• Anonym (funde­rsam)
    Äldre 4 Jan 09:43
    24730 visningar
    176 svar
    176
    24730

    supersent att hämta kl 17.20?

    Jag hämtar min dotter på dagis kl 17.20. Då är hon sist kvar av alla barn.
    Dagis är alltså tömt på 4 avdelningar och på stängningsavdelningen är bara min dotter kvar.

    Är det verkligen så sent? Jag slutar kl 17 och hinner verkligen inte komma tidigare.

    Hur gör ni andra, hur lyckas ni jobba 100% och ändå hämta tidigt?

    Jag känner mig som en riktigt dålig mamma. Jag skäms varje dag när jag kommer sist.

  • Svar på tråden supersent att hämta kl 17.20?
  • Anonym (gansk­a glad)
    Äldre 5 Jan 22:29
    Anonym (nästan samma) skrev 2011-01-05 22:25:23 följande:
    Visst är det långa dagar men hur mycket tid skulle hon ha med barnet om hon sitter hemma och studerar. Eller hur mycket hade hon fått in i huvudet med en 3-åring springandes runt benen. Jag vet bara sedan jag läste en kvällskurs och försökte sitta och läsa i läroböckerna när min dotter var tre år. Det trillades, skreks, ropades konstant (mycket mer än när man inte sitter över böckerna kändes det som). Sen är det väl faktiskt bättre att hon nu när sonen är liten och han mår bra på dagis - koncentrerar sig på att få en bra utbildning så att hon kan få ett bra jobb. Att vara ensamstående är fruktansvärt tufft  och man har absolut ingen möjlighet att arbeta deltid. Jag har skrivit det förr och det är att jag tycker att kanske ensamstående föräldrar borde haft större möjligheter till att få gå ner lite i tid under småbarnstiden - allt för barnets bästa - och få någon sorts ersättning för att ha möjlighet till detta. Har man bara en inkomst är det i stort sett omöjligt att arbeta annat än 100 %. Som ensamstående mamma är man inte heller så populär på arbetsmarknaden så att det kanske inte är det lättaste att få ett arbete - och då får man ta de som ligger lite längre bort som innebär att man får pendla.
    Hon skriver att barnet lägger sig halvsju-sju - rimligen har hon då åtminstone tre timmar som hon kan använda till ostört pluggande före sin egen läggning. Betyder att hon kunde hämta hem honom tre timmar tidigare. Jag är också ensamstående med tre barn och vet hur svårt det är att få ihop allt, men jag skulle aldrig drömma om att ha mitt barn på dagis så extremt sent om jag inte var TVUNGEN, och det tycker inte jag man är om man sitter hemma och pluggar. 
  • Fiyali
    Äldre 5 Jan 22:32
    Anonym (ganska glad) skrev 2011-01-05 22:29:32 följande:
    Hon skriver att barnet lägger sig halvsju-sju - rimligen har hon då åtminstone tre timmar som hon kan använda till ostört pluggande före sin egen läggning. Betyder att hon kunde hämta hem honom tre timmar tidigare. Jag är också ensamstående med tre barn och vet hur svårt det är att få ihop allt, men jag skulle aldrig drömma om att ha mitt barn på dagis så extremt sent om jag inte var TVUNGEN, och det tycker inte jag man är om man sitter hemma och pluggar. 
    Nej där är jag tvungen att hålla med. Jag har bara två barn, men en av de är bara nio månader och jag hinner spendera hela dagen med henne, nästan alla dagar med stora flickan(hon går på förskola när hon vill), och plugga på kvällen. Läser på distans.
    Nu är mina lärare så goa att jag får ta med min lilla tjej de dagar som jag måste träffas för möten.

    Men har man ingen möjlighet att lösa det på, så tycker jag inte man ska ha ångest för att man löser det på bästa sätt efter förmåga!
  • Anonym
    Äldre 5 Jan 22:38

    Jag jobbar inte 100% men det beror på att vi har bra ekonomi men ett tag körde jag heltid för att få upp sgi o då jobbade jag helger så att jag ändå kunde hämta 15, alla talar om det hysteriska med att hämta 15 men jag tycker det räcker för MINA barn att gå på dagis mellan 9-15/14. Det är ändå 19barn o tre pedagoger, det är stundtals mycket hög ljudnivå o ungarna triggar varandra. Har märkt att min pojke är väldigt uppskruvad o vill fortsätta leka,leka ta med kompisar o har svårt att varva ner vilket gör att jag hämtar vid 14. Jag vill ha en lugn unge som inte behöver stimuleras med aktiviteter, kompisar eller bryter ihop för att det e lite tråkigt o en lugn unge får jag genom att ta ner dagistiderna. Ju mer han är hemma med mig desto lugnare blir han o lättare har han att sysselsätta sig själv. Men behöver man ha mkt omsorg från förskolan så får man ta det o släppa sitt dåliga samvete men det är så att när man står där o summerar livet så kan jag lova att man aldrig kommer ångra att man umgicks så mkt man kunde med sina barn man kommer inte stå där o tänka "ohh va synd att jag inte jobbade mer" eller? 

