• Anonym (funde­rsam)
    Äldre 4 Jan 09:43
    24768 visningar
    176 svar
    176
    24768

    supersent att hämta kl 17.20?

    Jag hämtar min dotter på dagis kl 17.20. Då är hon sist kvar av alla barn.
    Dagis är alltså tömt på 4 avdelningar och på stängningsavdelningen är bara min dotter kvar.

    Är det verkligen så sent? Jag slutar kl 17 och hinner verkligen inte komma tidigare.

    Hur gör ni andra, hur lyckas ni jobba 100% och ändå hämta tidigt?

    Jag känner mig som en riktigt dålig mamma. Jag skäms varje dag när jag kommer sist.

  • Svar på tråden supersent att hämta kl 17.20?
  • Äldre 5 Jan 08:55
    Anonym skrev 2011-01-05 08:21:06 följande:
    Många skriver att det är "lyx" för barnet att vara själv på avd på eftermiddagen innan stägning! Det kan egentligen inte jag hålla med om! Här där jag jobbar i vår kommun så har man ingen tid att "stänga" förskolan efter att det sista barnen gått hem!! (Förskolan stänger 17.30 & de sista barnen brukar gå hem någon minut efter det. MAN har alltså bara lön tom kl 17.30!!!!)

     Utan allt man ska göra innan stägning: städa i hop alla leksaker, ställa upp stolar, låsa förråd, tömma sophinkar, kompost o bära ut till soprummet, damma mattorna o hänga ut dem så att städet kan städa,kolla så alla dörrar o fönster är låsta osv måste de senaste barnen vara med på VARJE DAG!! och oftast är det samma barn kvar vid stängning varje dag....

    Så man sitter lixom inte o läser en bok o har det mysigt i soffan el trär pärlor under den sista tiden på förskolan!!

    Däremot så är det lungt o skönt på morgonen vid 6,15-7.00 och de första barnen på morgonen får ofta den där "mysiga" tiden tillsammans med personalen... då öppnar man bara dörren o går in och "är med barnen"!!

    Så det argumentet att de sista barnen har det "så bra" & "så mysigt"ensamma tillsammans med personalen gäller ju om man tycker om att kasta skräp, tömma kompost, ställa upp stolar osv INTE annars
    det har aldrig hänt oss att barnen är med vid städningen, lillan sitter oftast i frökens knä och hon läser en bok,eller så sitter hon o lägger pärplattor.
  • Äldre 5 Jan 08:57

    Jag tror föräldrar får dåligt samvete alldeles för lätt och det tar massor av energi från en i onödan. Alla vill ju ha sitt barn på dagis så lite som möjligt men måste man jobba så måste man. Ni ser ju att era barn mår bra trots sena kvällar ibland! Så vänd på steken. Istället för att gå omkring med dåligt samvete var nöjd med att allt funkar rätt bra ändå i livspusslet! Gå inte omkring med ett ständigt dåligt samvete utan anledning! Det bidrar inte alls till livskvalité. Ni som jobbar 100% gör ett kanonjobb med era barn och de sena kvällarna är ok!

  • Anonym (nästa­n samma)
    Äldre 5 Jan 10:40
    Anonym skrev 2011-01-05 08:21:06 följande:
    Många skriver att det är "lyx" för barnet att vara själv på avd på eftermiddagen innan stägning! Det kan egentligen inte jag hålla med om! Här där jag jobbar i vår kommun så har man ingen tid att "stänga" förskolan efter att det sista barnen gått hem!! (Förskolan stänger 17.30 & de sista barnen brukar gå hem någon minut efter det. MAN har alltså bara lön tom kl 17.30!!!!)

     Utan allt man ska göra innan stägning: städa i hop alla leksaker, ställa upp stolar, låsa förråd, tömma sophinkar, kompost o bära ut till soprummet, damma mattorna o hänga ut dem så att städet kan städa,kolla så alla dörrar o fönster är låsta osv måste de senaste barnen vara med på VARJE DAG!! och oftast är det samma barn kvar vid stängning varje dag....

