• Anonym (funde­rsam)
    Äldre 4 Jan 09:43
    24741 visningar
    176 svar
    176
    24741

    supersent att hämta kl 17.20?

    Jag hämtar min dotter på dagis kl 17.20. Då är hon sist kvar av alla barn.
    Dagis är alltså tömt på 4 avdelningar och på stängningsavdelningen är bara min dotter kvar.

    Är det verkligen så sent? Jag slutar kl 17 och hinner verkligen inte komma tidigare.

    Hur gör ni andra, hur lyckas ni jobba 100% och ändå hämta tidigt?

    Jag känner mig som en riktigt dålig mamma. Jag skäms varje dag när jag kommer sist.

  • Svar på tråden supersent att hämta kl 17.20?
  • Äldre 4 Jan 22:09

    Är ensam med barnen och jag jobbar till 17:00 mån. - fre. Jag lämnar den yngste på dagis 7:30 och hämtar honom 17:20 - 17:30 beroende på hur lång tid det tar att åka från jobbet till dagis (buss/spårvagn). När det är vår/sommar/höst så cyklar jag och då går det lite fortare Flört
    Har inget annat val tyvärr. Men sonen trivs bra på dagis och har alltid gjort och är glad och pigg när jag hämtar. Vi hinner en hel del hemma tillsammans ändå innan han sova (20:00). 

    Självklart skulle man vilja jobba mindre och hämta tidigare men jag måste ju jobba 100% för ekonomins skull. Var dock arbetslös i 4 år så då var det lite skillnad på tiden som han spenderade på dagis...

    Det är ju jättebra för er som har det så att ni kan hämta tidigt från dagis, trist att en del ska ifrågasätta och se ner på oss som inte kan det  Obestämd


    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Anonym
    Äldre 4 Jan 22:25

    Vår son skall börja på dagis om några månader.

    Både jag och min sambo jobbar inom handels så vi lär nog sällan kunna hämta honom tidigt (det blir antagligen precis när förskolan stänger). Vi kommer inte att lämna honom så tidigt på morgonen och det blir nog runt tre dagar i veckan, men sena kvällar kommer det bli hur vi än gör trots att ingen av oss jobbar 100%.. 

  • Äldre 4 Jan 23:00

    Jag lämnar 6,30 och hämtar 17,30 och det är jobbigt för barnen, men har 60 min väg till jobbet och jobbar heltid. Önskar jag kunde gå tidigare men vi har ju öppettider som måste hållas och byta jobb inte så lätt. Letar...

  • brumma­gumman
    Äldre 4 Jan 23:21

    Min son skolas in snart och eftersom både jag och pappan jobbar i butik blir det sena dagar (18-18.30). Däremot behöver han börja som tidigast 8.30 och blir ledig 2-3 dagar/ vecka. Men visst sjutton känns det jobbigt att han ska behöva stanna till stängning! Jag har en 75% anställning och pappan 100%. Vi har familj och vänner nära som ställer upp och hämtar ibland men det kan man ju liksom inte räkna med alla dagar. Vi får hoppas att det ska funka, alternativet är väl att pappan går ner i tid men det måste vi isf räkna noga på.

  • Äldre 4 Jan 23:43
    brummagumman skrev 2011-01-04 23:21:30 följande:
    Min son skolas in snart och eftersom både jag och pappan jobbar i butik blir det sena dagar (18-18.30). Däremot behöver han börja som tidigast 8.30 och blir ledig 2-3 dagar/ vecka. Men visst sjutton känns det jobbigt att han ska behöva stanna till stängning! Jag har en 75% anställning och pappan 100%. Vi har familj och vänner nära som ställer upp och hämtar ibland men det kan man ju liksom inte räkna med alla dagar. Vi får hoppas att det ska funka, alternativet är väl att pappan går ner i tid men det måste vi isf räkna noga på.
    precis som mig, jobbar oxå inom handels och mina barn är där till strax innan stängning (18) men de är även hemma ca 2 dagar i veckan, då jag arbetar 50% och sen brukar jag lämna dem ca kl 10 så det går ju jämt ut, min man jobbar med IT och arbetar från 8-17.

    hade jag varit ensamstående hade det aldrig funkat med att bara jobba 50%, men jag tänker fortsätta jobba så så länge det går.

    har pratat med fröknarna flera ggr om att de alltid är sist då vi hämtar dem, men de säger att barnen får ju kvalitetstid då, de får ju 100% uppmärksamhet från fröknarna, och barnen lider inte av det iaf

    värst var det mellandagarna, min tvååring var ensam vissa dagar då alla barn var lediga, men vi som jobbar inom handels har ju som mest att göra i dec månad och måste ju jobba.
    hade så dåligt samvete att jag lät svärmor ta hand om barnen dan innan nyårsafton då jag visste att det i stort sett skulle vara tomt på dagis, men 4 åringen blir så uttråkade att vara där en hel dag.
  • Äldre 5 Jan 00:20

    Ja vissa har det bra :P

    Jag är egenföretagare med butik, vilket vore självklart att ha öppet till 18 men pga dagis måste jag stänga kl 17 och då hinner jag knappt till 17.45 som är sista tiden för hämtning, hon är alltid kvar ensam och alltid lika glad. Dock jobbar min man olika tider,varanan dag ungefär tidigt och slutar vid tre, så då hämtar han henne tidigare.
    Men så börjar hon 9-10, vi kan ta det lugnt o äta frukost i lugn o ro, se på mumin eller vad som helst.
    Min dotter älskar dagis och hennes lärare är underbara, jag vet att hon har det bra där! Vi hinner leka en hel del när vi är hemma också så nog får vi tid ihop alltid. 