  • Anonym (gansk­a glad)
    Äldre 5 Jan 22:40
    Fiyali skrev 2011-01-05 22:32:51 följande:
    Nej där är jag tvungen att hålla med. Jag har bara två barn, men en av de är bara nio månader och jag hinner spendera hela dagen med henne, nästan alla dagar med stora flickan(hon går på förskola när hon vill), och plugga på kvällen. Läser på distans.
    Nu är mina lärare så goa att jag får ta med min lilla tjej de dagar som jag måste träffas för möten.

    Men har man ingen möjlighet att lösa det på, så tycker jag inte man ska ha ångest för att man löser det på bästa sätt efter förmåga!
    Visst är det viktigt med flexibla lärare/chefer - jag jobbar heltid och är ensam och hade råångest för hur jag skulle få till det  med dagis för minstingen- snackade med min chef som gick med på att jag jobbar hemma nu utan lön (medan minstingen fortfarande är hemma) och så får jag tillgodoräkna mig det arbetet senare och får alltså full lön fast jag jobbar mindre då. Supersmart lösning som visserligen kräver en hel del av mig - skall nu rodda bebis + jobba, men det gör att barnet slipper långa dagisdagar. Visst har jag tur som kan lösa det så, men med lite fantasi och flexibilitet och framför allt ambitionen att se nya lösningar tror jag man kan hålla dagisdagarna kortare än tio timmar även om man är ensamstående. 

    Och obs TS att jag diskuterar inte dig nu utan ett inlägg här ovanför med en som har sitt barn på dagis 6.30-18 och tycker det är helt i sin ordning.  
  • Anonym (nästa­n samma)
    Äldre 5 Jan 22:47
    Anonym (ganska glad) skrev 2011-01-05 22:29:32 följande:
    Hon skriver att barnet lägger sig halvsju-sju - rimligen har hon då åtminstone tre timmar som hon kan använda till ostört pluggande före sin egen läggning. Betyder att hon kunde hämta hem honom tre timmar tidigare. Jag är också ensamstående med tre barn och vet hur svårt det är att få ihop allt, men jag skulle aldrig drömma om att ha mitt barn på dagis så extremt sent om jag inte var TVUNGEN, och det tycker inte jag man är om man sitter hemma och pluggar. 
    Hon har inte skrivit ngt om var hon pluggar. Antagligen gör hon inte det hemma för då hade inte jag iaf masat mig upp så okristligt tidigt på morgonen. Inte heller hade jag hämtat så sent på dagis heller. Vi kanske får svar imorgon.
  • Anonym (nästa­n samma)
    Äldre 5 Jan 22:51
    Niicol3e skrev 2011-01-05 15:33:03 följande:
    jag är ensamstånde och min son på snart tre år går på dagis mellan 06.30 och 17.00 två dagar i veckan resten 06.30- 18.00 nu under höst terminen, men vad jag ser så är schemat i skolan ändrat så vi slutar tidigare varje dag :)  men det blir 18.00 en dag i veckan minst. och jag har inte dåligt samvete för jag gör detta för sonen skull och för att jag ska få utbildning för att senare kunna försörja oss helt ensama med jobb.

    hans mormor och morfar hämta hans ytterst sällan för dom har jobb att sköta och kan inte ta ledig så ofta heller. men sonen han total älskar dagis så det är inga problem alls att ha han så länge även ifall kl är 18.00 så vill han inte gå hem :P
    Hon hade visst skrivt - hon studerar inte hemma. Då kan hon inte göra så mycket. Men hon skriver också att schemat i skolan har ändrats så att hon slutar tidigare varje dag.
  • Äldre 5 Jan 22:59

    OT, men vad tråkigt att se att det nästan bara är mammorna som gått ner till 75%. Kanske hade varit mindre stress och dåligt samvete om det kunde delas mer lika mellan båda föräldrarna.

  • Anonym (ensam­ståend­e)
    Äldre 5 Jan 23:04

    Jag skulle dö om jag var tvungen att jobba heltid när jag har ett litet barn hemma. Jag gör allt för att slippa det.

    En obegriplig sak som mina ensamstående systrar gör: BOR I EN TREA.

    Okej om man har flera barn men sluta bo i en trea om ni bara har ett barn. Bo mindre!

  • Anonym (försk­ollära­re)
    Äldre 6 Jan 09:20

    Jag har också funderat lite på hur så många föräldrar kan hämta sina barn så tidigt på dagarna, på förskolan jag jobbar på är det bara 2 barn kvar efter 15.30 och de flesta lämnas 8.30-9.00 på morgonen.

    Om jag skulle vara ensamstående occh ha barn på förskola med mina arbetstider jag har nu (jobbar 100%) så skulle barnet behöva vara på förskolan 7-15.45 eftersom jag jobbar 7.30-15.30 varje dag.

  • Eisa
    Äldre 6 Jan 09:34

    Alltså nej, det är inte farligt sent att hämta 17.20. Jag skulle inte vilja ha min son så länge varje dag i veckan dock, men skulle jag vara tvungen till det så skulle både jag och sonen vänja oss. Det gör man ju. Man känner vad som funkar osv.

    Sover barnet på dagis så känns ju dagen inte alls särskilt lång för barnet skulle jag tro.

Svar på tråden supersent att hämta kl 17.20?