• Lillmo­nstret
    Äldre 4 Jan 15:22
    27964 visningar
    16 svar
    16
    27964

    Kan man se tidigt på ett barn/bebis om de har ADHD eller liknande?

    Kan man se redan vid 7 månader om barnet har någon form av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning?Min son suger ur all energi ur mig, har varit så sedan födseln. Han sover dåligt, kan inte slappna av eller komma till ro själv, kan leka ytterst korta stunder själv, är mycket intensiv för att sedan bli övertrött och grining.

    Är mitt första barn och det kanske ska vara såhär??? Min man blir arg på mig när jag vill diskutera detta och tycker inte vi ska prata med BVC då han menar att vår son beter sig helt normalt. Vår kille kanske bara är väldigt aktiv och vem vet det kanske lugnar ner sig framöver? Men jag kan ändå inte förtränga magkänslan som infann sig redan på BB...

  • Svar på tråden Kan man se tidigt på ett barn/bebis om de har ADHD eller liknande?
  • Äldre 4 Jan 15:42
    #1

    Svårt att se på dessa små barn. Och vad spelar det för roll i så här tidigt skede. Det finns ju inte mycket att göra eller så med dom här små.

    Men tittar man tillbaka på våra npbarn så är dom oftast överaktiva eller som min son väldigt lugn.  Så låt tiden utvisa hur det blir. Alla barn mår bara av rutiner, så följ rutiner så är det inte så svårt att få en diagnos senare för det är det första dom säger sätt rutiner var konsikvent, välj dina strider. Beröm rätt beteende och nonchalera fel.
    Ligg steget före, sövhonom innan han blir övertrött, ge honom mellan mål så att han inte har socker toppar.

    Man kan ge omega3 och se om det fungerar. Vet inte om din son är för liten dok.

  • Lillmo­nstret
    Äldre 4 Jan 18:01
    #2

    Tack för ditt svar solskina.  Nä som du säger så spelar det ingen roll i detta skede utan det får tiden visa om det finns någon problematik. Ville nog mest ventilera av mig lite funderingar, får inte ens nämna detta för maken min så jag behövde nog få utlopp för lite känslor.

    Försöker söva innan han blir övertrött, men han är trött mest hela tiden känns det som. Exempelvis blir han blir trött efter 30 minuters vakentid när sovpasset varit på 1,5 timme innan.

    Omega 3 ska jag kolla upp, tack för tips!

  • Äldre 4 Jan 18:37
    #3

    Min son var aldrig aktiv, utan han åt mest och sov, ganska länge men vi såg honom som ett lugnt snällt barn, när han var så liten. Det var när han kom upp i ålderna då han skulle tala som vi började undra.

    Först kollades hörseln upp. tre år när hanf ick sin första diagnos , språkförsening, och han låg efter i utvecklingen i ett och ett halft år. 

  • Friida­olsson
    Äldre 4 Jan 19:53
    #4

    Hej! ADHD och diagnoser i sig är ett väldigt hett ämne för mig, är sjukt intresserad och läser alltid på om sakerna och gör mig delaktig i forskningar.

    Har själv en ADHD diagnos som sattes när jag var 5år.

    ADHD och andra diagnoser av samma slag (ADD osv) har fått hemskt mycket uppmärksamhet senaste åren. Man delar ut dessa diagnoser på olika bup kliniker osv som att det inte vore nånting, medicinerna för diagnoserna har även blivit vanliga i samhället och börjat säljas som drog.

    Han låter som jag beskrivs av min mamma från bebisåret och kan vara möjligt att han har det. Men vill bara få dig att se en annan sida av tex adhd:
    ADHD är positivt! Barnet är aktivt, kreativt, framåt och oftast väldigt socialt. ADHD är den forntida typen av Jägare, alltså dessa gener är utvecklade från urminnes tider för att vi människor ska kunna få mat. Jägare behövde vara impulsiva och kunna gå från stillastående till full fart på ett klick.

    Hoppas att allt går bra för er!

  • Äldre 4 Jan 19:55
    #5
    Friidaolsson skrev 2011-01-04 19:53:10 följande:
    Hej! ADHD och diagnoser i sig är ett väldigt hett ämne för mig, är sjukt intresserad och läser alltid på om sakerna och gör mig delaktig i forskningar.

    Har själv en ADHD diagnos som sattes när jag var 5år.

