• Anonym (fundersam)

    supersent att hämta kl 17.20?

    Jag hämtar min dotter på dagis kl 17.20. Då är hon sist kvar av alla barn.
    Dagis är alltså tömt på 4 avdelningar och på stängningsavdelningen är bara min dotter kvar.

    Är det verkligen så sent? Jag slutar kl 17 och hinner verkligen inte komma tidigare.

    Hur gör ni andra, hur lyckas ni jobba 100% och ändå hämta tidigt?

    Jag känner mig som en riktigt dålig mamma. Jag skäms varje dag när jag kommer sist.

  • Svar på tråden supersent att hämta kl 17.20?
  • gryning2

    TS om du måste hämta så sent så känn inget dåligt samvete, ingen idé att må dåligt över något du inte kan påverka.


    Mamma till H född 071017 och Bönan BF 110701
  • gryning2

    Och jag är också lite förskräckt ibland över att folk verkar ha så lita barnomsorg. Min sambo hämtar alltid senast kl 16 hos vår dagmamma och i regel är vår son sist kvar. De flesta dagar går han 9-15. 30 och vi verkar ha mest tid hos dagmamman av alla föräldrar. Idag skulle han ha varit ensam av ca 20 barn hos alla dagmammor så min sambo struntade i sina studier idag så vi hade honom hemma. Man skäms lite när alla andra barn är lediga. Men vi har inte massor av semester eller föräldradagar kvar som vi bara kan ta ut. Iofs jag tror många av de andra föräldrarna antingen har skiftjobb, är föräldralediga eller arbetslösa och så är det inte för oss nu.


    Mamma till H född 071017 och Bönan BF 110701
  • Bebbefabriken

    Vi har vår dotter till 18.30 ibland, vi jobbar båda kväll emellanåt så vi har inget val. Är tacksam att dagis har möjlighet att ha öppet så länge så vi slipper ordna med barnvakt, Men då börjar hon inte före 09.30-men det blir långa dagar ibland. Känns lyxigt med en personal/barn men det får ju bli så när bara vi har det behovet. Å andra sidan behöver hon sällan dagis mer än 3 dagar/vecka då vi ofta jobbar om varandra.

  • Anonym

    Jag kommer hämta mitt barn senast 16 och jobba hemmifrån på kvällen när barnet sover istället. Skulle aldrig låta de vara på dagis till 17.30 när man kan vara hemma med det istället.

  • Niicol3e

    jag är ensamstånde och min son på snart tre år går på dagis mellan 06.30 och 17.00 två dagar i veckan resten 06.30- 18.00 nu under höst terminen, men vad jag ser så är schemat i skolan ändrat så vi slutar tidigare varje dag :)  men det blir 18.00 en dag i veckan minst. och jag har inte dåligt samvete för jag gör detta för sonen skull och för att jag ska få utbildning för att senare kunna försörja oss helt ensama med jobb.

    hans mormor och morfar hämta hans ytterst sällan för dom har jobb att sköta och kan inte ta ledig så ofta heller. men sonen han total älskar dagis så det är inga problem alls att ha han så länge även ifall kl är 18.00 så vill han inte gå hem :P

  • Niicol3e

    kanske också ska tillägga att sonen somna senast halv sju, sju på veckordagar så vi får knappt någon tid tillsammans. men det tar vi igen på lov och helger :) 

  • Cloudy

    Ja det är supersent.

    Gå ner till 75%. Eller så kan pappan göra det, har båda fast jobb så finns det ingen anledning att båda arbetar heltid så att barnet måste vara tvungen att vara på förskolan så hiskeligt länge. De allra flesta har råd om de nu inte är skuldsatta upp över öronen.

  • Indianica

    Jag vill bara skriva att någons barn ska ju vara kvar sist på dagis, fritids eller vad det nu är.
    Men det kan inte vara en kapplöpning och en värdemätning av föräldrarna gällande dagistider tycker jag. Oftast är det mammor som viker sig och jobbar 80% för att hämta tidigt och gå hem till tvättkorgen med barnet.
    Jag tänkte på det ofta när jag och maken slutade kl 17 och hade 1 timmes resväg till dagis!! Maken bekymrade sig inte det minsta och inte barnen heller, men jag hade dåligt samvete. Nu har vi dock flytatt för att slippa resvägen och det ångrar jag inte. Men kl 17 är ok.

  • Moria
    EtKm5 skrev 2011-01-04 17:30:31 följande:
    Man behöver inte bo där det är som dyrast, man behöver inte handla där det är som dyrast, man behöver inte leva särskilt dyrt. Om ni bara har ett enda barn kan jag verkligen inte förstå hur han måste vara 50/tim i veckan på dagis!!

    Jag har ett barn och är ensamtstående. Det händer ibland att mormor hämtar annars är det jag som får hämta. Har varken körkort eller bil så måste gå efter bussarna och då är jag framme på dagis 17.30. Bor i en trea som kostar ca 5.500:-/mån och sen allt annat utöver det.


    Jag är ekonomisk och handlar absolut inte där d är dyrast men jag måste lik förbannat jobbat heltid!

  • Krokig Krokofant

    Hade jag varit ensamståenden så hade jag lämnat 06:30 och hämtat 18:20.

    Som tur jobbar min sambo rätt varierade tider.


    One by one, one by one.
Svar på tråden supersent att hämta kl 17.20?