    Så man sitter lixom inte o läser en bok o har det mysigt i soffan el trär pärlor under den sista tiden på förskolan!!

    Däremot så är det lungt o skönt på morgonen vid 6,15-7.00 och de första barnen på morgonen får ofta den där "mysiga" tiden tillsammans med personalen... då öppnar man bara dörren o går in och "är med barnen"!!

    Så det argumentet att de sista barnen har det "så bra" & "så mysigt"ensamma tillsammans med personalen gäller ju om man tycker om att kasta skräp, tömma kompost, ställa upp stolar osv INTE annars
    Min dotter har gått på mer än ett dagis och på inget av dem har de städat under den tid de har öppet förskolan. Alla har haft en extra kvart för personalen efter stängningsdags som de har haft tid att plocka undan det sista på. Alla dagis och fritids har haft stor städkvarten innan alla barn går hem så de är många om att hjälpa och då bara haft det sista den sista kvarten. Men betalt har de haft iaf. De har inte på något ställe när jag hämtat hållt på att städa utan suttit stilla och läst och ätit frukt eller så sitter de och ritar och de som då gör det får plocka undan efter sig själv och man får vänta med att gå hem en liten stund. Min dotter har alltid varit långa dagar på dagis och fritids men älskar att vara där och är riktigt uttråkad när det är lov och hon är ledig. Så som det rullar på på ett dagis eller fritids kan man inte själv fixa hemma - jag har då inte ork till det iaf. På fritids åker de skridskor, läser, tittar på film, ritar, bygger, pärlar, gör halsband, pyssel i annan form, ritar och målar, jagar efter varandra, har danskurs, sätter upp små shower. Barn mår bättre när de har att göra och om mamma städar en hel eftermiddag blir det lätt tråkigt - speciellt på lov då många har åkt bort över lovet och det finns ingen att leka med. Så jo, det är nog ganska så mysigt på dagis/fritids. Varför tar du inte upp med din kommun att de faktiskt får betala för en kvart extra.
  • Anonym (funde­rsam) Trådstartaren
    Äldre 5 Jan 11:17

    Så mycket ni har hunnit skriva.

    Jag är som sagt inte ensamstående, men jag har en man som måste jobba väldigt mycket.
    Här har jag aldrig märkt av att personalen på dagis städar eller håller på och stänger dagis när jag kommer. De sitter alltid med min dotter och läser, leker med plastfigurer pärlar eller något annat mysigt.

    Nu har jag övervägt att sluta på det här jobbet och leta reda på ett annat eftersom jag inte trivs. Men det kommer nog att bli svårt att hitta något annat i min branch där man slutar innan kl 17.

    Skönt att höra om er som har bra minnen från sena dagar på dagis också. Jag har iom det kommit på att jag faktiskt också var ganska sent på dagis ibland. Och jag gillade det, jag med

    Sedan som någon skrev, min dotter går och lägger sig mellan 20.30 och 21.00 på kvällarna så vi har ändå 3-3,5 timmar att leka och mysa på. Det är väl inte så tokigt? Och på helgerna så ägnar vi hela dagarna åt familjen

  • Äldre 5 Jan 11:59

    Fast de som hämtar tidigare, jobbar de verkligen 100 %? Det är ju ganska vanligt att en förälder arbetar deltid när barnen är små. Eller att man går omlott och tex börjar väldigt tidigt och den andra som jobbar sent lämnar på morgonen.

  • Anonym
    Äldre 5 Jan 13:32
    Anonym (fundersam) skrev 2011-01-04 09:43:05 följande:
    Hur gör ni andra, hur lyckas ni jobba 100% och ändå hämta tidigt?
    Vi jobbar heltid, 8-17 båda två. Vi har satt tiderna för barnet till 7.30 - 16.45.
    Dels har vi flextid på våra jobb som gör att vi inte behöver köra exakt 8-17 som arbetstider. Och sen har vi möjligheten att ta kortare lunch; minst 30 min måste vi dock ta. På så vis har vi lite tid att flexa med.
    Men jag kan ju säga att jag nästan ständigt ligger på minusflex.
    Just för att man inte vill låta barnet vara kvar så länge på kvällen.