    ADHD och andra diagnoser av samma slag (ADD osv) har fått hemskt mycket uppmärksamhet senaste åren. Man delar ut dessa diagnoser på olika bup kliniker osv som att det inte vore nånting, medicinerna för diagnoserna har även blivit vanliga i samhället och börjat säljas som drog.

    Han låter som jag beskrivs av min mamma från bebisåret och kan vara möjligt att han har det. Men vill bara få dig att se en annan sida av tex adhd:
    ADHD är positivt! Barnet är aktivt, kreativt, framåt och oftast väldigt socialt. ADHD är den forntida typen av Jägare, alltså dessa gener är utvecklade från urminnes tider för att vi människor ska kunna få mat. Jägare behövde vara impulsiva och kunna gå från stillastående till full fart på ett klick.

    Hoppas att allt går bra för er!
    Jätte bra förklarat. Man ska se resurserna inte dämpa dom.
  • lurksm­ulan
    Äldre 4 Jan 21:42
    #6
    +1

    Om det är en "magkänsla" från när du låg på BB så låter det som att du är väldigt orolig för att din son ska ha någon diagnos och är extra uppmärksam på eventuella avvikelser i hans betéende.
    Ett nyfött barn kan verkligen inte uppvisa tecken som tyder på koncentrationsproblem eller hyperaktivitet.

    En 7-månaders kan sällan roa sig själv längre stunder och många barn sover bara kortare stunder på dagarna och blir därmed övertrötta.
    BVC kan inte hjälpa er med det här när er son är så liten.

    Mitt råd är att du släpper tanken på att din son har någon diagnos och istället försöker vara närvarandra och uppmuntra hans bra sidor.
    Om det visar sig längre fram att han har en diagnos är det något ni får ta tag i då.


    Foot: A special device for finding furniture in the dark.
  • Martin­a1
    Äldre 4 Jan 23:29
    #7
    +1

    Min förstfödde var sådan också. Nu är han snart tre och jag känner inte alls att han skulle vara i närheten av någon diagnos ens.

  • Äldre 5 Jan 01:24
    #8

    Jag visste tidigt att det var något speciellt med min yngste, han var för lugn, vilket jag tog upp med BVC som tyckte att jag skulle vara glad att jag fått ett så lätthanterligt och "snällt" barn..(bara det uttrycket blir jag vansinnig över, har ju liksom inget med snällhet att göra.)
    Å det med lätthanterlig fick jag igen senare med råge..
    Hursom så när han var 6 år fick han sin första diagnos..den hade kunnat ställas tidigare men var långa väntetider för riktig utredning.
    Min erfarenhet när jag träffat andra föräldrar så har vissa inte haft en aning förrän barnet fått diagnosen eller förrän det visat sig i skolan eller andra situationer, medan vissa barn redan från start haft egenheter för sig som sedan liksom fortsatt..tex med mat, sömn osv.
    Det betyder dock inte att alla barn som är "aktiva" och har mat-å sovproblem som små har någon diagnos, och som någon sa, alla barn mår bra av rutiner och att få sina bra sidor uppmuntrade..

  • Lillmo­nstret
    Äldre 5 Jan 12:32
    #9

    Tack alla gulliga ni för svar!

    Ska sluta fundera på detta nu och leva i stunden med min lilla gosplutt. Säkert är det så att min kille bara är en liten busig aktiv krabat som är så nyfiken på världen helt enkelt. Hade han suttit helt passiv hade jag varit orolig för det, ska sluta överananlysera allt nu och umgås med min son istället.

    Det är när jag pratat med andra mammor med barn i samma ålder som jag märker skillnad, kanske det är så att de mammorna förskönar hur deras barn beter sig dvs att vid 7 månader kan de leka långa stunder själva, sover inte så mycket, lättsöva och äter som små klockor....

  • annbom
    Äldre 5 Jan 14:35
    #10
    Lillmonstret skrev 2011-01-05 12:32:26 följande:
    Tack alla gulliga ni för svar!

    Ska sluta fundera på detta nu och leva i stunden med min lilla gosplutt. Säkert är det så att min kille bara är en liten busig aktiv krabat som är så nyfiken på världen helt enkelt. Hade han suttit helt passiv hade jag varit orolig för det, ska sluta överananlysera allt nu och umgås med min son istället.

