...

    Jag vill inte vara elak mot er som är intresserad av detta, det är enbart mina och en del andras erfarenheter men jag vill bara att ni inte gör samma misstag som jag själv levt med så att era barn växer upp med samma problem som jag själv gjorde, det är allt.

  • Svar på tråden Jag är adopterad och vill berätta för er om de problem jag själv haft.
  • Saturos
    villsågärna38 skrev 2010-12-31 21:51:42 följande:
    En fråga bara, var i landet är du uppvuxen? Tycker att du är så oerhört hård mot dig själv. Varför skulle det vara skämmigt att tala om känslor? Vem tycker det på 2000-talet? Nej, jag håller med Martina1 - flytta till någon av Sveriges storstäder om du inte trivs. Välj hur du vill leva, skapa ditt eget liv och din framtid. Den enda som kan förändra hur du har det är du - se det som en möjlighet!! Det finns många som mår dåligt och har haft det tufft, oavsett om man är adopterad eller inte, men man kan göra något åt det om man vill, jag lovar!
    Jag bor i ett mindre samhälle i Norrland och här är folket inte lika moderna som i övriga Sverige troligen, här talar inga killar öppet om känslor utan man är bög eller fjolla om man gör det.

    Kanske bäst att flytta till en annan stad i framtiden där toleransen är högre, jag hoppas att jag kan bli lycklig, har inte varit det på länge nu.
  • villsågärna38
    Saturos skrev 2010-12-31 22:05:55 följande:
    Jag bor i ett mindre samhälle i Norrland och här är folket inte lika moderna som i övriga Sverige troligen, här talar inga killar öppet om känslor utan man är bög eller fjolla om man gör det.

    Kanske bäst att flytta till en annan stad i framtiden där toleransen är högre, jag hoppas att jag kan bli lycklig, har inte varit det på länge nu.
    Jag kommer själv ifrån norrland, förstår precis vad du menar. Jag flyttade när jag var 20, trivdes inte med det lilla inskränkta samhället även om det självklart finns många trevliga människor också. Rek dig att göra likadant. Testa Stockholm eller Göteborg, tror att du kommer att kunna skapa dig ett mkt bättre liv där bland människor som inte tycker att det är någon grej överhuvudtaget att du är adopterad ifrån Korea. Jag tror på dig, du fixar det här. Vi är många norrlänningar som startat om och skapat oss ett jättebra liv i "fjollträsk"
  • Thursday
    Saturos skrev 2010-12-31 22:01:49 följande:
    Men jag har inte riktigt bestämt än hur jag ska göra i framtiden, om jag ska fortsätta i Sverige eller pröva lyckan någon annanstans. Kanske bäst att lämna det lilla samhället jag bor i idag där jag är den enda icke vita och istället flytta till en större stad.
    Du kan ju göra precis det du gärna vill och som passar dig! Flytta till en större stad, flytta utomlands, flytta för all del till Korea! Men du, flytta _till_ något, försök inte fly från något som du borde bearbeta.

    Du vet... det finns så många upplevelser, så många varianter på allting. Jag har varit mobbad hela min uppväxt och hört både det ena och det andra elaka. Jag är inte heller svensk, och det är klart att man anspelat på det. Nu ser jag iofs svensk ut så folk som ser mig på gatan tror ju inte att jag är utlänning. Men om jag hade haft ett annat synsätt, en annan bakgrund...så kanske jag hade tolkat det som du gjort, vem vet?
  • Saturos
    ninagirrl skrev 2010-12-31 22:05:24 följande:
    Visst har jag stött på mobbning, visst har folk sagt saker som man blivit ledsen över. Men jag har kanske varit starkt och gått vidare. 
    Jag vet att det skulle vara svårare att växa upp i mitt ursprungslandet, för jag skulle ses som en oäkting. Jag skulle inte vara accepterad och min biologiska mor skulle blivit utfryst från familjen. Hon kanske skulle råka ut för dödstraff om hon behöll mig. Så Nej jag är glad att jag bor i Sverige.
    jag är inte andra klassens medborgare och kommer aldrig känna mig det!!!  
    Men om du och jag behandlats som en andra klassens medborgare, är inte vi det då?

    Jag är också en oäkting i mitt hemland medan jag är en främling i Sverige, det tråkiga för oss adopterade är att vi inte är riktigt hemma någonstans.

    Hur kom du över hatet? Hur kom du över de hatiska orden?
  • Saturos
    villsågärna38 skrev 2010-12-31 22:08:59 följande:
    Jag kommer själv ifrån norrland, förstår precis vad du menar. Jag flyttade när jag var 20, trivdes inte med det lilla inskränkta samhället även om det självklart finns många trevliga människor också. Rek dig att göra likadant. Testa Stockholm eller Göteborg, tror att du kommer att kunna skapa dig ett mkt bättre liv där bland människor som inte tycker att det är någon grej överhuvudtaget att du är adopterad ifrån Korea. Jag tror på dig, du fixar det här. Vi är många norrlänningar som startat om och skapat oss ett jättebra liv i "fjollträsk"
    Men vad bra då kan du jargongen här ;)

    Trevligt att du tror på mig :) Kanske fjollträsk inte är så illa som de säger här :D
  • Fru U
    Saturos skrev 2010-12-31 22:25:29 följande:
    Men om du och jag behandlats som en andra klassens medborgare, är inte vi det då?

