• Äldre 9 Jan 21:43
    33093 visningar
    36 svar
    36
    33093

    Hur länge kan ett barn ha en 70x140 juniorsäng?

    Vår son är 1,5 år och vi planerar att köpa ny säng till honom när han blir 2 år i maj. Vill inte köpa en stor vuxensäng direkt utan antingen juniorsäng eller växasäng. Men de flesta juniorsängar är ju 70x140 cm, räcker det? Och hur länge?
    Vill han kanske ändå ha en störra tuffare eller vanlig säng när han är 5-6 år så klarar han väl sig på en sån, men annars är ju en växasäng bättre men de är ganska dyra de jag tittat på. Tycker inte Ikea har några fina heller.
    Sen funderar jag på om den inte ska vara 80 cm bred, är det inte bättre när man vill ligga jämte när han ska somna och så? Är 70 för litet då?

    Tack!

  • Svar på tråden Hur länge kan ett barn ha en 70x140 juniorsäng?
  • Äldre 17 Jan 09:51
    #11
    Dolphin skrev 2011-01-17 09:49:00 följande:
    Men en växasäng kan de väl ha längre än en juniorsäng...växasängar kan väl oftast bli upp till 190-200cm långa.
    Många byter ut växasängar tidigare, för att de känns mer som småbarnsssängar. De har ofta höga kanter som ser lite småbarnsaktiga ut. Det är vad kompisar sagt till mig iaf - de som har haft växasängar.
    Dolphin skrev 2011-01-17 09:49:00 följande:
    På Ikea finns en stödbräda som går att sätta på nästan alla sängar, så det kan du köpa till den sängen med lamm. =)
    Stödbräda ingår till juniorsängarna på Ikea, behöver inte köpas till separat. Men om man har en annan säng, eller vill ha två stödbrädor eller når så finns det en lös at köpa.
    Vikare tror jag den heter.
  • Äldre 17 Jan 10:00
    #12
    Kina79 skrev 2011-01-17 09:51:48 följande:
    Många byter ut växasängar tidigare, för att de känns mer som småbarnsssängar. De har ofta höga kanter som ser lite småbarnsaktiga ut. Det är vad kompisar sagt till mig iaf - de som har haft växasängar.
    Dolphin skrev 2011-01-17 09:49:00 följande:
    På Ikea finns en stödbräda som går att sätta på nästan alla sängar, så det kan du köpa till den sängen med lamm. =)
    Stödbräda ingår till juniorsängarna på Ikea, behöver inte köpas till separat. Men om man har en annan säng, eller vill ha två stödbrädor eller når så finns det en lös at köpa.
    Vikare tror jag den heter.
    Ja det är klart, om de har fasta kanter som stöd så ser de ju lite småbarnsaktiga.
    Funderar på den växasängen på Ikea som heter Trofast, och måla den vit, vill absolut ha en vit säng. Och den har ju inga kanter, så då kan man ju sätta dit det Vikare skyddet om det behövs.
    Vad tror ni om den?

    Mitt andra alternativ är en från Troll som heter Royal, en juniorsäng 70x140, enda nackdelen är att den bara är 70 bred, blir ju trångt att ligga jämte då. Men den är riktigt fin.
  • Äldre 17 Jan 10:06
    #13
    Dolphin skrev 2011-01-17 09:49:00 följande:
    Men en växasäng kan de väl ha längre än en juniorsäng...växasängar kan väl oftast bli upp till 190-200cm långa.