    Det är när jag pratat med andra mammor med barn i samma ålder som jag märker skillnad, kanske det är så att de mammorna förskönar hur deras barn beter sig dvs att vid 7 månader kan de leka långa stunder själva, sover inte så mycket, lättsöva och äter som små klockor....
    Definitivt förskönande. Jag har 6 barn och inget av mina har klarat att leka själv vid 7 månader. Jag tycker att de har varit ganska jobbiga kring den tiden tills de kunna ta sig fram för egen maskin
    Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • Äldre 5 Jan 22:56
    #11

    Vår son har alltid varit väldigt aktiv från dag 1, där emot så har han sovit bra på nätterna men gjort morgon vid 5 och varit jätte pigg. Han har problem med att sitta still och koncentrera sig och får utbrott där han blir helt okontaktbar. Han är även sen med sitt prat.
    Då hans pappa har diagnosen samt sonens moster och kusin har vi varit väldigt uppmärksamma på detta och även bvc har varit det. Så nu strax innan han fyllde 3 så började vi en utredning, den är inte färdig ännu så vi får se vad den visar.
    Men som sagt han var väldigt aktiv som liten, utvecklades väldigt snabbt motoriskt. Lärde sig att öppna barnspärrad ugnslucka vid 8 mån, klättrade upp på köksbordet vid 9 mån ja det var väldigt jobbigt när han var liten och det var en mardröm att åka hem till andra där det inte var "elias säkrat".


    (¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • Äldre 16 May 12:09
    #12

    hej jag hade utvecklingssamtal med min son i tisdags och dom visade mig vad han hade jobbat med och visade mig hur han låg på sin utvecklingsnivå han har en bra kunskapsförmåga med svårt att sitta still han blir snabb trött, altså dom säger att han har svårt att sitta still har svårt att koncentrera sig, när dom ska jobba i skolan, dem sa att dom mistänker att han kan ha adhd , jag som mamma har inte upplevt nån ting hemma sånt, han kan sitta vid bordet och vi kan jobba med bokstaver, läsa böcker och prata om boken som vi har läst båda samma dag och dagen efter så minnen är bra, men lärarna gjorde mig faktisk väldigt chockat över att dom mistänker att han kan ha adhd, när kag inte ser nån problem hemma, båda mat, och sömn rutiner han sover bra äter bra hjälp mig snälla nån som kan svara på det här har verkligen rätt att mistänka min sin kan ha adhd?

  • Tue 21 Apr 2020 03:36
    #13
    Lillmonstret skrev 2011-01-05 12:32:26 följande:

    Tack alla gulliga ni för svar!

    Ska sluta fundera på detta nu och leva i stunden med min lilla gosplutt. Säkert är det så att min kille bara är en liten busig aktiv krabat som är så nyfiken på världen helt enkelt. Hade han suttit helt passiv hade jag varit orolig för det, ska sluta överananlysera allt nu och umgås med min son istället.

    Det är när jag pratat med andra mammor med barn i samma ålder som jag märker skillnad, kanske det är så att de mammorna förskönar hur deras barn beter sig dvs att vid 7 månader kan de leka långa stunder själva, sover inte så mycket, lättsöva och äter som små klockor....


    Hur har det gått 9 år senare? Har det visar sig nått? Vi har en 9 månaders med liknande beteende som din hade vid 7
  • Dritte­n
    Tue 21 Apr 2020 15:06
    #14

    Jag visste när min minsta var runt ett halvår, men då hade jag två äldre barn med samma diagnoser, så kände ju igen det.

  • Tue 16 Feb 2021 00:14
    #15
    +1

    Nej det kan man inte. O ja det är normalt. Han kan vara ett plusbarn. Läs på om det. Även om det är normalt betyder det inte att det är mindre jobbigt för det.

  • Tue 16 Feb 2021 11:04
    #16
    Citronsaft skrev 2021-02-16 00:14:07 följande:

    Nej det kan man inte. O ja det är normalt. Han kan vara ett plusbarn. Läs på om det. Även om det är normalt betyder det inte att det är mindre jobbigt för det.


     


    Intressant. Jag hade inte hört talas om plusbarn tidigare, men hittade den här artikeln som tycks förklara det bra: https://www.mabra.com/halsa/kravande-barn-12-tecken-pa-att-ditt-barn-ar-ett-plusbarn/6697893

Svar på tråden Kan man se tidigt på ett barn/bebis om de har ADHD eller liknande?