    Jag är också en oäkting i mitt hemland medan jag är en främling i Sverige, det tråkiga för oss adopterade är att vi inte är riktigt hemma någonstans.

    Hur kom du över hatet? Hur kom du över de hatiska orden?
    Nej, varför skulle ni vara andra klassens medborgare? Man är medborgare, punkt.

    Jag känner några adopterade och de känner sig hemma i Sverige. De känner inget band med sitt födelseland, deras föräldrar är här.
    har ont i handen o skriver därför som en kråka - mobilsurf på fl suger
  • Saturos
    Fru U skrev 2010-12-31 22:30:29 följande:
    Nej, varför skulle ni vara andra klassens medborgare? Man är medborgare, punkt.

    Jag känner några adopterade och de känner sig hemma i Sverige. De känner inget band med sitt födelseland, deras föräldrar är här.
    Jag kände förr att Sverige var mitt hem men tyvärr gjorde folks hat att jag inte längre kunde känna så, jag hoppas kunna känna så igen i framtiden.
  • livet leker

    En fråga TS, jag har alltid sagt att dom som inseminerar ska ta en öppen donator så barnet kan få reda på sina rötter, annars är det lätt att känan sig "rotlös" -jag har hört från många adopterade att det är viktigt. Tycker du det?

  • Fru U
    Saturos skrev 2010-12-31 22:35:55 följande:
    Jag kände förr att Sverige var mitt hem men tyvärr gjorde folks hat att jag inte längre kunde känna så, jag hoppas kunna känna så igen i framtiden.
    Jag vet att du skyller ditt ursprung för hatet men jag lovar dig det finns många andra skäl att börja hata det land man lever i, inte för att förringa din upplevelse - absolut inte.

    Rasism och utanförskap var några av de saker som funderade extremt mycket över när vi pratade om att adoptera och för egen del så kom vi fram till att vårt barn förhoppningsvis inte skulle kommit att känna sig utanför. Vi har så många vänner som inte har s.k etniskt svenskt ursprung och jag, personligen, tror att det har betydelse.

    Att vara den som är annorlunda i ett samhälle är tyvärr ofta en grogrund för utanförskap.
    har ont i handen o skriver därför som en kråka - mobilsurf på fl suger
  • mikroE
    Saturos skrev 2010-12-31 22:05:55 följande:
    Jag bor i ett mindre samhälle i Norrland och här är folket inte lika moderna som i övriga Sverige troligen, här talar inga killar öppet om känslor utan man är bög eller fjolla om man gör det.

    Kanske bäst att flytta till en annan stad i framtiden där toleransen är högre, jag hoppas att jag kan bli lycklig, har inte varit det på länge nu.
    Om du inte trivs så flytta till någon annan plats, men jag kan tillägga att min adopterade kusin råkade inte ut för rasism förrän han flyttade till Göteborg, då hade han bott på två ställen i norrland varav ett var en mycket liten by. Att flytta till en större stad är ingen garanti för att man inte blir utsatt för rasism men jag tror att det är en bra idé att prova att bo någon annan plats. Jag kommer själv från en liten stad i Norrbotten och flyttade till Umeå just för att jag ville prova ett nytt liv och slippa en del av det negativa i kulturen som finns där (framför allt att folk inte kan låta bli att lägga sig i andras liv och att alla vet allt om alla men också snäva könsroller och liknande). Jag är inte adopterad, men jag kan säga att jag vet att jag inte var ett önskat barn, jag blev enbart till för att mina föräldrars preventivmedel inte funkade och min pappa hade även sedan jag blev född svårt att acceptera att jag fanns. Visst är det hårt att veta det, men samtidigt så finns jag ju och jag vill finnas och då spelar det väl inte någon roll vad andra tycker?

    Du kommer aldrig kunna ändra det faktum att din mamma lämnade dig, du kan fundera på varför och varför du ändå fick leva, men troligen får du aldrig något svar. Du kan tänka att det vore bättre att du inte adopteras men du kan inte ändra det faktum att du blev adopterad och du på gott och ont har påverkats av det. Även om du skulle flytta tillbaka till Korea så har du ändå levt i princip hela ditt liv i Sverige och det är naivt att tro att det inte påverkat dig. Du kommer aldrig ha samma upplevelse av livet som en korean eller som en som är född i Sverige och har levt hos sina föräldrar. Däremot kan du skapa ditt liv till ett bra liv vare sig det är i Sverige eller någon annanstans. You are the master of your own destiny kan man säga, även om vi också påverkas av andra. Mycket kan vi dock göra själv för att göra vårt liv bättre. Du måste bestämma dig att trots de dåliga omständigheter som finns runt din födsel och under din barndom så kan du och ska du göra något av ditt liv. Ja, du blev lämnad i en papperskorg men någon plockade upp dig, du fick en andra chans. Du blev mobbad men du kan lämna detta bakom dig och kanske försöka förändra människor så att färre personer blir mobbade. Du kan hitta nya bra saker att använda ditt liv till.
Svar på tråden Jag är adopterad och vill berätta för er om de problem jag själv haft.