    Jag tycker inte du ska ha dåligt samvete. Det är som det är. Jobbar du heltid och har en timmes lunch utan möjlighet att korta ner den så är det som det är.
  • Javah
    Äldre 5 Jan 13:37

    Äh, måste man så måste man.


    Vi har löst det så att min man bytte arbetspass till 03-14, jag lämnar han hämtar, då slipper de långa dagar...Men, inte många har det som alternativ och inte är man sämre förälder för det.


    Vi har också haft barnen så sent, innan båda bytte jobb.

  • Anonym (gansk­a glad)
    Äldre 5 Jan 14:22

    Jag är ensam med tre barn men har gjort ett så bra avtal med min chef- hon har gått med på att jag får jobba 100 procent men förlägga 35-30 procent av den tiden till jobb nu och jobb hemma - delvis jobbar jag nu innan minstingen har börjat på dagis och får ingen lön nu men kan i stället tillgodoräkna mig den som tid sedan när hon har börjat - delvis får jag jobba hemma på kvällarna. Visst blir det ett pusslande nu, inte mycket fritid eftersom jag måste jobba så fort lillan sover, men hon kan sedan gå på dagis 8-14 och vara hemma en dag i veckan. 

  • Northm­an
    Äldre 5 Jan 14:26
    Anonym skrev 2011-01-05 08:21:06 följande:
    Många skriver att det är "lyx" för barnet att vara själv på avd på eftermiddagen innan stägning! Det kan egentligen inte jag hålla med om! Här där jag jobbar i vår kommun så har man ingen tid att "stänga" förskolan efter att det sista barnen gått hem!! (Förskolan stänger 17.30 & de sista barnen brukar gå hem någon minut efter det. MAN har alltså bara lön tom kl 17.30!!!!)

     Utan allt man ska göra innan stägning: städa i hop alla leksaker, ställa upp stolar, låsa förråd, tömma sophinkar, kompost o bära ut till soprummet, damma mattorna o hänga ut dem så att städet kan städa,kolla så alla dörrar o fönster är låsta osv måste de senaste barnen vara med på VARJE DAG!! och oftast är det samma barn kvar vid stängning varje dag....

    Så man sitter lixom inte o läser en bok o har det mysigt i soffan el trär pärlor under den sista tiden på förskolan!!

    Däremot så är det lungt o skönt på morgonen vid 6,15-7.00 och de första barnen på morgonen får ofta den där "mysiga" tiden tillsammans med personalen... då öppnar man bara dörren o går in och "är med barnen"!!

    Så det argumentet att de sista barnen har det "så bra" & "så mysigt"ensamma tillsammans med personalen gäller ju om man tycker om att kasta skräp, tömma kompost, ställa upp stolar osv INTE annars
    Så har vi med, vi har barn till 18.00 och lön till 18.00 så hela stängningsritualen ska göras innan dess.

    Men jag tror inte att barnen mår dåligt av att vara sist ändå...och jobba måste mna ju göra, det ska man inte ha dåligt samvete för
  • Jasmin­e Angeli­na
    Äldre 5 Jan 14:31
    Anonym (fundersam) skrev 2011-01-04 09:43:05 följande:
    Jag hämtar min dotter på dagis kl 17.20. Då är hon sist kvar av alla barn.
    Dagis är alltså tömt på 4 avdelningar och på stängningsavdelningen är bara min dotter kvar.

    Är det verkligen så sent? Jag slutar kl 17 och hinner verkligen inte komma tidigare.

    Hur gör ni andra, hur lyckas ni jobba 100% och ändå hämta tidigt?

    Jag känner mig som en riktigt dålig mamma. Jag skäms varje dag när jag kommer sist.
    Om du vill att hon hämtas tidigare så om du kan så kanske lägg om schemat på jobbet eller be någon familjemedlem om dom bor nära att hämta henne vissa dagar så att du kan känna dig lugn
    BF 2011-06-07
Svar på tråden supersent att hämta kl 17.20?