    Fy för alla moralkärringar som ska trycka ner föräldrar som behöver jobba.

  • Finess­e
    Äldre 5 Jan 08:13

    Nu har jag inte läst hela tråden.. MEN om barnet mår bra och trivs så kanske det inte gör så mkt.. Men om du redan nu har dåligt samvete kanske du borde göra nånting åt saken.. Att hon går sent är nog inte det största problemet det är väl mer antalet timmar..

    Jag tror att barn som är kvar sist har det ganska bra. Min dotter är alltid kvar sist å då får hon ju all uppmärksamhet av förskolläraren som är kvar.. Det tror jag hon älskar.. Men går hon till 17.15 eller 18.15 så börjar hon antingen 10.30 eller 15.30.. Så hon börjar ju inte först av alla barnen. Men hon går alltid så sent eftersom jag bara jobbat kvällar och helger. 


    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Anonym
    Äldre 5 Jan 08:21

    Många skriver att det är "lyx" för barnet att vara själv på avd på eftermiddagen innan stägning! Det kan egentligen inte jag hålla med om! Här där jag jobbar i vår kommun så har man ingen tid att "stänga" förskolan efter att det sista barnen gått hem!! (Förskolan stänger 17.30 & de sista barnen brukar gå hem någon minut efter det. MAN har alltså bara lön tom kl 17.30!!!!)

     Utan allt man ska göra innan stägning: städa i hop alla leksaker, ställa upp stolar, låsa förråd, tömma sophinkar, kompost o bära ut till soprummet, damma mattorna o hänga ut dem så att städet kan städa,kolla så alla dörrar o fönster är låsta osv måste de senaste barnen vara med på VARJE DAG!! och oftast är det samma barn kvar vid stängning varje dag....

    Så man sitter lixom inte o läser en bok o har det mysigt i soffan el trär pärlor under den sista tiden på förskolan!!

    Däremot så är det lungt o skönt på morgonen vid 6,15-7.00 och de första barnen på morgonen får ofta den där "mysiga" tiden tillsammans med personalen... då öppnar man bara dörren o går in och "är med barnen"!!

    Så det argumentet att de sista barnen har det "så bra" & "så mysigt"ensamma tillsammans med personalen gäller ju om man tycker om att kasta skräp, tömma kompost, ställa upp stolar osv INTE annars

  • Finess­e
    Äldre 5 Jan 08:26
    Anonym skrev 2011-01-05 08:21:06 följande:
    Många skriver att det är "lyx" för barnet att vara själv på avd på eftermiddagen innan stägning! Det kan egentligen inte jag hålla med om! Här där jag jobbar i vår kommun så har man ingen tid att "stänga" förskolan efter att det sista barnen gått hem!! (Förskolan stänger 17.30 & de sista barnen brukar gå hem någon minut efter det. MAN har alltså bara lön tom kl 17.30!!!!)

     Utan allt man ska göra innan stägning: städa i hop alla leksaker, ställa upp stolar, låsa förråd, tömma sophinkar, kompost o bära ut till soprummet, damma mattorna o hänga ut dem så att städet kan städa,kolla så alla dörrar o fönster är låsta osv måste de senaste barnen vara med på VARJE DAG!! och oftast är det samma barn kvar vid stängning varje dag....

    Så man sitter lixom inte o läser en bok o har det mysigt i soffan el trär pärlor under den sista tiden på förskolan!!

    Däremot så är det lungt o skönt på morgonen vid 6,15-7.00 och de första barnen på morgonen får ofta den där "mysiga" tiden tillsammans med personalen... då öppnar man bara dörren o går in och "är med barnen"!!

    Så det argumentet att de sista barnen har det "så bra" & "så mysigt"ensamma tillsammans med personalen gäller ju om man tycker om att kasta skräp, tömma kompost, ställa upp stolar osv INTE annars
    Här är det verkligen inte så.. jag har frågat min sambo som alltid hämtar henne och VARJE gång så sitter förskolläraren och gör något med vår dotter. Dom städar inte utan isf gör dom det andra gånger under dagen eller senare.. Men hon hämtas 17.15 och dom stänger 17.30 (dom dagar hon inte är kvar till 18.15 då får väl givetvis personalen betalt för den tiden oxå!) så på den sista kvarten hinner nog den som är kvar städa å fixa med den sista avdelningen.. det är ju bara en som är öppen.
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Anonym
    Äldre 5 Jan 08:37
    Finesse skrev 2011-01-05 08:26:36 följande:
    Här är det verkligen inte så.. jag har frågat min sambo som alltid hämtar henne och VARJE gång så sitter förskolläraren och gör något med vår dotter. Dom städar inte utan isf gör dom det andra gånger under dagen eller senare.. Men hon hämtas 17.15 och dom stänger 17.30 (dom dagar hon inte är kvar till 18.15 då får väl givetvis personalen betalt för den tiden oxå!) så på den sista kvarten hinner nog den som är kvar städa å fixa med den sista avdelningen.. det är ju bara en som är öppen.
    Vilken tur=) Men så bra är det inte överallt!! Inte i vår kommun i allfall....
    Ni andra som jobbar innom detta, hur har ni det hos er? Jag är bara nyfiken....
Svar på tråden supersent att hämta kl 17.20?