    På Ikea finns en stödbräda som går att sätta på nästan alla sängar, så det kan du köpa till den sängen med lamm. =)
    en växasäng kanske inte är så rolig när man 5 men en juniorsäng gör inte lika mycket, storleksmässigt skulle nästan jag iallafall kunnat ha en kuniorsäng eller äxasäng fortfarande :P
  • Äldre 17 Jan 10:06
    #14
    Dolphin skrev 2011-01-17 10:00:56 följande:
    Ja det är klart, om de har fasta kanter som stöd så ser de ju lite småbarnsaktiga.
    Funderar på den växasängen på Ikea som heter Trofast, och måla den vit, vill absolut ha en vit säng. Och den har ju inga kanter, så då kan man ju sätta dit det Vikare skyddet om det behövs.
    Vad tror ni om den?
    Trofast är ju fin för att vara en växa säng
    Och definitvit måla den vit, som den är så är den ju apful! Vita möbler är ju sååå fint, speciellt på barnrum. Våra barn har bara vita möbler, skrivbord, förvaringshyllor mm.

    I mitt galleri finns bilder på hur det ser ut med deras sängar i ett gemensamt sovrum...
  • Äldre 17 Jan 10:07
    #15
    Dolphin skrev 2011-01-17 09:49:00 följande:
    Men en växasäng kan de väl ha längre än en juniorsäng...växasängar kan väl oftast bli upp till 190-200cm långa.

    På Ikea finns en stödbräda som går att sätta på nästan alla sängar, så det kan du köpa till den sängen med lamm. =)
    det var just att jag tyckte stödbrädan var liten om man har en unge som ligger pippilångstrump efter halva natten. då har han inget skydd alls
  • Äldre 17 Jan 10:10
    #16
    Kina79 skrev 2011-01-17 10:06:13 följande:
    Trofast är ju fin för att vara en växa säng
    Och definitvit måla den vit, som den är så är den ju apful! Vita möbler är ju sååå fint, speciellt på barnrum. Våra barn har bara vita möbler, skrivbord, förvaringshyllor mm.

    I mitt galleri finns bilder på hur det ser ut med deras sängar i ett gemensamt sovrum...
    trofast tänkte min svärmor köpt till oss. hon hittade en på fyndavdelningen för 800. men tyckte den inte det var nåt direkt fynd sen gillar jag inte färgen. jag vill gärna ha vit men vet med mig att det aldrig blir av att jag målar den.
  • Äldre 17 Jan 10:11
    #17

    Fast iofs om det funkar att ligga i en 70 cm bred säng mest bara för att läsa saga och när han ska somna så hade jag ju kunnat ta Troll Royal (som jag egentligen helst vill ha)? Vad tror ni? Är det för smalt? Jag är rätt liten men om sambon nattar så måsta han ju få plats med.

  • Äldre 17 Jan 10:19
    #18
    Dolphin skrev 2011-01-17 10:11:24 följande:
    Fast iofs om det funkar att ligga i en 70 cm bred säng mest bara för att läsa saga och när han ska somna så hade jag ju kunnat ta Troll Royal (som jag egentligen helst vill ha)? Vad tror ni? Är det för smalt? Jag är rätt liten men om sambon nattar så måsta han ju få plats med.
    visst är den fin och har säkert ett bra andrahandsvärde så att den är dyrare kanske inte spelar så stor roll. en ikeasäng är ju inte värd mycket efter ett barn
  • Äldre 17 Jan 10:20
    #19
    Hallonmumsan skrev 2011-01-17 10:19:09 följande:
    visst är den fin och har säkert ett bra andrahandsvärde så att den är dyrare kanske inte spelar så stor roll. en ikeasäng är ju inte värd mycket efter ett barn
    Men räcker den bredden 70 tror ni? Om man vil ligga jämte när han ska sova?
  • Äldre 17 Jan 10:25
    #20
    Dolphin skrev 2011-01-17 10:20:26 följande:
    Men räcker den bredden 70 tror ni? Om man vil ligga jämte när han ska sova?
    Dolphin skrev 2011-01-17 10:20:26 följande:
    Men räcker den bredden 70 tror ni? Om man vil ligga jämte när han ska sova?
    ni får åka och provligga sängar. vi hade en vikare säng till äldste sonen och det var allat lite trångt men funkade. men min sambo hade nog inte fått plats. när jag var gravid kom jag inte ur sängen pga fogglossningarna,
Svar på tråden Hur länge kan ett barn ha en 70x140 juniorsäng?